نسخه چاپی

نابغه تكواندوی ایران

حداقل 3 طلا در ریو می‌گیریم

عکس خبري -حداقل 3 طلا در ريو مي‌گيريم

در قسمت مردان هم در تمامی اوزان شانس كسب مدال طلا داریم و اگر اشتباه خاصی در حین مبارزات نكنیم كسب حداقل 3 مدال طلا در برزیل دور از دسترس بچه‌های تكواندو نیست.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- فرزان عاشورزاده ملی‌پوش المپیکی ایران که ماه‌ها در جایگاه یک رنکینگ قرار داشت و سهمیه خود را مدت‌ها قطعی کرده بود، حال برای رسیدن به مدال المپیک تلاش می‌کند. او که سونامی تکواندوی جهان لقب گرفته با تنها 19 سال سن تمامی افتخارات تکواندو را کسب کرده و تنها مدال المپیک را در کارنامه ندارد.


 آمادگی نمایندگان تکواندو در المپیک ریو چگونه است؟
 تا به امروز که خوب کار کردیم و شدیدا درگیر تمرینات هستیم. در این چند ماه باقیمانده تا شروع بازی‌ها در ریودوژانیرو باید شرایطی فراهم شود که ملی‌پوشان با حداکثر آمادگی به مصاف رقبای خود بروند.


 تکواندو برای کاروان ایران چند مدال می‌آورد؟


مسلما کسب مدال در المپیک مهم‌ترین اتفاق ورزشی برای هر ورزشکاری است و ما تکواندوکاران نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. امیدوارم حمایت‌های لازم از تیم ملی تکواندو انجام شود تا با قدرت‌تر از گذشته در المپیک با حریفان مبارزه کنیم و با توجه به رشد محسوسی که تکواندو ایران نسبت به دوره‌های قبلی المپیک داشته در این دوره مدال‌های بیشتری را به کاروان ورزشی ایران هدیه بدهیم. باید به این رشته پرمدال المپیکی کمک کرد تا در المپیک نیز بتوان مدال‌آفرین بود.


 جدی‌ترین رقبای تکواندو کاران ایران در بازی‌های المپیک چه کسانی هستند؟


شاید تا همین دو سال پیش تنها کره‌جنوبی بود که تکواندوکارانش می‌توانستند مانع رسیدن به مدال ورزشکاران ما شوند؛ اما امروز شرایط کاملا فرق کرده است. امروز روسیه، ازبکستان، مکزیک، فرانسه و اسپانیا تکواندوکاران بسیار آماده‌ای دارند و در رقابت‌های جهانی متعددی که داشته‌ایم به خوبی نشان دیده‌اند که کار بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. در مسابقات جهانی سال گذشته پس از تیم ملی ایران که در جایگاه نخست تیمی قرار گرفت، روسیه و ازبکستان در رده‌های دوم و سوم ایستادند و کره‌جنوبی چهارم شد. ضمن اینکه ما در بسیاری اوزان دیگر هم شاهد بوده‌ایم که تک چهره‌هایی از کشورهای مختلف نظیر تونس، آمریکا و مولداوی هستند که به خوبی می‌توانند تا مراحل پایانی خود را بالا بکشند.


 پس این یعنی اینکه کار ما سخت‌تر شده و نسبت به المپیک لندن کار سخت‌تری داریم؟
 بدون شک همانطور که ما تلاش و تمرین می‌کنیم همه کشورها و ورزشکاران نیز تلاش می کنند؛ اما برداشت من آن است که تیم ملی می‌تواند نسبت به المپیک لندن موفق‌تر باشد تنها به شرطی که دلگرمی لازم از سوی مسئولان به ملی‌پوشان داده شود.


 تیم ملی تکواندو نیاز به چه حمایت‌هایی دارد تا با قدرت در المپیک ریو حاضر شود؟
 مهم‌ترین مسئله‌ای که ملی‌پوشان تکواندو به آن نیاز دارند، وجود اردوهای متمرکز برای رسیدن به آمادگی بالا است. مکان اردوها و امکاناتی که به تکواندوکاران می‌دهند باید در سطحی باشد که بچه‌ها با آرامش تمرینات خود را دنبال کنند. آنچه من در اردوها می‌بینم با انگیزه و هدفمند کارکردن تمامی بچه‌های تکواندو است. آنچه نیاز امروز بچه‌ها است حمایت درست وزارت و رزش و کمیته ملی المپیک از ملی‌پوشان است.


 و این حمایت باید حتما مالی باشد؟
 این حمایت نیاز نیست که مالی باشد. اگر مسئولان به اردوهای ما سر بزنند و این حس ایجاد شود که مدیران همواره همراه تیم ملی هستند، اعتماد به نفس فوق‌العاده زیادی به بچه‌ها داده می‌شود که تأثیر آن در مسابقات مشخص می‌شود.


یکی از سهمیه های خوبی که در این دوره کسب کردیم علیزاده بود، چقدر شانس برای او در ریو قائل هستی؟


علیزاده با بازی‌های بسیار خوبی که انجام داده این امید را به همه اعضای خانواده تکواندو داده که برای نخستین بار در بخش بانوان هم بتوانیم در المپیک صاحب مدال شویم. علیزاده پیش از این در المپیک نوجوانان جهان در نانجینگ مدال طلا گرفته و پس از آن در چند میدان دیگر هم موفق به کسب مدال شده است.
 
 در مردان چطور؟


در قسمت مردان هم در تمامی اوزان شانس کسب مدال طلا داریم و اگر اشتباه خاصی در حین مبارزات نکنیم کسب حداقل 3 مدال طلا در برزیل دور از دسترس بچه‌های تکواندو نیست.

۱۳۹۵/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...