نسخه چاپی

وزیر دادگستری: سازمان محیط زیست از اصلی‌ترین سازمان‌های حقوق شهروندی است

به گزارش نما - ایسنا نوشت: وزیر دادگستری گفت: سازمان محیط زیست باید سازمان یافته‌تر عمل کند و این نیاز جدی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در گردهمایی سراسری مدیران سازمان حفاظت محیط زیست که در سالن همایش‌های پارک پردیسان برگزار شد ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س)، گفت: بحث محیط زیست بسیار مهم است؛ زیرا به حیات انسان بستگی دارد و حیات اصل و اساس هستی است و از این جهت اسلام به مساله حیات بسیار جدی پرداخته و هیچ چیز قابل مقایسه با حیات نیست.

او گفت: وقتی صحبت از محیط زیست می‌شود یعنی اساس حقوق بشر و حقوق شهروندی؛ زیرا این حقوق در راس حیات انسان قرار دارد.

وزیر دادگستری یادآور شد: اکنون ماشین در خدمت از ببن بردن محیط زیست آمده است و اگر قبلا طوفان و الودگی بود اکنون کارخانه ها و تولید گازهای گلخانه ای و مشکلات منابع آبی و ... را داریم. وقتی بشر با یک حرکت جمعی و با استفاده از ابزار ماشین و قدرت فزاینده و لجام گسیخته به جنگ محیط زیست می‌رود بسیار خطرآفرین است. در اینجاست که اصل بقا و عدم بقا و مشکلات زندگی مطرح می‌شود.

وزیر دادگستری گفت: وقتی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد مشکلاتی را برای ما ایجا می‌کند؛ از این جهت بحث محیط زیست در جوامع به خصوص جوامع صنعتی یک نیاز و ضرورت است.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه دستگاه حفاظت محیط زیست مهمترین دستگاه نظارتی است، گفت: زمانی که در سازمان بازرسی کل کشور بودم تلقی‌ام این بود که سازمان محیط زیست مهمترین دستگاه نظارتی کشور است و از همان ابتدا هم پیشنهاد دادم که محیط زیست باید یک سازمان جامع باشد و سازمان‌های تصدی‌گری حق ندارند که مسئول مسایل محیط زیستی باشند.

او گفت: مجلس باید به این فکر کند که ما یک سازمان محیط زیستی می‌خواهیم که مسئول آب و خاک و هوا و دریا و جنگل و مرتع باشد و همه این موضوعات باید در محیط زیست باشد. سازمان محیط زیست باید سازمان یافته‌تر عمل کند و این نیاز جدی است.

پورمحمدی ادامه داد: سازمان محیط زیست هم جزو اصلی‌ترین سازمان‌های حقوق شهروندی است و مهمترین سازمان نظارتی. از آنجا که تجاوز به حق حیات مهمترین فساد است، مبارزه با این فساد باید در اولویت قرار گیرد.

پورمحمدی با یادآوری اینکه هیچ موضوعی در دولت نیست که از نگاه خانم دکتر ابتکار دور بماند، گفت: ما با دو موضوعی که در وزارت دادگستری داریم می‌توانیم در خدمت محیط زیست باشیم. یکی از آن‌ها حقوق شهروندی است که در این راستا معاونت حقوق بشر در وزارت دادگستری تشکیل شده و موضوع حقوق شهروندی را دنبال می‌کند.

پورمحمدی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که تشکل‌های مردم‌نهاد در آن فعال هستند بحث محیط زیست است و به نوعی سمن‌ها و NGOها نقش خوبی در این زمینه دارند. دولت هم از ابتدا در مورد حقوق شهروندی تاکید ویژه‌ای داشته و بر همین اساس یکی از همکاری‌های ما در مورد محیط زیست، موضوع حقوق شهروندی است و قرار شده که از ظرفیت‌های دولت برای حمایت حقوقی از محیط زیست نهایت بهره را ببریم. همچنین درصددیم که فقط اقدامات قضایی بر روی پرونده‌ها صورت نگیرد بلکه از ظرفیت شبه قضایی در رسیدگی به پرونده‌ها استفاده شود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه وزارت دادگستری مرجع ملی کنوانسیون ضدفساد است، گفت:‌ از آنجا که بحث مبارزه با فساد بسیار مهم است در صددیم که با متعرضان به محیط زیست برخورد شود.

پورمحمدی گفت: سلامت اداری و مبارزه با فساد بسیار مهم است و در این راستا آماده همکاری با شما عزیزان هستیم.

او با اشاره به اینکه بحث مبارزه با فساد جزو اولویت کاری دولت است،‌ گفت: هیچ تعارفی در مبارزه با فساد نداریم و رئیس‌جمهور محترم هم در مبارزه با فساد گام‌های خوبی برداشته‌اند. ما از هر انتقاد، تذکر و پیشنهادی در مبارزه با فساد استقبال می‌کنیم و این را افتخار می‌دانیم. ان‌شاءالله هم سازمان محیط زیست الگویی برای این موضوع باشد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه ما تلاش داریم دستگاه‌های نظارتی از هرگونه فسادی مبرا باشند، گفت: ‌اگر آلودگی در دستگاه‌ها وجود داشته باشد نباید امیدی داشته باشیم. بنابراین در دستگاه‌های نظارتی باید مبارزه با فساد به صورت جدی دنبال شود، البته سازمان محیط زیست هم در ایجاد سلامت در حوزه کاری خود پیشقدم شده است.

او درباره برخورد با مدیران در بحث زمین‌خواری نیز گفت: مجوزهایی به استناد برخی مواد که در قانون و آیین‌نامه‌ها آمده به نام آنها صادر شده است که ما باید تلاش کنیم این خلاءهای قانونی را از بین ببریم.

پورمحمدی درباره فعالیت‌ گشت‌های تعزیرات در روزهای پایانی سال، گفت: گشت‌های تعزیرات کار خود را از هم اکنون در شبکه حمل و نقل، هتل‌ها و ... شروع کرده‌اند و به طور کلی عمده کار ما پیشگیری و هشدار است. درصدد هستیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم. ما بدمان می‌آید برای مردم پرونده بسازیم و آنها را محکوم کنیم؛ چرا که باید پایان سال خوبی برای مردم باشد، البته متخلفان بدانند که با گرانفروشی و تخلفات چیزی عایدشان نمی‌شود. بر همین اساس ما در سازمان تعزیرات با جدیت کار را آغاز کرده‌ایم و با هر نوع تخلف قاطعانه برخورد می‌کنیم.

۱۳۹۴/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...