نسخه چاپی

كنترل حساب‌های مشكوك بانكی با هر رقمی

رئیس كل سازمان امور مالیاتی اعلام كرد: كارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانكی افرادی را كنترل می‌كنند كه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، «مشكوك» اعلام شده باشد.

به گزارش نما به نقل از مهر: رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: کارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانکی افرادی را کنترل می‌کنند که توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، «مشکوک» اعلام شده باشد.

سید کامل تقوی‌نژاد امروز در اولین نشست خبری خود درباره سرکشی به حساب‌های بانکی مردم گفت: شفاف می‌گویم که سازمان مالیاتی چنین برنامه ای ندارد. البته این حق ما است، زیرا ما سازمانی حاکمیتی هستیم و قانون اجازه چنین کاری را به ما داده، این در حالی است که اگر سازمان مالیاتی به صورت شفاف نسبت به حساب‌ها و دارایی افراد برای اخذ مالیات توجه نکند، باید مورد سئوال قرار گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه اطلاعات دارایی‌های افراد باید در سازمان مالیاتی تجمیع شود، افزود: اما ما امانت داریم و اگر قرار باشد روزی اطلاعات حساب‌ها به سازمان امور مالیاتی منتقل شود، فقط برای تشویق مالیات خواهد بود و برای انجام این امر مجاز به استفاده از این اطلاعات هستیم و اگر غیر از این باشد، ما مجرم خواهیم بود.

وی از صدور بخشنامه جدید به دستگاه های ذی‌ربط خبر داد که براساس آن، اگر این دستگاه‌ها در بررسی‌های خود به حساب‌های مشکوکی برخوردند، به سازمان مالیاتی اعلام کنند. ما نیز در ادارات کل گروه‌هایی را مامور کردیم که این حساب‌ها را کنترل کنند و ابتدا حساب‌ها با پرونده‌ها تطبیق داده می شود و اگر میزان گردش مالی این افراد با پرونده های مالیاتی‌شان مغایرت داشته باشد، این افراد را فرا می‌خوانیم، البته ممکن است که آنها مودی مالیاتی نباشند و فرار مالیاتی داشته باشند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: برای نمونه سال گذشته فقط در یک مورد ۶۳۰ میلیارد تومان سازمان یک حساب مشکوکی را کشف و از آن مالیات اخذ کرد و این بررسی ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی افرادی است که درآمدهای بالایی دارند اما مالیات نمی‌پردازند.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در این زمینه اختیاراتی به سازمان مالیاتی برای رسیدگی به اسناد و مدارک این گونه افراد وجود دارد و دستگاه‌ها مکلفند که اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند. برای برخورد با متواریان مالیاتی نیز اختیاراتی به ما داده شده است که با همکاری قوه قضائیه با آنها برخوردهای لازم صورت گیرد.

رقم دقیق مطالبات معوق مالیاتی

وی، رقم معوقات مالیاتی (مطالبات مالیاتی) را ۴۲۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اصل این معوقات ۱۷۸ هزار میلیارد ریال و جرایم آن ۲۴۳ هزار میلیارد ریال است.

تقوی نژاد درباره رقم فرار مالیاتی اظهارداشت: گاهی رقم فرار مالیاتی تا ۴۰ درصد مالیات‌های وصولی هم می‌رسد، این در حالی است که رقم اقتصاد زیرزمینی ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود اما سازمان مالیاتی از بخش‌های سیاه و خاکستری هم مالیات می گیرد.

وی درباره اخذ مالیات از موسسات غیر مجاز بانکی گفت: سازمان مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده از بانک‌ها نمی‌گیرد اما از موسسات غیر مجاز مالیات دریافت می‌کند و آنها مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. در بحث ارث، افرادی که نزد بانک‌ها و موسسات مجاز سپرده گذاری کرده باشند، لازم است که برای آزاد سازی ۳ درصد مبلغ سپرده را مالیات بپردازند و اگر سپرده آنها در موسسات غیر مجاز باشد، این رقم به ۱۰ درصد می رسد.

تراکنش‌های مشکوک ممکن است هر رقمی باشد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در بحث حساب‌های مشکوک، منظور سازمان مالیاتی معاملات با چه ارقامی است؟ گفت: حساب‌های مشکوک و تراکنش‌های مشکوک در این بحث مدنظر سازمان مالیاتی است اما این حساب‌ها و تراکنش‌های مشکوک خارج از سازمان مالیاتی است، بنابراین دستگاه‌هایی ملزم هستند که اطلاعات این حساب‌ها و تراکنش‌های مشکوک را در اختیار ما قرار دهند. این تراکنش‌های مشکوک ممکن است که هر رقمی باشد اما می‌تواند در نقاط خاص، مرزها و هر دریافت و پرداخت غیرمعقولی مورد شناسایی قرار گیرد.

باند ارتشا خودمان کسف کردیم

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دادستان کل کشور هفته گذشته از دستگیری اعضای یک باند ارتشا در سازمان مالیاتی که با شرکت‌های کدفروش همکاری می‌کردند، خبر داده است، در این خصوص توضیح بفرمائید، گفت: سازمان مالیاتی ۱۵۰۰ شرکت کدفروش را شناسایی کرده بود اما موردی که اعلام شده است، باند وسیعی نبوده و تنها یکی از کارمندان سازمان مالیاتی با همدستی خواهر خود که در یکی از شرکت‌های کدفروش فعالیت می کرده، همکاری نموده است. این موضوع نیز توسط خود سازمان مالیاتی کشف و پرونده ای در این زمینه تشکیل شد و در اختیار وزارت اطلاعات و قوه قضائیه قرار گرفت.

واکنش به اظهارات عسگراولادی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اظهارات روز گذشته اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مبنی بر اینکه سازمان مالیاتی «وبال گردن» مردم است، گفت: مالیات موضوعی ملی، حق مردم و عمومی است و هیچ عاقلی در دنیا نسبت به اخذ مالیات تردید ندارد. در عین حال، مالیات حق دولت است. بهتر است که رسانه ها برای راستی آزمایی مطالبی که توسط برخی ها مطرح می شود، از ما سئوال بپرسند. به عنوان نمونه هفته گذشته در مطبوعات آمده بود که کارخانه ای با ۱۵۰۰ نفر کارگر تعطیل شده، این در حالی است که این مودی از سال ۸۷ پرونده مالیاتی بوده است که در حال حاضر بدهی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریالی دارد که پرداختی نیز انجام نداده است.

وی ادامه داد: این مودی در سال ۸۷ زیان اعلام کرد اما با بررسی‌های سازمان مالیاتی مشخص شد که این فرد نه تنها زیان نکرده بلکه سود بالایی هم داشته است. به هر حال طی ۱۱ سال این مودی زیان اعلام کرده اما طبق رسیدگی ها، همه دفاتر وی واهی بوده و در حال حاضر نیز کارخانه خود را تعطیل کرده است.

اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی صحت دارد؟

تقوی نژاد درباره اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی گفت: یکی از اقداماتی که سازمان مالیاتی در سال جاری مدنظر قرار دارد، گسترش پایه های مالیاتی و حرکت به سمت اخذ مالیات از فعالیت‌های اقتصادی و مالی است که تاکنون مالیات نمی‌پرداختند. البته فعلا تصمیمی برای اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی اتخاذ نشده اما مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته که این مطالعات نشان می دهد اکثر کشورهای مورد بررسی از سپرده های بانکی مالیات دریافت می کنند؛ حتی برخی کشورها از نرخ سپرده منفی هم مالیات می‌گیرند و این موضوع جزء فعالیت‌های تحقیقاتی سازمان است و در صورت نهایی شدن به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه خواهد شد که اجرای چنین طرحی به مواردی از قبیل اینکه برخی افراد از محل سپرده های بانکی خود ارتزاق می‌کنند، توجه خواهد شد.

خط قرمزی در اخذ مالیات نداریم

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس گفته است یک وزیر به همراه دختران و دامادهای خود کارخانه‌های متعددی دارند. آیا اینگونه افراد و افرادی که دارای سمت هستند، مالیات خود را می پردازند یا خیر؟ گفت: سیاست جدی سازمان، اجرای عادلانه قانون مالیات‌ها است. هر فعال اقتصادی با داشتن هر سمت اجرایی یا مسئولیتی اگر از پرداخت مالیات فرار کند، سازمان مالیاتی به طور قطع مالیات حقه را از آنها خواهد گرفت و اگر لازم باشد در این زمینه به مردم اطلاع رسانی خواهد کرد. فرد برای ما مهم نیست، خیلی از افرادی که فرار مالیاتی دارند و دانه درشت هستند، جزء خطوط قرمز ما نیستند. در واقع سازمان مالیاتی حوزه و خط قرمزی برای وصول مالیات در کشور نمی شناسد و هر شخص، نهاد یا ارگانی باشد باید مالیات را بپردازد.

نحوه اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره برخورد جدی با متواریان دانه درشت مالیاتی گفت: با دانه درشت‌های مالیاتی که فرار مالیاتی دارند، برخورد جدی صورت می‌گیرد. برای اجرای این برنامه از وزارت اطلاعات و قوه قضائیه کمک می‌گیریم و شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات مالیاتی با همکاری قوه قضائیه پیش‌بینی شده و قانون نیز اختیارات لازم را به ما داده است.

وی ادامه داد: از امسال به بعد افرادی که فرار مالیاتی دارند یا تمکین نمی‌کنند و یا با زد و بند از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند، با همکاری وزارت اطلاعات و قوه قضائیه با آنها برخوردهای جدی صورت می گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اخذ مالیات از صادرکنندگان گفت: کلیه صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف هستند ولی باید آئین‌نامه‌ای تنظیم شود که براساس آن، فقط ۲۰ درصد صادرکنندگان مواد خام معدنی از معافیت مالیاتی برخوردار شوند و در عین حال باید نسبت به کالاهای فرآوری شده و خام تفاوت قائل شد.

تقوی‌نژاد اطهارداشت: براساس بند ۲۴ ماده ۱۴۸ قانون مالیاتی، اگر صادرکنندگانی در زمان فروش ارز متحمل زیان شوند، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود، این در حالی است که طی روزهای گذشته معافیت خرید و فروش ارز از سوی مجلس به تصویب رسید اما ما قصد داریم نسبت به این موضوع واکنش نشان دهیم، زیرا این امر باعث اختلال در نظام ارزی کشور و زیان می‌شود، همچنین سود حاصل از تسعیر نرخ ارز همچنان معاف از مالیات است.

وی با اعلام اینکه اخذ مالیات به روش علی‌الرأس از سیستم مالیاتی کشور حذف خواهد شد، گفت: مالیات مشاغل کمتر از پنج درصد مجموع مالیات‌های کشور است.

مالیات اصناف امسال افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از انجام تفاهماتی با رئیس اتاق اصناف خبر داد و تصریح کرد: یک خبر خوش مالیاتی نیز داریم و آن این است که امسال دریافت مالیات‌ها راحت‌‌تر و شفاف‌تر خواهد شد و افزایشی برای مالیات اصناف و مشاغل اعمال نخواهد شد.

تقوی‌نژاد گفت: در سال ۹۴ در حوزه مالیات مستقیم و ارزش افزوده ۶۶۷ هزار میلیارد ریال وصول شد که ۹۰ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده است که نسبت به وصولی‌های پارسال ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی، میزان وصولی‌های مستقیم در سال ۹۴ را ۴۲۱ هزار میلیارد ریال که ۹۶ درصد نسبت به عملکرد بودجه تحقق داشته است، اعلام کرد و افزود: این رقم ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۳ رشد داشته است.

تقوی‌نژاد، رقم وصولی مالیات ارزش افزوده در سال گذشته ۲۴۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۸۰ درصد بودجه در این بخش محقق شده که رشد ۱۳.۵ درصدی نسبت به وصولی‌های سال ۹۳ دارد. همچنین حدود ۱۱۴ هزار میلیارد ریال نیز عوارض وصولی بوده است.

وی، نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را حدود ۶.۳ درصد و با احتساب عوارض ۶.۹۸ درصد ذکر کرد و اظهارداشت: نسبت درآمد مالیاتی به هزینه جاری در پایان سال گذشته، ۴۸.۹ درصد بوده است، همچنین از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده یعنی از سال ۸۷ تا پایان ۹۴ حدود ۵۴۲ هزار مودی در سازمان مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۲ هزار نفر آنها مربوط به سال ۹۴ بوده است. از ابتدای اجرای قانون تا پایان سال گذشته هم ۱۳۰۴ میلیارد ریال و ۸۱۱ میلیارد ریال مالیات و عوارض دریافت شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: از ابتدای اجرای قانون ارزش افزوده تا پایان سال ۹۴ حدود ۷ میلیون و ۳۱۴ هزار اظهارنامه ثبت شده که ۱۲۶۰ اظهارنامه مربوط به سال ۹۴ بوده، ۱۲ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و صادرکنندگان مسترد شده است.

تقوی‌نژاد در مورد روند کدفروشی در کشور گفت: از دهه ۷۰ یعنی همزمان با اجرای کد اقتصادی، سیستم کدفروشی هم شکل گرفت که در بخش مالیات، کتمان درآمد، ایجاد هزینه‌های غیرواقعی و سود مطرح بوده ولی در بخش ارزش افزوده نپرداختن مالیات و ایجاد اعتبار مطرح است. تاکنون ۱۵۰۰ شرکت شناسایی شده که عملکرد آنها مبتنی بر تضییع حقوق دولت بوده که البته خنثی شده و اسامی این شرکت‌ها در سامانه مالیاتی در دسترس است. البته به مودیان توصیه می‌کنیم که در زمان خرید و فروش کالا و انجام معامله نسبت به رسمیت شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: در هفته گذشته با بازرسی‌های انجام شده توسط حراست سازمان مالیاتی، ۹۰ مُهر از یک شرکتی که اقدام به کدفروشی می‌کردند، کشف شد.

فراخوان نصب صندوق فروش مکانیزه به ۳۰ صنف

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از فراخوان نصب صندوق فروش مکانیزه به ۳۰ صنف خبر داد و افزود: در لایحه جدیدی که در این زمینه به مجلس ارائه خواهیم کرد، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده و هزینه خرید صندوق از مالیات مودی کسر می‌گردد. در اصل سازمان، صندوق را خریداری می‌کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه با شرکت‌های سازنده داخلی مذاکراتی صورت گرفته و هماهنگی‌هایی با اتاق اصناف شده و با تصویب مجلس، اقدامات لازم را آغاز خواهیم کرد و سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی باید به صندوق مجهز شوند. براساس قانون و بخشنامه هم کسانی که نسبت به عدم نصب صندوق اقدام نمی‌کنند، مشمول مالیات نمی‌شوند اما هر فردی حتی نصب صندوق را اعلام کند از نظر ما صندوق شده، تلقی می‌گردد.

تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: تمام پرونده‌های مشاغل تا پایان سال ۹۳ حتما باید تا پایان سال ۹۵ قطعیت پیدا کنند.

۱۳۹۵/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...