نسخه چاپی

عباسی: فوتبال هم 22 بهمن می‌خواهد

مدیرعامل باشگاه تراكتورسازی تبریز گفت: دائم از داوری‌ها متضرر می‌شویم، این همه در فوتبال هزینه می‌كنیم. پس برای مسابقات هم داور از خارج بیاوریم.

به گزارش نما به نقل از فارس،‌ تراکتورسازی از ابتدای فصل با حواشی مختلفی روبرو بوده است.

این تیم علاوه بر مشکلات فنی در طول فصل از بعد داوری هم چندین و چند بار متضرر شده است.

سعید عباسی در مورد مسائل داوری بحث تبلیغات محیطی و ... صحبت‌های زیر را انجام داد.

*کک کسی از اتفاقات بازی با نفت نگزید

اعضای تیم‌‌تان به پنالتی که روز گذشته برای استقلال خوزستان گرفته شد اعتراض زیادی کردند؟
متاسفانه امسال دائم از داوری متضرر شدیم تا به الان یک کلمه در مورد داوری صحبت نکردم اما چه تغییری اتفاق افتاد یک محرومیت جزیی برای داور در نظر می گیرند، روز از نو روزی از نو. زرگر در آن هوای برفی دو تصمیم اشتباه در رابطه با دو پنالتی گرفت. یک پنالتی به سود حریف اعلام کرد و یک پنالتی ما گرفته نشد که کارشناسان هم این مسئله را کاملا تائید کردند. در بازی با استقلال خوزستان هم خطایی بیرون محوطه جریمه اتفاق افتاد که داوری پنالتی گرفت هرچند که ما معتقدیم آن صحنه اصلا خطا نبوده است واقعا باید چه کاری انجام دهیم.

ما همه کار می‌کنیم اما با یک سوت همه چیز این ور و آن ور می‌شود. ما گفتیم اتفاقی که در پایان فصل قبل افتاد باعث درس عبرت می‌شود و داوران تمرکزشان را بالا می‌برند ولی می‌بینیم که همین اتفاقات در حال تکرار شدن است و کک کسی نمی‌گزد. وقتی با داوران صحبت می‌کنیم می‌گویند مشکل مالی دارند. تیم‌ها هم همین وضعیت را دارند ما این همه هزینه کردیم شکر خدا نه حق پخش گرفتیم و نه از تبلیغات محیطی چیزی عایدمان شده تنها با سیلی صورتمان را سرخ می‌کنیم. آن وقت مدیرعامل و سرمربی هم در هر بازی مورد عنایت سکوها قرار می گیرند. ته فوتبال کجاست. فقط یک عده از فوتبال نفع می‌برند و حال می‌کنند. در شهری مثل تبریز باید پاسخگوی مردم فوتبال دوست باشیم. مدیرعامل که قضاوت نمی‌کند متاسفانه با سوت‌های غلط امتیازات ما از دست رفت.

* فوتبال فقط سوت شده است

راهکاری برای حل این معضل ندارید؟
تمام عملکرد ما نتیجه تیم است. این نتیجه هم که با سوت‌های اشتباه از بین می‌رود. متاسفانه فوتبال سوت شده است. دائم می‌گویند داوری مستقل است و ما کار خودمان را می‌کنیم اما متوجه این مسائل نمی‌شویم. اینکه می‌گویند داوری مستقل است یعنی داوران بری الذمه هستند و گناهی ندارند. اگر بازیکن اشتباه کند ما او را به کمیته انضباطی می‌بریم و جرایمی در نظر می‌گیریم اما اشتباه داوری چه می‌شود. اگر قرار است به این شکل متضرر شویم بهتر است تعدادی داور از خارج وارد کنیم این همه پول در فوتبال هزینه می‌شود ما چه کاری توانستیم انجام دهیم دائم می‌گویند بحث فساد در فوتبال مطرح است و در این بین فقط اسم مدیریت، مربی و بازیکن برده می‌شود و بقیه همه بیگناه هستند.

* از نامه زدن خودمان هم خسته شدیم

قصد ندارید اقدامی در این رابطه داشته باشید؟
دیگر چه اقدامی کنیم. آنقدر نامه زدیم که خودمان هم خسته شدیم. پیش خود مدام می‌گوییم این حق خوری‌ها غیر عمد است و اشتباه جزو داوری است اما چرا همیشه این اشتباه‌ها به ضرر ما است. شما ببینید از اول فصل چقدر برایمان مشکل درست کردند. ما دیگر باید در برنامه خود داشته باشیم که به هر تیم 4 گل بزنیم و دو گل را به عنوان سهمیه اشتباه داوری کنار بگذاریم. در بازی با پدیده اشتباهات داوری افتضاح بود. در بازی با استقلال خوزستان هم این اتفاقات رخ داد متاسفانه هرچه به حوزه خلیج فارس نزدیک می‌شویم زمین خوردن بازیکنان بیشتر می‌شود. دیروز کدام بازیکن با برانکارد بیرون رفت و به زمین بازنگشت. خسته شدیم از بس بنا را بر صحت گذاشتیم.

این روزها بحث تبلیغات محیطی هم جدی شده و با توجه به اینکه شرکت طرف قرارداد با سازمان لیگ پولی پرداخت نکرده باشگاه ها خواهان فسخ قرارداد هستند.
از اول هم می‌دانستم این مشکل به وجود می‌آید اکنون چه کاری می‌توان انجام داد. باید منتظر باشیم ببینیم تغییر و تحولات فدراسیون و سرانجام رای گیری چه می‌شود تا تصمیم درستی گرفت.

*متاسفم برای آسیا که ما تیم اولش هستیم

آیا تا به امروز پولی از تبلیغات محیطی عاید باشگاه شده است؟
مبلغ بسیار کمی در ابتدای فصل داده شد که معلوم نیست برای چه زمانی بوده است این شرکت اگر به تعهداتش عمل می‌کرد تاکنون باید بیش از 60 درصد از پول این قرارداد پرداخت می‌شد که اگر این اتفاق می‌افتاد باشگاه ها تا این اندازه بیچاره نمی‌شدند. شما نگاه کنید الان باشگاه هایی که در آسیا حضور دارند تقریبا بیش از 2 میلیارد هزینه باید انجام دهند. آن وقت ما چه کاری برای این تیم ها کرده‌ایم اگر نگاه ما به همین شکل فعلی است بهتر است یک سال در فوتبال وقفه بیفتد تا هم بازیکنان قدر پولی را که می‌گیرند بدانند و هم افرادی که از فوتبال سود منفی می‌برند و به شکلی فوتبال را کثیف کرده‌اند مشخص شود.

نمی‌شود که با همین وضعیت کار را جلو ببریم و هیچ اقدامی هم صورت نگیرد. ما الان دائم می‌گوییم رنکینگ اول آسیا هستیم. واقعا باید به حال آسیا تاسف خورد که ما رنکینگ اولش را در اختیار گرفتیم. به نظر من باید یک 22 بهمن هم در فوتبال داشته باشیم. اگر هزینه‌ای که در فوتبال می‌شود را در رشته‌های دیگر می‌کردیم در رقابت‌های آسیایی هر دوره به رده سوم می‌رسیدیم.

آیا نمی‌شد راه پیشگیری برای عدم اجرای تعهد شرکت تحت قرارداد در مورد تبلیغات محیطی گذاشت؟
شما ببینید این شرکت در یک مناقصه پیروز شده که در آن چند رقیب حضور داشتند. بخشی از این مبلغ بعد از رسیدن به پیروزی تخفیف داده شده و اگر قرار باشد باز هم تخفیفی داده شود آیا نمی‌شد مناقصه را به آن شرکت‌هایی داد که شاید رقم کمتری پیشنهاد داده بودند. این شرکت‌ها که 40 درصد نسبت به شرکت فعلی مبلغ پیشنهاد نداده بودند. متاسفانه این اتفاق به راحتی افتاده و حالا وضعیت به این شکل شده است.

*نقطه قوت تراکتورسازی هواداران هستند

تیم‌های فوتبال که حق پخش مفید نمی‌گیرند. بحث تبلیغات محیطی هم به این وضعیت دچار شده. باشگاه‌ها هم حضور هواداران را در ورزشگاه رایگان اعلام می‌کنند آیا این زنگ خطری برای آماتور شدن فوتبال نیست.
شما ببینید تبریز جایی است که نقطه قوتش حضور هواداران است. آذربایجان و تراکتورسازی با هوادارانشان شناخته شده‌اند. همه می‌پرسند چرا حضور هواداران در ورزشگاه یادگار کم شده است. این مسئله مختص به تبریز نیست. در کل کشور هواداران استقبال کمی از فوتبال می‌کنند. مگر در دربی اصفهان چند هوادار آمده بود. به نظر شما این دلزدگی و عدم شادابی برای چیست؟ این به خاطر تصمیمات غلطی است که گرفته شده و کار فوتبال به اینجا کشیده شده که فوتبال دیگر شاداب نیست. متاسفانه ما هم یاد گرفتیم و بعد از سرمربی مدیر را نفر دوم می‌دانیم که به او اعتراض کنیم.

فقط این دو عامل مشکل دارند و مابقی نفرات مبرا هستند. خیلی از جاها که نمی‌توانیم تصمیم درستی بگیریم مسائل مالی در این مورد نقش دارد و این مشکل ناشی از عدم وصول حق و حقوق است. صدا و سیما که به کل منکر پرداخت حقوق باشگاه‌ها است و اعتقادی به این مسئله ندارد. تبلیغات محیطی را هم که سازمان لیگ قراردادش را بسته و امرو زدر این وضعیت قرار دارد. آیا سازمان لیگ نباید پاسخگوی این وضع باشد. مجمع هر لیگی باشگاه‌ها هستند و باشگاه‌ها باید تصمیم نهایی را بگیرند. سوال من اینجاست که در کجای این تصمیم‌گیری باشگاه‌ها قرار داشتند. آیا باشگاه‌ها گفتند تبلیغات محیطی با این حجم وسیع به این خانم داده شود که الان به این وضعیت دچار شویم.

آیا باشگاه‌ها می‌توانند خودشان تبلیغات محیطی را در اختیار بگیرند و درآمدزایی کنند.
طرحی مدنظر است که من خودم پیشنهاد خواهم داد که البته هنوز در جایی جمع نشدیم که این مسئله را بیان کنم. به نظر من می‌توان تبلیغات محیطی را به استان‌ها واگذار کرد که هر استانی خودش این کار را انجام دهد یا اینکه باشگاه‌ها تبلیغات مشترک بگیرند. در این وضعیت هر کسی که کار اقتصادی بهتری بلد است و توانمندی بیشتری در این مورد دارد می‌ـواند سود بیشتری هم ببرد. آن وقت تیم‌های لیگ یکی و لیگ دویی هم منتفع می‌شود. ما باید نگاهمان جمعی باشد و سود را به کل فوتبال برسانیم. اگر قرار به رشد یکی دو باشگاه باشد موفقیتی در فوتبال حاصل نمی‌شود. نگاه ما باید نگاه توسعه و رشد فوتبال باشد.

*تراکتورسازی متعلق به برخی افراد خاص نیست

بحث پیگیری اوپزیسیونی که علیه باشگاه فعالیت می‌کرد به کجا انجامید؟
جلساتی در این رابطه داشتیم تا مقابل سواستفاده این افراد بایستیم. فوتبال متعلق به اشخاص نیست بلکه در آذربایجان و فوتبال اشخاص باید در خدمت فوتبال باشند. این رابطه هیچ وقت برعکس نمی‌شود. متاسفانه برای برخی افراد امر مشتبه شده و می‌خواهند فوتبال را در اختیار خودشان درآورند و فقط آنها می‌توانند برای فوتبال آذربایجان تصمیم بگیرند. خوشبختانه مردم آگاه هستند و به مقابله با این قضیه برآمدند. باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم و در ادامه قوی‌تر کار کنیم. اینطور نیست که یک عده که امروز هستند حکومت کنند و وقتی یک عده دیگر آمدند آنها مشغول حکومت شوند. ما هیچ وقت نخواستیم در تراکتورسازی حکومت کنیم و همیشه سعی‌مان برای کمک به تیم و رسیدن تراکتورسازی به موفقیت بوده است. اینکه این افراد فکر کنند دیگران در مصادره‌شان هستند درست نیست و این نگاه بهتر می‌شود.

صحبت‌هایی که اخیرا کردید باز هم نگاه‌ها را به سمت ماشین‌سازی‌ برد؟
این همان بحثی است که افراد فکر می‌کنند فوتبال باید در خدمتشان باشد. آنها نمی‌گویند که ما باید در خدمت فوتبال باشیم.

* بومی بودن به لهجه نیست

به نظر می‌رسد برخی که در زمان مدیریت شما از تراکتورسازی رفته‌اند و حالا علیه تیم فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.
متاسفانه این مسائل وجود دارد. وقتی برخی در جایی ریشه می‌دوانند وارد این جریان می‌شوند برخی که به دنبال سود و نفی شخصی هستند این اهداف را دنبال می‌کنند. خوشبختانه آدم‌های خوش‌‌فکر و آزاداندیش در آذربایجان فراوان هستند. افرادی که آذربایجان را به خاطر تراکتورسازی دوست دارند. به نظر من هر کسی که با هر لهجه آذربایجان و تراکتورسازی را دوست دارند بومی است. بومی بودن به عملکرد است.

لهجه و شناسنامه افراد را بومی نمی‌کند. ما افرادی داریم که از خارج تماس می‌گیرند و آنقدر به تراکتورسازی عرق و تعصب دارند که متعجب می‌شویم اما عده‌ای دیگر هم هستند که عشق این را دارند که خودشان حاکم باشند. این افراد می‌خواهند عشق تراکتورسازی را از این مردم بگیرند و فقط خودشان باشند. وقتی خودشان هستند تراکتورسازی را دوست دارند و وقتی خودشان نباشند سقوط تیم را آرزو می‌کنند. مردم به خوبی متوجه این افراد شده‌اند و خودشان وارد گود شدند تا اجازه ندهند تیم ضرر کند. شما ببینید تراکتورسازی چقدر استعداد دارد. این استعدادها که در آذربایجان هستند باید مورد حمایت قرار بگیرند. تراکتورسازی مصادره برای رسیدن به مقاصد افراد نیستتراکتورسازی پلی برای رسیدن به آرزوهای شخصی برخی افراد نیست بلکه تراکتورسازی عشقی در دل مردم است. مردم آذربایجان واقعا خونگرم هستند.

* شور اشتباه داوری را در آوردند

برای بهبود وضعیت تراکتورسازی چه راه‌حل‌هایی در نظر داری؟
متاسفانه همه الان از داوری گله دارند. در بازی پایانی لیگ قبل آفتی به تیم ما زده شد و تصمیمات داوری که علیرضا فغانی در آن مسابقه گرفت مدت‌ها روی تیم ما اثر منفی گذاشت. ما تا به الان سکوت کرده بودیم و اعتراضی انجام نمی‌دادیم اما متاسفانه این اشتباهات بالا رفته است. اولیویرا حرف خوبی می‌زد. او می‌گفت ما در اروپا عادت به اعتراض نسبت به عملکرد داور نداریم اما اینجا دیگر شور اشتباه را درآوردند. حداقل ای کاش یک بازی اشتباه داوری به ضرر ما می‌شد. ما در تراکتورسازی به دنبال فوتبال پاک هستیم حتی اگر این مسئله منجر به باخت شود.

* موضع سیاسی ما با شکست در زمین بی‌فایده می‌شود

در آستانه رقابت‌های لیگ قهرمانان از لحاظ مالی مشکل ندارید.
از مهدی تاج و سایر مسئولان خواستیم در رابطه با مشکلی که برای بحث تبلیغات محیطی به وجود آمده شکایت کنند و این کار در حال عملی شدن است. ما به هر کسی در استان این تبلیغات را می‌دادیم تا به الان دو هزار تومان گیرمان آمده بود اما اکنون چیزی عایدمان نشده. اکنون در آستانه رقابت‌های آسیایی هستیم. سوال من اینجاست بین تیمی که سهمیه آسیایی گرفته با سایر باشگاه‌ها چه فرقی دارد. تنها فرق این باشگاه این است که ما باید بیشتر هزینه کنیم. هفته گذشته نفت تهران مقابل الجیش شکست خورد و از مسابقات کنار رفت حالا ما دائم موضع سیاسی بگیریم. وقتی در زمین از حریفان شکست می‌خوریم چه فایده‌ای عایدمان می‌شود. ما هزاران اقدام خوب و مفید انجام می‌دهیم اما این رقبا با 4 کار تبلیغاتی همه چیز را خراب می‌کنند.

باید به وضعیت تیم‌های آسیایی رسیدگی شود. ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی نماینده‌های ایران هستند. نباید نسبت به این تیم‌ها بی‌توجه باشیم. هزینه این باشگاه‌ها از کجا تامین می‌شود. تیم‌های عربی بهترین بازیکنان خود را در آستانه لیگ قهرمانان جذب می‌کنند چراکه برای جضور در این رقابت‌ها عطش فراوانی دارند اما ما برای نماینده‌های ایران هیچ کاری نمی‌کنیم.

امیر قلعه‌نویی در نشست بعد از بازی با استقلال خوزستان اعلام کرد: بعد از تعریف روحانی از تراکتورسازی همه چیز برای این تیم برعکس شد و به نوعی اتفاقات علیه قرمزپوشان می‌افتد.
متن صحبت‌های روحانی در مورد تراکتورسازی موجود است. با این همه شعار و حرف‌هایی که زده شد اگر شما چیزی دیدید ما هم دیدیم. وقتی ادعا می‌شود حقی از بین رفته و گفته می‌شود ما جبران می‌کنیم باید اتفاقی بیوفتد. حتی رئیس‌جمهور گفت تراکتورسازی برای همه ایران است ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. ما اکنون در آسیا حضور داریم اما یک ریال از طرف آن سیستم کف دست ما نشده است. آن وقت ما چطور از حیثیت کشور دفاع کنیم. تراکتورسازی، ذوب‌آهن و سپاهان باید دیده شوند چراکه آنها نماینده ایران هستند. ما هر چه هزینه کنیم حریفان دارایی بیشتری دارند اما باید حداقل اولین مسائل را فراهم کنیم. متاسفانه اکنون فقط وضعیت ذوب‌آهن در جدول خوب است و مشخص است که تیم‌های دیگر مشکل دارند. وضعیت فوتبال ایران به شکلی است که وقتی یک تیم به موفقیت می‌رسد سال بعد با مشکلات فراوانی ربرو می‌شود. اکنون یک سهمیه خود را از دست دادیم. سه تیم دیگر را دریابید. نفت که نابود شد و از مسابقات کنار رفت. این تیم به خاطر مشکلات مالی چوب حراج به ستاره‌های خود زد. ما باید مصلحت‌اندیش باشیم و نگاه جامع‌تری به مسائل داشته باشیم. من نه وامدار کسی هستم و نه نماینده مجلس و شورای شهر هستم. مصلحت اندیشی مملکتی دارم اما فریادم را می‌زنم. به داد فوتبال برسیم. با اشتباهات داوری هزار مشکل برای فوتبال درست می‌شود. ای کاش یک نفر جای ما بیاید و ببیند که ما چه می‌کشیم. روحانی زحمت کشید و به تبریز آمد قول‌هایی داده شد والسلام. خدمت دوستان رسیدیم و گفتیم بحث تراکتورسازی نیست به همه تیم‌های آسیایی کمک کنیم تا موفق شوند متاسفانه ما تا مشکلمان حل می‌شود همه چیز را فراموش می‌کنیم.

۱۳۹۴/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...