نسخه چاپی

اختصاصی نما

دولت بخشنامه ممنوعیت واردات كالای آمریكایی را نقض كرد

عکس خبري -دولت بخشنامه ممنوعيت واردات کالاي آمريکايي را نقض کرد

كالاهای آمریكایی در حالی مجوز فعالیت در ایران را دریافت می كنند كه طبق سخنان مسئولان، نمادهای آمریكایی حق ورود به ایران ندارند.

مقام معظم رهبری در مهر 94 خطاب به رئیس جمهور نامه ایی به رشته تحریر درآوردند مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای آمریکایی در دوره پسا برجام. این تذکر رهبر معظم انقلاب بسيار اهميت دارد، زیرا اين احتمال وجود دارد که برخي افراد به بهانه اجرای برجام، به دنبال احیای روابط تجاری ایران و آمریکا باشند که مشخص است چنین رابطه‌ای راهی برای نفوذ آمریکا به ایران است. و این واردات مسلما بخش تولیدکشور را که به وسیله کالاهای چینی نیمه جان شده به راحتی از کار می اندازد.
در راستای نامه رهبر انقلاب وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونین و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا را رسماً ابلاغ کرد. متن بخشنامه محمدرضا به این شرح است: "با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه روحانی رییس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد، ندهند.
گفتنی است، این بخشنامه در تاریخ 9 آبان ماه 94 خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی،‌ معاون طرح و برنامه،‌ معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.
سازمان توسعه تجارت ایران با صدور بخشنامه ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا را اعلام کرده بود.
اما در این چند روز گذشته برخلاف تاکید رهبری خبر از ورود کالاهای ممنوعه به کشور زیاد شده است از شورولت آمریکایی گرفته تا لوازم آرایشی و مواد غذایی و اقلام دارویی-پزشکی و تبلت و لپ‌تاب و ... . وقتی هم چرایی این قضیه را جویا می شویم تا از تعجبمان کاسته شود، سخنگوی دولت بیان میکند، ما تنها از رژیم صهیونیستی اجازه واردات کالا نداریم، راجع به واردات کالاهای آمریکائی به کشور هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما ما تذکر رهبر معظم انقلاب را به دیده می گیریم. اودر پاسخ به اینکه چرا از ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالای آمریکائی به ارزش ۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده، گفت: رشد تولید به واردات وابسته نیست و برای سرعت بخشی به رشد اقتصادی و خروج از رکود، سیاست دولت غیر از این نمی تواند باشد که با محدود کردن واردات و افزایش تولید داخلی، کارها را به پیش ببرد.
با این تفاسیر نباید آمدن برندهای غربی به کشور و ایجاد شعبه های آنها در سطح شهر خیلی تعجب کنیم اخیرا هم تاسیس اولین شعبه سالن آرایش ناخن لوکس متعلق به نگین فتاحی-دنسال، تاجر اهل دبی، در ایران با واکنش های متفاوتی همراه داشته فتاحی-دنسال این زمان را فرصتی مناسب برای ورود برندهای قدرتمند بین المللی می داند. برخی از این برندهای لوکس مد در حال ورود مستقیم به ایران هستند و ممکن است فرصت های مشابهی برای محصولات زیبایی و آرایشی هم ایجاد شود، بازاری که مرکز تحقیقات مجلس ایران آن را 4 میلیارد دلار در سال تخمین زده است.
به امید اینکه این اقلام باقی مانده تولیدی کشور سر از واردات گمرک درنیاورند.

۱۳۹۵/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...