نسخه چاپی

ارزیابی انبارلویی صد روز پس از اجرای برجام:

دولت نباید از طریق دیپلماسی التماس مشكلات را حل كند

عکس خبري -دولت نبايد از طريق ديپلماسي التماس مشکلات را حل کند

دولت نباید از طریق دیپلماسی التماس مشكلات را حل كند باید با سازكارهایی كه در خود برجام است مراتب اعتراضات خود را بیان كند و آنها را نقض برجام بداند و پیش بینی­های لازم را در آینده هم داشته باشد.

امیر زینلی - صد روز از شروع اجرای برجام می­گذرد. مطالبات مقام معظم رهبری در مورد برجام همه آن چیزی است که باید رعایت می‌شد. حالا باید دید چه مقدار از مطالبات ایشان در برجام اعمال شده است. در گفتگو با محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی این مطالبات پرداختیم.
 
 خسارت محض‌بودن برجام با توجه به صحبت­های مسئولان دولتی قابل بررسی است. حتی هم جناحی­های دولت هم یک به یک در مصاحبه­هایی که انجام می­دهند، برجام را یک نوع خسارت تلقی می­کنند. در حالی که رهبری این موضوع را قبل از این هشدار داده بودند. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

برجام محصول 3 سال تلاش دیپلماتیک ایران در مصاف با 6 قدرت جهانی است و درست است که ما در برجام هزینه­ هایی کردیم؛ اما در آن درآمدهایی هم پیش‌بینی شده بود. به همین دلیل از سوی نظام و رهبری و مجلس، البته با شروطی پذیرفته شد. چرا الان برجام به صورت یک خسارت محض در آمده است؟ علتش عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش است و پایبندی ما فراتر از تعهدات برجام. ما می‌توانستیم فقط به تعهدات برجام عمل کنیم؛ اما اینها آمدند فراتر از این تعهدات عمل کردند. در حالی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده و فقط تعهداتش را روی کاغذ آورده است. در عمل کارشکنی کرده است که این در واقع نقض برجام است. دولت نباید از طریق دیپلماسی التماس مشکلات را حل کند باید با سازکارهایی که در خود برجام است مراتب اعتراضات خود را بیان کند و آنها را نقض برجام بداند و پیش بینی­های لازم را در آینده هم داشته باشد.


 نکته بعد که به نظر می­رسد رعایت نمی‌شود بزک‌کردن برجام است که شاید به نوعی به بزک‌کردن شیطان یعنی همان آمریکا منتهی شود. این موضوع را هم حضرت آقا قبلا هشدار داده بودند. پس چرا برجام بزک می‌شود؟

در این موضوع تنها کسی که اصرار به بزک‌کردن برجام دارد، شخص رئیس‌جمهور است، حتی آقای ظریف یا دیگران در این رابطه قدری منطقی برخورد می­کنند. اما رئیس جمهور مدام در حال بزک‌کردن یا به تعبیری بزرگ‌کردن برجام است. برجام موارد ساختاری و ابهامات حقوقی زیادی دارد، خیلی قابل دفاع نیست. اما این طور هم نیست که مشابه ترکمانچای و عهدنامه گلستان و... باشد؛ اما این طور هم نیست که اسمش را خورشید تابان بگذاریم یا شق القمر کرده باشند. اصلا چنین چیزی نیست. الان هم نتایج آن مشخص شده است، راه­های فرار و گریز و توجیه برای حریف هم گذاشته است. حریف هم تمایلی برای اجرای آن ندارد. بنابراین بزک‌کردن آن به نوعی نادیده‌گرفتن شعور مردم است.


 یکی از مهم‌ترین مطالبات رهبری که در مورد برجام فرموده بودند این بود که لغو تحریم­ها با اعمال و تعهداتی که ایران دارد هم زمان باشد و این محقق نشد و الان به جایی رسیده است که ما پس از 3 ماه از آمریکا می‌خواهیم که تحریم­ها برداشته شود. آیا عزت ملی ما با این روش‌ها و منش‌ها حفظ می‌شود؟


قرار بود اجرای تعهدات دو طرف هم زمان باشد. الان بیش از 3 ماه است ما تعهداتمان را انجام می‌دهیم ولی طرف مقابل بی اعتنایی و حتی سنگ‌اندازی می­کند و این یکی از موارد بارز نقض برجام است و دولت باید برای این تعلل‌اش افکار عمومی را روشن کند.


 شاید متن برجام تاکنون هم به دست خیلی­ها نرسیده باشد و از آن محرمانه­های دولت باشد؛ ولی رهبر انقلاب خواسته بودند که متن آن متوازن و متعادل تنظیم شود. آیا به این توصیه در عمل نرسیدیم یا خود متن مشکل داشت؟

اگر این اتفاق می­افتاد در اجرا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نمی‌شدیم. حتما این اتفاق نیفتاده یعنی توازن بین داده­ها و ستانده­ها وجود ندارد.


یکی دیگر از هشدارهایی که رهبری داده بودند نفوذ فرهنگی و اقتصادی بود که پس از برجام احتمالش فراوان است. آیا دولت به این موضوع دقت دارد؟

مقام معظم رهبری راهکار مشخصی برای دولت به ویژه برای برون‌رفت از این مشکلات داشته‌اند و آن اجرای سیاست­های اقتصاد مقاومتی است و دولت تاکنون اقدام موثری راجع‌به این سیاست­ها نداشته است. بنابراین حضرت آقا امسال را سال «اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند تا دولت یک مقدار به خودش تحرک بدهد و مطالبات مردم را سامان دهد. ما باید هیئت­هایی که از خارج می­آیند را دقیق رصد کنیم که آیا اینها می­خواهند مشکلات خودشان را مرتفع کنند یا مشکلات ما را حل کنند. ما بر اساس سیاست­های مقاومت اقتصادی باید این شرکت­ها را رصد کرده و با آنها وارد گفتگو شویم.
 
 آیا با این همه تبلیغات روی برجام وضعیت معیشت مردم تغییری کرده است؟

اگر این اتفاق بیفتد مردم آن را حس می‌کنند؛ اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و مردم هم چیزی حس نکرده‌اند.

۱۳۹۵/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...