نسخه چاپی

احتمال تعلیق حج تمتع

علی جنتی با بیان اینكه هنوز اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی منتفی نشده است، گفت: به عربستانی‌ها اعلام كرده‌ایم كه باید حتماً شروط ما رعایت شود، اگر این‌گونه نشود حج امسال انجام نخواهد شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما شروط‌مان درباره تأمین امنیت، حرمت و کرامت زائران را به‌علاوه برخی مسائل دیگر به عربستانی‌ها اعلام کرده‌ایم که باید حتماً باید رعایت شود اگر این‌گونه نشود حج امسال انجام نخواهد شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنوز اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی منتفی نشده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران شروطی را که عربستان تعیین کرده، نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: بایستی مقامات عربستان همکاری لازم را در زمینه اعزام حجاج ایرانی به این کشور انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه مذاکرات همچنان ادامه دارد، تأکید کرد: ما شروط‌مان درباره تأمین امنیت، حرمت و کرامت زائران را به‌علاوه برخی مسائل دیگر، به عربستانی‌ها اعلام کرده‌ایم که باید حتماً باید رعایت شود، اگر این‌گونه نشود حج امسال انجام نخواهد شد.



بخش فارسی بی بی سی انگلیس با پوشش این خبر نوشت:

اخیرا، آقای جنتی با متهم کردن دولت عربستان سعودی به "کارشکنی" گفته بود که دولت سعودی اصرار دارد که روادید زائران ایرانی در "کشور ثالث" صادر شود اما ایران این شرط را نمی‌پذیرد و خواهان آن است که صدور روادید زائران ایرانی به سفارت سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع عربستان در جمهوری اسلامی، واگذار شود.



از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، روابط بین حکومت به رهبری روحانیون شیعه در این کشور و حکومت خاندان سلطنتی وهابی عربستان معمولا سرد و در مواردی بحرانی بوده است. این روابط در چند سال اخیر به خاطر اختلاف دو کشور بر سر وضعیت عراق، جنگ داخلی سوریه و اخیرا، جنگ داخلی در یمن با تنش و اتهامات متقابل همراه بوده است.



سایت بی بی سی در ادامه به حادثه منا، تعرض به دو نوجوان ایرانی و حمله به سفارت عربستان در ایران اشاره کرده، آورده است: « در جریان حج تمتع سال گذشته، ازدحام جمعیت در جریان برگزاری مراسم حج در منا به کشته شدن چند صد تن از زائران منجر شد که بیش از چهارصد تن از آنان از زائران ایرانی بودند.

در پی حمله به مراکز دیپلماتیک سعودی در ایران، دولت عربستان اقداماتی را در جهت وارد کردن فشار بین المللی بر جمهوری اسلامی به عمل آورد که نتیجه آن، کاهش یا قطع روابط چند کشور دیگر با ایران بوده است.»

۱۳۹۵/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...