نسخه چاپی

واردات بی رویه ،بلای جان تولیدكننده داخلی

یكی از دلایل اصلی گسترش روزافزون بیكاری فرزندان ایرانی را می توان گسترش واردات بی رویه محصولات و كالاهای خارجی دانست كه مشابه آنها حتی با كیفیتی بسیار بالاتر توسط تولیدكنندگان داخلی ساخته می شود. این موضوع پیشكسوتان صنعت تهویه مطبوع ایران را بر آن داشت تا با ایجاد تشكلی كه اتحاد و انسجام تولیدكنندگان ایرانی را در پی داشته باشد، به سهم خود در كاهش سطح بیكاری و افزایش اشتغال شهروندان ایرانی گامی مؤثر بردارند.

به گزارش نما به نقل از راه دانا؛ یکی از دلایل اصلی گسترش روزافزون بیکاری فرزندان ایرانی را می توان گسترش واردات بی رویه محصولات و کالاهای خارجی دانست که مشابه آنها حتی با کیفیتی بسیار بالاتر توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود. این موضوع پیشکسوتان صنعت تهویه مطبوع ایران را بر آن داشت تا با ایجاد تشکلی که اتحاد و انسجام تولیدکنندگان ایرانی را در پی داشته باشد، به سهم خود در کاهش سطح بیکاری و افزایش اشتغال شهروندان ایرانی گامی مؤثر بردارند.

از جمله اهدافی که این انجمن دنبال می کند تلاش در جهت رفع موانع و محدودیت های تولیدی و صادراتی ، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اشتغال زایی ،تبادل اطلاعات با دولت و ارگان های رسمی کشور در زمینه تنظیم مقررات و قوانین تولیدکنندگان داخلی می باشد.

مهدی بستانچی عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع و فن ایران با اشاره به اینکه این صنعت بیش از نیم قرن است که در بدنه تولید کشور قرار دارد، گفت: صنعت تهویه مطبوع بیش از 50 سال است که در حال فعالیت است و به‌نوعی جزو قدیمی‌ترین صنایع کشور است. صنعتی که هم اکنون زیرمجموعه صنعت تاسیسات محسوب می شود. با توجه به این که صنعت تهویه مطبوع ، صنعت بزرگی است، طبیعی است که در این بخش واردات با تبلیغات بسیارگسترده از طرف واردکنندگان صورت بگیرد. اما متاسفانه انجمن‌های فعال در کشورکه باید حامی تولیدکننده داخلی باشند هیچ نظارتی به این واردات بی رویه ندارند. همین امر سبب می شود تا چرخه تولید و درآمدزایی در صنعت تهویه مطبوع و فن دچار اشکال گردد.

بستانچی که به نمایندگی از شرکت تولیدی دمنده در این انجمن حضور دارد، افزود:همزمان با حضورهیات چینی که به تازگی‌ به ایران آمدند یک سری آمار در ارتباط با واردات محصولات مختلف از چین در رسانه ها منتشر شد. جالب است بدانید که در این آمار، چهارمین قلم عمده وارداتی ما از چین، دستگاه‌های تهویه ‌مطبوع است. در این آمار مشخص شد تقریبا 106 میلیون دلار دستگاه تهویه مطبوع اسپیلت از کشور چین خریداری شده است.سوال اینجاست که آیا تولیدکننده داخلی توان و تکنولوژی لازم برای تولید این محصول را ندارد؟!

به عقیده وی ،ایران در زمینه تولید با تکنولوژی روز دنیا دارای سابقه بسیارطولانی در منطقه هست . اما اینکه چرا با تولیدکننده داخلی اینطور برخورد می شود بحث برانگیز است.

وی گفت:در مورد دستگاه‌های چیلر مرکزی با برند خارجی نیزهمین گونه است. با توجه به اینکه چیلرهای خارجی همیشه در بازار مصرفی ما حضور داشته اند، به این نکته مهم باید اشاره کرد که ما شرکت‌های داخلی معتبر و باسابقه ای داشته ایم که نماینده بزرگ‌ترین چیلرسازها در دنیا بوده اند.شرکتهایی که هم در زمینه تولید و هم در زمینه مونتاژ پیشتاز بوده اند و این بی انصافی است که چیلر خارجی را از ژاپن ، چین و کشورهای دیگر وارد کنیم در حالی که محصول با کیفیت تری در کشور وجود دارد.

جالب است که بدانید، هسته اصلی این چیلرها که کمپرسور آن است آلمانی یا آمریکایی است.موضوع اینجاست که ما برای خرید این محصول سراغ کشور های متفرقه و مونتاژکار می رویم در حالی که خودمان همان چیلر را با کمپرسور آلمانی و آمریکایی تولید و مونتاژ می کنیم. وقتی همان چیلر با همان موتور و کمپرسور در ایران تولید می شود چه لزومی دارد که مصرف کننده سراغ محصولات وارداتی بی کیفیت برود؟

مهدی بستانچی گفت: عدم حمایت از کالای ایرانی ،تولیدکننده داخلی را دچار ضرر و ورشکستگی می کند و این نشات گرفته از فعالیت عده ای سودجو در زمینه واردات محصولات خارجی است. البته امسال با تلاش ستودنی انجمن موفق شدیم تا تعرفه های مجموعه تهویه مطبوع و فن را اصلاح کنیم.چرا که بعضی از تعرفه‌ها واقعا غیرمنطقی بود.تعرفه هایی که از کشورهای همسایه مثل امارات که به طور کل واردکننده دستگاه های تهویه هستند و هیچ تولیدی ندارند پایین تر بود.

بستانچی با اظهار نارضایتی از نحوه تبلیغات رسانه ای برند های بی کیفیت خارجی افزود:یکی از مواردی که ما همیشه درمورد آن گلایه داشته ایم بحث تبلیغات کلان محصولات خارجی، با عنوان A+ ، A++ (A plus plus ) با راندمان بالا و همچنین 50درصد مصرف کم‌تر است. اگر شما به ادعای خود فروشنده نگاه کنید، کم‌مصرف‌ترین این محصولات به طور مثال یک کولر گازی 18000، تقریبا چیزی حدود 5000 تا 8000 وات برق ،یعنی 5 تا 8 کیلووات برق مصرف می‌کند. این مقدار مصرف برق برای 18000 سرمایش یک عدد بسیار بالایی در دنیا است، یعنی اصلا جزو عددهای A++ نیست.

این اعداد و برچسب هایی که بر روی اجناس می چسبانند هیچ مبنا و استانداردی ندارد و کاملا غیر واقعی هستند.حال با توجه به اینکه کشورمان بامشکلات عمده کمبود نیروی برق مواجه است چطور می شود که چهارمین کالای وارداتی ما کولرگازی و چیلرهای پرمصرف باشد.در حالی که با روشهای بهتر،با هزینه بسیار کمتر می توان سرمایش و گرمایش خانه ها را تامین کرد.
بنابراین مشخص است که هیچ نظارتی برروی تبلیغات وجود ندارد. ما از وزارت فرهنگ و ارشاد وصدا وسیما درخواست می کنیم،در مورد بحث تبلیغات سیستم های سرمایشی و گرمایشی و فن های وارداتی تجدیدنظر خاصی انجام دهند.زیرا اگر حمایت سازمانهای دولتی نباشد طبیعی است که تولید و صنعت داخلی بامشکل مواجه شود.

وی در مورد خدمات پس از فروش گفت:یکی از نارضایتی های مصرف کننده نداشتن و ضعف خدمات پس از فروش بعضی از نمایندگی هاست. یا به مشتری سرویس نمی دهند یا اصلا دیگر نمایندگی آن محصول وجود ندارد.شخص یا شرکت محصول را وارد می کند اما چون بازار را نمی تواند در دست بگیرد وبه سوددهی برسد نمایندگی تعطیل می شود.بعد از آن مصرف کننده سراغ ما یعنی تکنسین و تولید کننده داخلی می آید تا ایراد سیستم را برطرف کنیم.این یکی از مشکلات بزرگ صنعت تهویه مطبوع وفن است که این انجمن به دنبال اصلاح آن است.

بستانچی موضع انجمن درباره تضمین کیفیت و استاندارد را رعایت صد درصدی قوانین دانست وبا اظهار تاسف از عدم برخورد با کارشکنان گفت:مقوله استاندارد وتضمین کیفیت دراین بازار کم رنگ شده است. متاسفانه شرکت های وارد کننده طوری در سیستم استاندارد رخنه کرده اند و به گونه ای قوانین را دور می زنند که تولیدکننده داخلی زمین گیر می شود.به طور مثال قانونی وضع شد که سازمانهای دولتی نمی توانند محصولات خارجی خریداری کنند. واردکنندگان با اجاره سوله در یکی ازشهرکهای صنعتی این قانون را دورمی زدند .کولر وچیلر خارجی کاملا آماده مصرف را وارد و فقط در اینجا بسته بندی می کنند .بدون اینکه خط تولیدی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در دوره ای که با تحریم سنگینی روبه رو شدیم با تدابیر خاصی شرایط را برای ادامه فعالیت مهیا کردیم.از نظر من صنعت حساس و کلیدی صنعتی است که دردوران تحریم، رکود و شرایط نامساعد اقتصادی، صادرات خوبی داشته باشد. اولویت ما درصادرات، تمام کشورهای عربی و دیگرکشورهای همسایه بود که خوب عمل کردیم. این یعنی حضور موفق صنعت تهویه مطبوع و فن ایرانی در بازار رقابتی کشورهای رقیب از جمله چین ،که ازبررسی آمار صادرات وگردش مالی بالا ، ما به این عملکرد موفق پی می بریم.

به گفته بستانچی برای بقای صنعت تهویه مطبوع و فن باید کمی بار مشکلات از روی دوش تولیدکننده داخلی برداشته شود. اما مشکل از کجا شروع می‌شود! مشکل از جایی شروع می شود که همزمان با عدم حمایت از تولیدکننده داخلی تهویه مطبوع ،واردکنندگان بعضی از کالاهای وارداتی را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده کارخانه عرضه می کنند. مسئله دامپینگ یا عرضه کالای خارجی با قیمتی پایین تراز تولید در کشورما بسیار پیچیده است. اثبات این موضوع بسیارسخت است. در مورد موضوع دامپینگ همیشه بحث بوده است اما کسی به صورت جدی این مشکل را بررسی نکرده است. با وجود دامپینگ دیگر رمقی برای تولید کننده داخلی باقی نمی ماند. با جلساتی که در انجمن برگزار شده است در صدد حل این معضل هستیم.

وی افزود:از نظر تکنولوژی و دانش در صنعت تهویه و فن، ایران را تقریبا می توان سرآمد منطقه و خاورمیانه دانست. می‌توان گفت که ما از نظر تکنولوژی در این صنعت حتی از ترکیه هم چیزی کم نداریم. حتی در بعضی از زمینه‌ها، دانش ایران از ترکیه پیشرفته‌تراست و در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد. اما به خاطر شرایطی که در بازار به‌وجود آمده، از نظر میزان تولید، فروش و صادرات جایگاه مناسبی نداریم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ضمن اشاره به دیگر فعالیتهای انجمن گفت:انجمن تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع در راستای رفع موانع داخلی رایزنی‌هایی را با وزارت صنایع داشته است. در گام اول سعی کردیم که تعرفه‌های داخلی را اصلاح کنیم، ولی این مستلزم این است که ما می‌توانیم صدایمان را به گوش مسولین برسانیم.

بحث‌های دیگر منجمله بحث‌های علمی و تحقیقاتی هم درانجمن شروع شده و یک سری کارها در حال انجام است. مذاکراتی با دانشگاه‌ها انجام داده ایم و سعی کردیم که سطح ارتباط بین این صنعت و دانشگاه را بالا ببریم. چون معتقدیم دانشجوهای امروز مدیران آینده هستند.

مهدی بستانچی در پایان گفت: امیدواریم شرایط اقتصادی کشور به گونه ای پیش برود که صنعت تولید و صادرات تهویه و فن جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و شاهد تاثیر گذاری بیشتری ازتولیدکننده داخلی در این صنعت باشیم.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...