نسخه چاپی

چمران: مدیریت یكپارچه شهری عملی شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت : ضروری است مدیریت یكپارچه شهری ، عملی و از حالت كنونی خارج شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه ‌های نماز جمعه تهران با تبریک روز شوراها ، روز کارگر و 12 اردیبهشت ماه روز معلم افزود : در قانون اساسی در رابطه با شوراها بحث شده است و شوراها را از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور در قانون بر می‌شمارد.

وی گفت : در سال 1361 قانون شوراها تدوین ، در سال 1375 دوباره این قانون نگاشته شد و در سال 1378نخستین اقدامات شوراها اجرایی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: 17 سال از حضور شوراها در کشور می‌گذرد که البته شوراها ، شورای واقعی شهر و استان نیستند بلکه شوراهای شهرداری هستند.

وی گفت : در تمامی دولت‌ها عنوان می‌شود که کار مردم را به دست مردم بسپارند ولی در اجرا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

چمران افزود : مسائل حاکمیتی را مجلس و دولت باید دنبال کند اما مسائل محله‌ای باید بر اساس قانون به خود مردم سپرده شود و مردم نیز نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند که مسائل شهر را به آنها بسپارند.

وی گفت : با تشکیل شوراهای شهر و روستا وظایف دولت نیز کمتر می‌شود و دولت می‌تواند به مسائل کلان بپردازد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود : هم اکنون 1080 شهر در کشور وجود دارد که در صورت نبود شوراها وزارت کشور باید برای این تعداد از شهرها شهردار تعیین می‌کرد اما هم اکنون خود مردم این کار را انجام می‌دهند.

وی گفت : پارلمان‌های محلی و شوراها بودجه لازم شهر را از عوارض مردم تأمین می‌کند و برای شهر هزینه می‌شود.

چمران در ادامه به بحث واگذار کردن امور به مردم اشاره کرد و افزود : مردم محل خود را بهتر می‌شناسند و مشکلات خود را بهتر می‌توانند حل کنند بنابراین بهتر است که مردم در مسائل محله خود ورود پیدا کنند اما تاکنون این امر به خوبی اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه شورای تشریفاتی نمی‌خواهیم گفت: باید مدیریت یکپارچه شهری عملی شود و از این حالت فعلی خارج شود.

چمران ادامه داد : هم اکنون جایی را شهرداری می‌سازد و دیگران آنجا را اصلاح می‌کنند و مدیریت‌ های چندگانه در شهر وجود دارد که این چندگانگی به شهر ضربه می‌زند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت : تفکرات مختلفی در شورای تهران وجود دارد ولی در مسائل تخصصی به صورت یک متخصص اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت باید در بخش حمل‌ونقل عمومی به تعهدات خود عمل کند افزود : شهرداری‌ها آنقدر مشکل دارند که شوراها به صورت مضاعف نمی توانند این مشکلات را حل کنند اما با تمام کاستی‌ها و کمبود امکانات با یک انسجام برای حل مشکلات مواجه هستیم.

چمران به توصیه‌ های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: همیشه ایشان نسبت به فضای سبز ، محیط زیست ، مسائل فرهنگی و آسایش و آرامش مردم توصیه‌هایی داشتند و ما نیز سعی کردیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: بوستان یاس فاطمی به وسعت 1600 هکتار با فرمایشات مقام معظم رهبری در اختیار مردم قرار گرفته است تا از این محیط بتوانند استفاده کنند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد : همچنین قلعه مرغی از یک منطقه نظامی به یک بوستان و فضای سبز تبدیل شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

۱۳۹۵/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...