نسخه چاپی

تأثیر مثبت سخت‌گیری بر روی كودكان

یك روان‌شناس گفت: كودكانی كه والدین سختگیری دارند نسبت به كودكانی كه تحت نظر والدین آزادتر و غیر سخت‌گیر رشد می‌كنند شخصیت مقاوم‌تری داشته و در زندگی موفق‌تر خواهند بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مریم رستمی اظهار کرد: محققان معتقدند که بدون درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی و درآمد خانواده‌ها، والدینی که فرزندان خود را تحت کنترل داشته و آن‌ها را به حال خود رها نمی‌کنند، آینده روشن‌تری را برایشان رقم می‌زنند و بیشتر از سایر پدرها و مادرها می‌توانند اوضاع را کنترل کنند.

این روانشناس ادامه داد: در واقع، افرادی که در کودکی والدین منضبط و تا حدودی سخت‌گیر داشته‌اند، خیلی راحت‌تر از هم سن و سالانشان می‌توانند احساست نامطلوب خود را کنترل کنند و از افسردگی نجات یابند. علاوه بر این، کودکانی با این نوع تربیت می‌دانند که با چه روش‌هایی باید خود را با شرایط وفق دهند، روی کار خود تمرکز کنند و وظایف‌شان را با درصد بیشتری از موفقیت انجام دهند.

وی تصریح کرد: در واقع آن‌چه که موجب استحکام شخصیت افراد برای حضور در جامعه می‌شود، نوع تربیت و قوانینی است که هر کسی در سنین کودکی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و از والدینش می‌آموزد. بنابراین، می‌توان به جرات گفت شیوه‌های تربیتی در مقایسه با سطح درآمد و وضعیت اقتصادی، نقش پررنگ‌تری در میزان موفقیت فرزندان یک خانواده دارد.

رستمی افزود: پدر و مادر نیز بخش اعظمی از این شیوه‌های تربیتی را از نیاکان خود به ارث می‌برند و سختگیری و چارچوب، ریشه در گذشته‌هایشان دارد. با این وجود نمی‌توان نقش آموزش را نادیده گرفت، چرا که متاسفانه بسیاری از والدین با شیوه‌های صحیح تربیتی آشنا نیستند و برای تربیت نسلی موفق، راهی جز افزایش آگاهی و آموزش روش‌های صحیح تربیتی ندارد.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: توانایی ابراز وجود، داشتن اعتماد به نفس، قدرت نه گفتن به بسیاری از ناهنجاری‌ها و خطاها، امیدواری و همه خصایص مثبت در محیط خانواده توسط والدین به کودکان آموزش داده می‌شود. متاسفانه بسیاری از والدین به خاطر نداشتن اقتدار کافی و منطقی در محیط خانه، فرزندانی ناتوان و وابسته تربیت می‌کنند و به آن‌چه در شخصیت فرزندشان شکل می‌گیرد اهمیت نمی‌دهند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...