نسخه چاپی

لزوم برنامه‏‎ریزی برای احقاق حقوق كارگران

یكی از مشكلاتی كه در برخی از كارگاه‎های كوچك و بزرگ اقتصادی و تولیدی استان گلستان دیده می‎شود، امتناع برخی صاحبان صنایع از پرداخت حق بیمه كارگران است كه این امر موجب می‌شود كارگران سلامت خود را بدون حق بیمه به خطر بیندازند.

به گزارش نما به نقل از فارس از بروجرد، کارگران نقش مهم و غیر قابل انکاری را در عرصه تولید و صنعت کشور بر عهده دارند، حال آنکه این قشر تولیدکننده از مشکلات متعددی رنج می‎برند.

نبود امنیت شغلی، وجود حقوق معوقه چند ماهه، امتناع برخی کارفرمایان از نپرداختن حق بیمه کارگران و تعدیل نیرو و بیکاری برخی از مشکلات این قشر است.

تعدیل 483 نیروی کار در کارخانجات نساجی بروجرد در ابتدای سال 95 شوک بزرگی بود که به پیکره جامعه کارگری این شهرستان وارد شد.

از سویی نارضایتی کارگران کاشی جم از نپرداختن حقوق معوقه چند ماهه آنان نمونه‌هایی ملموس از تعدد مشکلات کارگران مشغول به کار در واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان است.

قصه تکراری وجود معوقات حقوق چند ماهه نیروهای کارگری شهرداری بروجرد و ناتوانی آنان در پرداخت هزینه‎های جاری زندگی و بروز مشکلات خانوادگی در بین این قشر حکایت تلخ دیگری از انبوه مشکلاتی است که جامعه کارگری بروجرد با آنها دست و پنجه نرم می‎کنند.

با وجود مشکلات یاد شده انتظار از مسئولان شهرستان بروجرد به منظور فراهم‎سازی شرایط حضور سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی در این شهرستان و به دنبال آن تقویت اشتغالزایی و تسهیل معیشت کارگران توقع بی‎جایی نیست.

تقویت سرمایه‎گذاری در بروجرد نقش مستقیمی در کاهش آمار بیکاری قشر جویای کار این شهرستان دارد، از سویی افزایش تولید و رونق اقتصادی زندگی کاری و معیشتی کارگران را تامین و به دغدغه‎های عدیده آنها پایان می‎دهد.

همچنین تقویت بْعد مهارت‌آموزی در بین افراد جویای کار جذب نیروهای متخصص را در کارخانجات و کارگاه‎های تولیدی و صنعتی تسهیل و به افزایش بازده کاری آنان کمک می‎کند.

مشارکت فعال جامعه کارگری در برنامه‎های فرهنگی و مذهبی هفته کارگر در شهرستان بروجرد گواه این حقیقت است که این قشر شریف و زحمت‌کش با وجود مواجهه با مشکلات متعدد همچنان با از اهداف و آرمان‎های انقلاب اسلامی ایران مانوس هستند.

از سویی حضور مسئولان در بین جوامع کارگری در فضای کارخانجات و آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات این قشر یکی از اقدامات جالب توجه در هفته کارگر در شهرستان بروجرد بود که می‎تواند، نوید بخش تلاش مضاعف مسئولان برای حل بخش‎هایی از معضلات این قشر باشد.

اجرای برنامه‎‏هایی این‎‏چنینی و پرهیز از اکتفا به انجام برنامه‎‏های روتین در هفته کارگر علاوه بر تقویت روحیه کارگران زمینه‎ساز سرعت بخشیدن به روند کاهش یا حذف مشکلات جامعه کارگری می‎شود.

کارگران امنیت شغلی ندارند

یکی از کارگران بروجردی گفت: در حالی کارگران سرمایه عمر خود را برای تعالی و پیشرفت ایران اسلامی به کار بسته‎اند که این قشر تأثیرگذار با مشکلات و کاستی‎های زیادی دست و پنجه نرم می‎کنند.

محمد گودرزی اظهار کرد: نبود امنیت شغلی یکی از بزرگترین دغدغه کارگران شهرستان بروجرد بوده که همه جنبه‎های فعالیت کاری آنان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: تعطیلی کارخانجات بزرگ و کوچک و اخراج نیروهای کار فعال در آنها هر لحظه بیم و هراس بیکاری را در وجود کارگران می‎اندازد، به طوریکه این دلهره دائمی سهم زیادی در پائین آوردن کیفیت کاری کارگران ایفا کرده است.

حقوقی که به موقع پرداخت نمی‎شود

یکی دیگر از کارگران بروجردی گفت: نپرداختن به موقع حقوق کارگران توسط برخی کارفرمایان در روند زندگی آنها اخلال ایجاد می‎کند.

سعید رحمتی اظهار کرد: صاحبان صنایع و کارخانجات نباید به بهانه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از پرداخت به‌موقع حقوق کارگران شانه خالی کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگران جزو اقشار کم درآمد جامعه محسوب می‎شوند، تأکید کرد: بهتر است، مدیران کارخانه با توسل به شیوه‎های مختلف به‌دنبال تقویت منابع درآمدی خود باشند، چراکه انتخاب آسان‎ترین شیوه و نپرداختن به موقع حقوق کارگران شیوه درستی برای کاهش این معضل به نظر نمی‎رسد.

یکی دیگر از کارگران بروجردی گفت: یکی از مشکلاتی که در برخی کارگاه‎های کوچک و بزرگ اقتصادی و تولیدی این شهرستان دیده می‎شود، امتناع برخی صاحبان صنایع از پرداخت حق بیمه کارگران است.

فریبرز مقدسی عنوان کرد: صاحبان کارخانجات نباید این نکته مهم را از نظر دور داشته باشند که کارگران سلامت و عمر خود را برای کار خرج می‎کنند، بنابراین نپرداختن بخشی از حقوق مسلم آنان تخلف قانونی و به دور از انصاف است.

وی ادامه داد: صیانت از حقوق کارگران و تلاش برای احقاق حقوق آنان از سوی مسؤولان ذی‌ربط ضرورتی است که توجه به آن زمینه‎ساز افزایش بازده کاری، رضایتمندی و رفاه نسبی کارگران می‎شود.

ضرورت تزریق سرمایه‎های جدید به صنعت بروجرد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: 30 هزار کارگر در واحدهای تولیدی، صنعتی و صنفی این شهرستان فعالیت دارند.

فرشید اظهار کرد: یکی از وظایف اداره کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار در بخش‎های مختلف نظیر ایمنی و احقاق حقوق کارگران با صدور رای در هیأت‎های تشخیص و حل اختلاف است.

وی به مشکلات گریبانگیر کارخانجات بزرگ و به نام شهرستان بروجرد در سال‎های اخیر اشاره و عنوان کرد: رفع مشکلات مالی و نقدینگی می‎‏تواند، جان دوباره‎ای به کارخانه‎ها و واحدهای تولیدی این شهرستان ببخشد.

فرشید تأکید کرد: رفع مشکلات اقتصادی کارخانه‎ها و واحدهای تولیدی این شهرستان در گرو جذب و استفاده از ظرفیت سرمایه‎های داخلی و خارجی است.

فرشید ادامه داد: جذب سرمایه‎های داخلی و خارجی در حوزه تولیدی و صنعتی شهرستان بروجرد در کنار کاهش مشکلات اقتصادی این واحدها امکان فروش محصولات در بازار فروش داخلی و خارجی را به دنبال دارد.

کارگران نساجی اول مهر به کار باز می‏‎گردند

وی به اقدام مدیران کارخانجات نساجی برای تعدیل قریب به 50 درصدی نیروهای کار فعال در این کارخانه در پایان سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام مدیران این کارخانه با مقابله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان روبه‌رو شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد افزود: رایزنی مسئولان این اداره با مدیران کارخانجات نساجی پس از ارائه طرح نوسازی از سوی آنها و موافقت با بخشی از این طرح منجر به الزام مدیران این کارخانه در به‌کارگیری مجدد کارگران شد.

فرشید یادآور شد: یکم مهر ماه 95 تاریخ اعلام شده بازگشت کارگران تعدیل شده کارخانجات نساجی بروجرد از سوی مدیران این کارخانه اعلام شده است.

وی افزود: رأی گروهی هیأت تشخیص اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد مبنی بر رفع مشکل بیمه بیکاری کارگان تعدیل شده کارخانجات نساجی صادر و مصوبه کمیته شهرستانی و استانی در این زمینه به زودی قابل اجرا است.

امنیت شغلی و پرداخت حقوق؛ دو مطالبه اصلی کارگران

فرشید تصریح کرد: مطالبات کارگران شهرستان بروجرد در بخش‏های مختلفی و شامل امنیت شغلی، مسائل رفاهی و پرداخت به موقع حقوق است.

وی کارگران را قشر مظلوم جامعه خواند و اظهار کرد: بهره‎گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات این قشر ضروری است.

فرشید به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: کارگران در این سال می‎‏توانند، با نقش‌آفرینی گسترده در تحقق این شعار سهیم باشند.

وی با اشاره به اینکه کارگران شهرستان بروجرد تنها خواستار احقاق حقوق کارگری خود هستند، اظهار کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان برنامه‎هایی با هدف احقاق حقوق کارگران و ایجاد امنیت شغلی در میان جامعه کارگری را در دستور کار دارد.

فرشید ادامه داد: اداره کار بروجرد برای دستیابی به این مهم و صیانت از کارگران برگزاری نشست‎هایی با کارفرمایان و موظف کردن آنها برای رفع مشکلات کارگران در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: ایمنی نسبی کاری که هم‌اکنون در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان بروجرد وجود دارد، مورد تأیید 100 درصدی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و ارتقای ایمنی کار در این شهرستان ضروری است.

بروز مشکلات این بار در کارخانه کاشی جم

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در ادامه اعلام نارضایتی کارگران کارخانه کاشی جم این شهرستان مبنی بر چندین ماه حقوق معوقه اشاره کرد.

فرشید اظهار کرد: اشباع ساخت و سازها در دولت‎های گذشته آن هم با اجرای طرح مسکن مهر در کشور و ناامنی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و کاهش صادرات به این کشورها را می‏‌توان، عمده دلایل بروز مشکلات در کارخانه‎های کاشی شهرستان بروجرد دانست.

وی یادآور شد: مدیران کارخانه کاشی جم بروجرد برای خروج از بحران فعلی کارخانه اقدام به فروش اقساطی محصولات تولیدی خود کرده‎اند.

فرشید تصریح کرد: برخی خریداران محصولات کارخانه کاشی جم بروجرد به دلیل عدم توانایی در فروش محصولات در پرداخت اقساط خود به مدیران این کارخانه بازمانده‎اند.

وی ادامه داد: نبود نقدینگی عامل اصلی عدم توانایی مدیران کارخانه کاشی جم بروجرد در پرداخت به موقع حقوق کارگران و حق بیمه آنها است.

فرشید در بخش دیگری از سخنان به رایزنی‎های صورت گرفته با کارگران و کارفرمایان به منظور ارتقای فرهنگ کار در در شهرستان بروجرد خبر و ادامه داد: کارگران باید با رعایت فرهنگ کار در ارتقاء سطح کیفی محصولات گام بردارند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد بر ضرورت پرهیز کارفرمایان این شهرستان از به کارگیری نیروی کار غیر بومی در واحدهای تولیدی و صنعتی خود تأکید و عنوان کرد: کارفرمایان باید از فرصت‎های شغلی موجود در این شهرستان را در اختیار نیروی کار و جوان بومی قرار دهند.

فرشید تأکید کرد: کارفرمایان شهرستان بروجرد باید با در نظر گرفتن برخورداری این شهرستان از پتانسیل بالای نیروی کار متخصص بومی از جذب و استخدام نیروی کار غیر بومی بپرهیزند.

ضرورت جذب سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی

وی یادآور شد: همچنین انتظار می‎رود، نمایندگان راه یافته به مجلس دهم شورای اسلامی از حوزه انتخابی بروجرد در جذب سرمایه‌گذاران همخوان و هماهنگ با فرهنگ این شهرستان همه تلاش خود را به کار بندند.

فرشید افزود: جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نقش موثری در رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان بروجرد دارد.

وی عنوان کرد: همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای بروجرد می‎تواند، از طریق ارائه آموزش‎های به روز به افراد جویای کار نقش زیادی در ایجاد فرصت‎های شغلی بیشتر در این شهرستان داشته باشد.

فرشید تأکید کرد: ارتقای میزان مهارت آموزی در شهرستان بروجرد می‎تواند، گام مثبت و رو به جلویی برای ایجاد فرصت‎های شغلی جدید در این شهرستان باشد.

اولویت‎های برنامه‎های هفته کارگر در بروجرد

وی به برخی برنامه های اجرا شده در هفته کارگر در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: دیدار با کارگران حوزه خدمات شهری شهرداری، دیدار با بازنشستگان و بازدید از کارخانه‎ها بخشی از این برنامه ها بود.

فرشید ادامه داد: غبار روبی قبور مطهر شهدا با خضور نمایندگانی از اقشار کارگران و کارفرمایان و تجدید پیمان با آرمان‎های امام راحل و شهدا از دیگر برنامه‎های هفته کارگر در شهرستان بروجرد بود.

وی خاطرنشان کرد: حضور گسترده جامعه کارگری و کارفرمایی در نماز وحدت بخش جمعه، پاسخ گویی به سوال شهروندان از طریق رادیو شهری بروجرد، برگزاری یک دوره مسابقه چند جانبه شنا و چند دوره مسابقات ورزشی متمرکز در سطح کارخانه‎ها از دیگر برنامه‎های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در هفته کارگر بود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد ادامه داد: همچنین در هفته کارگر از کارگران نمونه این شهرستان تجلیل به عمل آمد و در دیدار با کارگران واحدهای مختلف مشکلات آنها بررسی و رصد شد.

۱۳۹۵/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...