نسخه چاپی

نقش عربستان در قتل مسئولان پیشین یمن

رئیس‌جمهور پیشین یمن با اشاره به نقش مخرب عربستان در یمن از دست داشتن این كشور در ترور رئبس جمهور اسبق یمن پرده برداشت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن در گفت‌وگو با تلویزیون «روسیا الیوم»، گفت: «به مدت 45 سال است که فعالیت سیاسی می‌کنم، چگونه اکنون باید بخواهم شریکی در قدرت باشم در حالی‌که کشور را ویران کرده‌اند؟ نه من قبول می‌‌کنم و نه حزب کنگره سراسری مردم. ولی اگر کسی از کنگره سراسری بخواهد منصبی را عهده‌دار شود، آزاد است.»

صالح خاطرنشان کرد، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور قانونی کشور نیست بلکه این جنبش «انصارالله» است که صاحب قانونی قدرت در «صنعا» است.

رئیس‌جمهور پیشین یمن با بیان اینکه «خالد بحاح» را به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی یمن قبول دارد، بر ضرورت تشکیل دولتی جدید، که همه نیروهای سیاسی در آن مشارکت داشته باشد یا دولت با ریاست خالد بحاح مجددا روی کار آید و پس از آن، برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی مقدمه‌چینی شود، تأکید کرد.

از سوی دیگر، صالح با رد حمایت ایران از وی در جنگ یمن، گفت: «من آنها را به چالش می‌کشم که ثابت کنند ایران در یمن حضور دارد یا حمایت مالی یا تسلیحاتی کرده یا به یمن نیرو فرستاده است. این ادعاها صرفا توجیهی برای ادامه تجاوز به یمن است.»

در مقابل، صالح فاش کرد که کمک‌هایی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دریافت کرده که ارزش آن 500 میلیون دلار است ولی وی آنها را به خزانه‌داری بانک مرکزی یمن سپرده است.

علی عبدالله صالح با اشاره به دست داشتن عربستان در کشتن ابراهیم الحمدی رئیس جمهور اسبق یمن، گفت: «من برای نخستین بار می‌گویم که آنها بودند که الحمدی را کشتند و صالح الهدیان، وابسته نظامی وقت در سفارت عربستان در یمن بر قتل وی نظارت داشت؛ چرا که الحمدی دشمن ریاض بود و تسلیم شدن به اوامر آن را رد می‌کرد.»

رئیس‌جمهور پیشین یمن همچنین تأکید کرد که اسناد و تحقیقات دست داشتن سعودی‌ها در قتل الحمدی را تایید می‌کند.

۱۳۹۵/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...