نسخه چاپی

افزایش 3 درصدی نرخ تورم بخش صنعت

نرخ تورم بخش صنعت در زمستان سال گذشته نسبت به فصل قبل از آن ۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نما به نقل از میزان، مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قيمت توليد كننده بخش صنعت فصل زمستان ۱۳۹۴ اعلام کرد: شاخص قيمت توليدكننده بخش صنعت در فصل زمستان ۱۳۹۴ به عدد ۶/۱۸۹ رسيد كه نسبت به فصل گذشته ۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش صنعت) ۰/۱ درصد افزايش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل زمستان سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) ۵ درصد می باشد.

بخش های زير به ترتيب بيش ترين تأثير را در تغييرات فصلی اين شاخص داشته اند:
شاخص قيمت بخش صنايع توليد زغال سنگ پالايشگاه‌هاي نفت با ۸/۲ درصد افزايش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۶/۱۶۴، بيش ترين تاثير را در افزايش شاخص كل فصل زمستان داشته است. رشته فعاليت توليد فرآورده‌هاي نفتی تصفيه شده با ۸/۲ درصد افزايش نسبت به فصل قبل بيش ترين تاثير را در افزايش شاخص اين بخش داشته است.

شاخص قيمت بخش صنايع مواد غذايي و آشاميدني با ۷/۱ درصد افزايش نسبت به فصل قبل به عدد ۲/۲۳۹ رسيد؛ اين بخش رتبه دوم تأثيرگذاري در افزايش شاخص كل را به خود اختصاص داده است. رشته فعاليت های كشتار دام و طيور با ۵/۱۴ درصد و آماده‌سازی و آرد كردن غلات و حبوبات با ۳/۱ درصد افزايش نسبت به فصل قبل، به ترتيب بيش ترين تاثير را در افزايش شاخص اين بخش داشته اند.

بخش ها ی توليد وسايل نقليه موتوری، تريلر و نيم تريلر با ۱/۰ درصد و توليد ماشين‌آلات و تجهيزات طبقه‌بندی نشده در جای ديگر با ۴/۰ درصد افزايش نسبت به فصل قبل به ترتيب رتبه های بعدی را در افزايش شاخص كل داشته اند.

عدد شاخص قيمت مربوط به بخش توليد محصولات از توتون، تنباكو و سيگار نسبت به فصل قبل بدون تغيير بوده است.

شاخص قيمت بخش های توليد فلزات اساسی با ۱/۴ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۵/۱۶۵، صنايع محصولات شيميايی با ۱/۳ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۹/۱۹۵ و توليد ساير محصولات كانی غير فلزی با ۹/۱ درصد کاهش نسبت به فصل قبل و رسيدن به عدد ۲/۱۸۰ به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در فصل مورد نظر داشته ند.

تغييرات شاخص قيمت در ساير بخش ها، تاثير جزئی در تغيير شاخص كل بخش صنعت داشته است؛ در ميان اين بخش ها اعداد شاخص مربوط به بخش های ماشين‌آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق، توليد منسوجات، توليد محصولات لاستيكی و پلاستيكی، توليد كاغذ و محصولات كاغذی، دباغی، عمل آوردن چرم و ساخت كيف و چمدان، توليد چوب و محصولات چوبی و چوب پنبه، توليد راديو، تلويزيون و دستگاه‌ها و وسايل ارتباطی و توليد مبلمان و مصنوعات نسبت به فصل قبل كاهش داشته اند.

۱۳۹۵/۲/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...