نسخه چاپی

گام بلند جشنواره موسیقی فجر

سی ‌و یكمین جشنواره موسیقی فجر در حالی از چهارشنبه 21 بهمن آغاز می‌شود كه امسال برای اولین بار در اكثر سبك‌های موسیقی، اثر دیده می‌شود و حضور مهمانانی چون شجاعت خان عیار جشنواره را بالا برده است.

به گزارش نما به نقل از هنرآنلاین این روزها زمانی که در شهر قدم می‌زنی با پرتره‌های بزرگی از هنرمندان موسیقی ایران و جهان مواجه می‌شوی که بر روی بیلبوردهای شهر نقش بسته و با خود فکر می‌کنی چقدر خوب می‌شود اگر یک گردشگر خارجی از تو بپرسد که این‌ها چیست و تو با افتخار بگویی این روزها فستیوال موسیقی در کشورم برگزار می‌شود. بله؛ این همه ماجرای جشنواره‌ای است که خیلی پیش‌تر از این‌ها باید جدی می‌بود و برایش تبلیغ می‌شد اما به نظر می‌آید جشنواره موسیقی امسال، حکایت دیگری دارد.

برنامه‌های جشنواره وسوسه‌برانگیز است، پوسترش عالی شده، تبلیغات محیطی و مجازی آن دلرباست و نظم خاصی در آن دیده می‌شود. گرچه هنوز قضاوت زود است اما به نظر می‌آید که این فستیوال سی و ساله تازه دارد شخصیت و وزن خودش را پیدا می‌کند و افسوس دارد وقتی به گذشته بازمی‌گردی و می‌بینی چه اتفاقاتی می‌توانست بیفتد و نیفتاد.

امسال برای شاید برای اولین بار است که در اکثر سبک‌های موسیقی، اثر دیده می‌شود و حضور مهمانانی چون شجاعت خان عیار جشنواره را بالا برده، جشنواره‌ای که در سال‌های نه چندان دور صرفاً صحنه‌ای برای اجرای گروه‌های جوان و نوپا بود و اثری از هنرمندان بزرگ داخلی نبود امسال شاهد حضور کامکارهای کهنه‌کار است.

شاید این جشنواره با ایده آل‌ها همچنان فاصله داشته باشد اما به نظر می‌آید جشنواره موسیقی فجر ۹۴ گام بلندی است در جهت بالا بردن سطح کنونی موسیقی در ایران است. باید امیدوار بود تا این فستیوال محلی برای تبادل فرهنگ موسیقایی ملل مختلف باشد و موزیسین‌های دنیا آن را در تقویم خود قرار دهند تا شاهد اتفاقات بی‌نظیری در موسیقی باشیم.

جشنواره موسیقی فجر چاره‌ای ندارد جز اینکه انگیزه‌ای باشد برای موزیسین‌ها تا برای ارائه کارشان در این جشنواره و شخصاً امیدوارم در سال‌های آینده شاهد حضور بیشتر اساتید موسیقی ایران در این اتفاق باشیم تا عیار این جشن موسیقی بالا رود و رونق آن تنها راه برای مقابله با نادیده گرفته شدن موسیقی در جامعه است.

۱۳۹۴/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...