نسخه چاپی

اوپك مقصر كاهش قیمت نفت است

رئیس شركت نفتی دولتی روس‌نفت ایده كاهش تولید هماهنگ از سوی كشورهای بزرگ تولیدكننده نفت برای بالا بردن قیمتها را مطرح كرد ولی به این موضوع اشاره نكرد كه آیا مسكو در این طرح مشاركت خواهد كرد یا خیر.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از رویترز نوشت: ایگور سچین مدیرعامل روس‌نفت و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانسی در لندن گفت که اشباع بازار جهانی نفت عمدتا تقصیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) است.

سچین به طور ضمنی پیشنهاد کرد که تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کاهش عرضه مازاد در بازار جهانی که روزانه 1.5 میلیون بشکه برآورد می‌شود، تولید خود را روزانه یک میلیون بشکه کاهش دهند.

وی افزود: کاهش عرضه هماهنگ حدودا یک میلیون بشکه در روز از سوی صادرکنندگان بزرگ باعث کاهش شدید بی ثباتی خواهد شد و بازار را به سمت سطوح قیمتی منطقی پیش می‌برد.

پس از تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ندادن تولید برای بیرون راندن تولیدکنندگان پرهزینه از بازار، قیمت نفت طی 18 ماه گذشته به دلیل عرضه بیش از تقاضا، بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

سچین در گذتشه استراتژی اوپک را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که این گروه برش خود را از دست داده است.

وی همچنین گفته است مسکو هرگز با اوپک همکاری نخواهد کرد زیرا صنعت نفت روسیه می‌تواند به مدد نیروی کار و کاهش ارزش روبل می‌تواند هرگونه کاهش قیمت نفت را تحمل کند.

سچین روز چهارشنبه نیز پیامهای مشابهی را فرستاد ولی کلمات خود را محتاط تر انتخاب کرد و به ندرت به اوپک اشاره داشت و تنها تعدادی از تولیدکنندگان در وضعیت اشباع بوجود آمده مقصر دانست.

بازارهای نفتی در هفته های اخیر در پی بوجود آمدن امیدهایی بین اوپک و غیراوپک پس از سخنان مقامات روسی مبنی بر لزوم شروع گفتگوها بین طرفین قدری بالا کشیدند ولی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هنوز در این باره صحبت نکرده است.

سخنان سچنین اولین اظهارنظر وی درباره این موضوع در هفته های اخیر بوده است.

۱۳۹۴/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...