نسخه چاپی

ظریف : شركای 1+5 به تعهدات خود در قبال برجام عمل كنند

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را (در قبال برجام) بطور جدی اجرا كرده است و از شركای 1+5انتظار می رود تا به مسئولیتهای خود در زمینه اجرای دقیق تعهداتشان عمل كنند .

به گزارش نما به نقل از مركز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در دیدار خانم كریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیك آخرین راههای گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای را با وی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد .
وزیر امور خارجه اظهار داشت: حضور هیات پارلمانی مجلس سنای بلژیك در تهران، جایگاه مهمی در گسترش مناسبات دو كشور دارد و نقش پارلمان های دو كشور در تدوین و وضع قوانین و سیاست های دو كشور اهمیت فوق العاده ای داشته و دارد.
محمد جواد ظریف با تشریح آخرین وضعیت توافق برجام خاطرنشان داشت:جمهوری اسلامی ایران تعهدات خویش را بطور جدی اجرا كرده است و از شركای 1+5 انتظار می رود تا مسئولیت های خویش را در قبال اجرای دقیق تعهدات خویش بعمل آورند .
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینكه در زمینه تروریسم ، افراط گرایی ، مخاطرات و چالش های مشترك در سطح جهانـی و منطقه داریم اظهار داشت:با بررسی گذرای عمده اعمال تروریستی و مجریـان آن ، بدرستی استنتاج می گردد تماماً این رویكردها از یك منبع و فكر الهام می گیرند و تغییر این چالش نیز در گرو تـوجه بـه تغییر رفتارها و رویكردهای منابع تغذیه كننده افكار افراطی و تـروریستی می باشد .
ظریف درخصوص ضرورت تحرك بخشیدن به مناسبات اقتصادی و بانكی اظهار داشت:ما امیدواریم شركای اروپایی بطور ملموس و واقعی در جهت تحرك بخشیدن به فعالیت های بانكی و مالی اقدام نمایند تا مراودات دو كشور شاهد آثار آن بطور عینی باشند .
وزیرامور خارجه كشورمان درخصوص بحران سوریه گفت : ما در بحران جاری سوریه شاهد رویكردهای خصمانه با كارشكنی های گروه های النصره و داعش برای نقض آشكار آتش بس با استفاده از تغذیه مالی و تسلیحاتی و راههای تنفسی در منطقه هستیم و متأسفانه شاهد نقض آشكار آتش بس مورد تأیید گروه بین المللی حمایت از بحران سوریه بطور فاحشی می باشیم .
ظریف درخصوص راه حل سیاسی بحران سوریه گفت: تنها یافتن راه حل واقعی برای بحران سوریه، واگذاری امور به مردم سوریه ، اجرای انتخابات با احترام به آرای مردم است ولیكن متأسفانه برخی رویكرد طرف ها بر پیچیده سازی بحران منتهی شده و بر سر راه پیدا كردن راه حل صحیح ، با ترك میز مذاكرات ، مانع تراشی می كنند .
رییس دستگاه دیپلماسی با تبیین چشم انداز تحولات منطقه و سوریه تصریح كرد:هیچ گونه راه حل ، بجز راه حل سیاسی برای حل بحران های منطقه ، در پرتو تجربیات چندین ساله كه همگی از خلال بحران های عراق ، افغانستان و یمن كسب كرده ایم ، نداریم و تنها پیوستن به مذاكرات و یافتن راه حل مرضی الطرفین بر اساس اراده مردم و احترام به حق تعیین سرنوشت آنان ، سازوكارهای معقول بحران های مختلف منطقه است .
بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه كشورمان به سؤالات هیات و اعضای پارلمانی مجلس سنای بلژیك پیرامون راه حل چالش ها درخصوص مسائل سوریه و دیگر چالش های ناشی از چگونگی شكل گیری تروریسم در اروپا و منطقه و مسائل مورد علاقه بحث وتبادل نظر كردند.
رئیس مجلس سنای هم با اشاره به روابط درحال پیشرفت بویژه همكاری های سیاسی و اقتصادی پارلمانی دوكشور اظهار داشت : ما رایزنی های دو كشور را در همه زمینه ها از جمله مراودات پارلمانی برای نیل به توسعه همه جانبه مناسبات دو كشور در زمینه های اقتصادی پارلمانی دو كشور را تعمیق می بخشیم .
خانم كریستین دوفرین اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران بعنوان بازیگر مؤثر و عمده در منطقه همواره در برقراری صلح و ثبات نقش محوری ایفا نموده است و ما نیاز داریم تا با افزایش رایزنی ها و ظرفیت های دیپلماتیك دو كشور در جهت یافتن راه حل های مؤثر گام برداریم .
رئیس مجلس سنای بلژیك با اشاره به نتائج سازنده سفر اخیر وزیر امور خارجه كشورمان به بروكسل و ضرورت استمرار تبادل نظرها ، خواهان تقویت مناسبات دو كشور در تمامی سطوح شد.

۱۳۹۵/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...