نسخه چاپی

اختصاصی نما

ماشین تخریب رقیب به راه افتاده است

عکس خبري - ماشين تخريب اصولگرايان به راه افتاده است

برخی افراد و گروه‌ها حیات سیاسی خود را مبتنی بر دروغ‌پراكنی و تخریب رقیب خود قرار داده و از این طریق تلاش می‌كنند تا پیروز انتخابات شوند.

این روزها بازار انتخابات حسابی داغ شده است و افراد و گروه‌هاي سياسي با عرضه‌ خويش و نامزدها و برنامه‌هاي‌شان در تلاشند تا با ياري‌رساني به مردم، امکان انتخاب صحيح را فراهم آورده و بر رونق و شور انتخابات بيفزايند. لازمه تحقق چنين وضعيتي، پايبندي به اصول اخلاقي است که بايد در چارچوب انتخابات رعايت شود؛ اما متأسفانه در اين مقطع برخي افراد و گروه‌ها حيات سياسي خود را مبتني بر دروغ‌پراکني و تخريب رقيب خود قرار داده و از اين طريق تلاش مي‌کنند تا پيروز انتخابات شوند. هرچند برخورد با بخشي از اين تخلفات انتخاباتی برعهده مراجع قضايي و نظارتي است، اما آنچه بيش از هر چيز تأثيرگذار است، هوشياري مردمي است که تعيين‌کننده اصلي انتخابات هستند.
يکي از موانع اصلي در مسير انتخاب صحيح و عقلايي، گرم کردن بازار شايعات و دروغ‌پراکني با هدف تخريب رقيب است که متأسفانه در طول ادوار انتخابات شاهد تکرار آن بوده‌ايم. اين اقدام که مي‌توان از آن به منزله دزدي رأي از سبد رقيب ياد کرد، گاه آن‌چنان تأثيرگذار بوده است که موجب جابه‌جايی رأي شده و نتيجه انتخابات را در آنجا که رأي‌ها نزديک است، تغيير داده است.
در انتخابات آتي يکي از عوامل تأثيرگذار در شايعه‌پراکني، ابزارهاي نوين اطلاع‌رساني در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي هستند که در ادوار گذشته انتخابات تا این حد در جامعه رواج نداشت و امروزه به يکي از منابع اصلي خبرپراکنی در افکار عمومي بدل شده‌اند و متأسفانه هيچ نظارت و قانون مشخصي نيز براي سامان‌دهي آنها وجود ندارد. گروه‌ها و شبکه‌های نامشخص و بي‌هويتي که گردانندگان آن معلوم نبوده و از ظرفيت بالايي براي گسترش اخبار برخوردارند و اين روزها در عرصه انتخابات در حال جولان هستند.
مهم‌ترين اقدام براي رویارویی با اين آسيب، هوشيار بودن و اعتماد نکردن به هر رسانه‌ا‌ي است. در حقیقت، تنها بايد به رسانه‌هاي معتبر دل سپرد و با بي‌توجهي به منابع غيرمعتبر، از نقش‌آفريني آنان در عرصه انتخابات کاست و اجازه نداد تا شايعه‌پراکنان صحنه‌گردان انتخابات شوند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...