نسخه چاپی

چرا وزیر ارتباطات با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت كرد؟

به گزارش نما - ایران نوشت: افزایش تعرفه تلفن ثابت بار دیگر خبر ساز شد.

خبرسازشدن این بحث به علت اصرار شرکت مخابرات ایران مبنی بر افزایش تعرفه تلفن ثابت به دلیل کاهش سود این شرکت بود. اما این بار بعد از انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران، این محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که اعلام کرد در یک ماه آینده تعرفه‌های جدید تلفن ثابت اعلام خواهد شد. انتشار همین خبر کافی بود که انتقادهای بسیاری از سوی رسانه‌های منتقد دولت شکل بگیرد. این دسته از رسانه‌ها به این نکته اشاره داشتند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها به دلیل انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران و توافق بر سر صندلی‌ها با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت کرده است.

اول توسعه بعد افزایش تعرفه
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان خود بارها به این مهم تأکید داشته است در صورتی که شرکت مخابرات ایران در راه توسعه مناسب تلفن ثابت قدم بردارد وزارتخانه موضوع اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت را در دستور کار خود قرار خواهد داد.


وزیر بر این نکته اشاره داشته است که حاکمیت باید بداند هزینه‌ای که از مردم اخذ می‌شود در مسیر سرویس‌‌دهی به همان مردم خرج خواهد شد نه اینکه به عنوان سود به عده‌ای سهامدار پرداخت شود. این رویه وزارت ارتباطات باید به الگویی برای تمام دستگاه‌های حاکمیتی تبدیل شود تا بخش‌ خصوصی بداند با ارائه خدمات بیشتر و کیفیت بهتر می‌توانند تعرفه‌های خدمات خود را تغییر دهند. وزیر ارتباطات در همین راستا اواخر اردیبهشت سال گذشته در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود، وظیفه مخابرات این است اول به فکر سرویس دهی به مردم باشد و در مرحله بعد به دنبال تقسیم سود برود. شرکت مخابرات ایران چه در زمینه تلفن همراه چه در ثابت وظیفه دارد بر‌اساس نیاز مردم توسعه را دنبال کند.


همچنین خبرگزاری فارس نیز در دوم خردادماه سال 93 گفته وزیر درباره افزایش تعرفه به شرط توسعه را این‌گونه می‌آورد: «با‌وجود تأکید ما بر ارائه برنامه توسعه‌ای از سوی مخابرات اما این شرکت برنامه‌ای ارائه نداده و از این رو وزارت ارتباطات تغییر تعرفه را بررسی نمی‌کند.» خبر آنلاین نیز در دوم شهریور ماه سال 94 نیز حرف‌های وزیر ارتباطات را درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت انعکاس داده و می‌نویسد: «چون مخابرات در بحث تلفن ثابت برای خودش رقیبی ندارد بنابراین ما باید از جانب مردم به آنها توصیه داشته باشیم که نوسازی و توسعه را فراموش نکنند.


آغاز نوسازی در جهت توسعه
شاید این سؤال به ذهن بسیاری خطور کرده باشد که در حال حاضر چه اتفاقی افتاده است که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از افزایش تعرفه تلفن همراه تا یک ماه آینده داده است؟ در پاسخ باید گفت: تنها دلیل این کار اقدام شرکت مخابرات ایران به نوسازی شبکه مخابرات ایران است.


همانطور که از قول مسئولان شرکت مخابرات ایران بارها در رسانه‌ها اعلام شد این شرکت گام‌هایی را برای توسعه برداشته است که از آن جمله می‌توان به بستن قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ اروپایی، آسیایی و... اشاره کرد.


در همین راستا سیدمصطفی سیدهاشمی رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از امضای قرارداد یک میلیارد یورویی با دومین تولید کننده تجهیزات ارتباطی جهان و «ایتال تل» برای تأمین تجهیزات و پیاده‌سازی شبکه مخابراتی ایران و نوسازی خبر داد و این نشان می‌دهد که شرکت مخابرات در جهت توسعه گام برداشته است. در همین راستا بود که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بحث توسعه و سرمایه گذاری شرکت مخابرات اشاره و اعلام کرده است که در ماه‌های اخیر مخابرات سرمایه‌گذاری‌های خوب و مناسبی را در حوزه مخابراتی انجام داده است و ما فکر می‌کنیم هزینه ۳۰ ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت ۵۰۰ هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدیدنظر شود و در یک ماه آینده تعرفه‌های جدید تلفن ثابت اعلام خواهد شد.


البته باید گفت که حتی پیش از بحث انتخاب هیأت مدیره جدید شرکت مخابرات ایران علی اصغر، عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) نیز خبر از احتمال تغییر تعرفه در سال 95 را داده بود، در همین راستا عمیدیان در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها گفت: «در خصوص تعرفه‌های مخابراتی با توجه به اینکه در این بخش در یک سال گذشته هم افزایش تعرفه‌ای نداشته ایم احتمال تغییر تعرفه‌ها در سال جاری وجود دارد. البته برای این تغییرات لازم است شرکت مخابرات تعهدات خود در زمینه اصلاح پروانه را انجام دهد چرا که در زمان ارتقای پروانه شرکت ارتباطات سیار و دریافت مجوز ارائه 3G و نسل‌های بالاتر در پروانه شرکت مخابرات ایران اصلاحاتی لحاظ شد که برای بازنگری در تعرفه‌ها لازم است این اصلاحات انجام شود.»


در عین حال ذکر این نکته ضروری است که برخی از نمایندگان کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت و معدن مجلس همچون حسین گروسی، الله وردی دهقان، و‌ سبحانی فر نیز در گفت‌وگو با «ایران» بارها بر این موضوع تأکید کردند که در بخش تلفن ثابت هیچ توسعه‌ای انجام نگرفته است و نباید شرکت مخابرات کاهش درآمد خود را از جیب مردم تأمین کند.


گفتنی است شرکت مخابرات ایران پیش از این سه پیشنهاد برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه کرده بود این بسته شامل سه پیشنهاد افزایش آبونمان، افزایش توأمان تعرفه آبونمان و تعرفه مکالمه و تعریف هزینه آبونمان ثابت و مکالمه آزاد است که در این بسته مشترک روستایی با پرداخت 3 هزار تومان، مشترک شهری با پرداخت ماهانه 7 هزار تومان و مشترکان در کلانشهرها با پرداخت ماهانه 10 هزار تومان مکالمات نامحدود ثابت به ثابت داخل و خارج استانی خواهند داشت. همچنین پیش از این افزایش حق اتصال تلفن ثابت که هم اکنون نیز 50 هزار تومان است نیز درخواست شده بود.


حال باید منتظر ماند و دید که این بسته‌ها در کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دوباره مطرح خواهد شد یا اینکه باید شرکت مخابرات ایران بسته دیگری را به این سازمان برای افزایش تعرفه ارائه دهد.


داستان افزایش تعرفه تلفن ثابت
خبر اعلام افزایش تعرفه تلفن ثابت و مخالفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کی و چگونه آغاز شد؟ افزایش تعرفه مخابراتی مکالمات تلفن ثابت زمانی کلید خورد که مخابرات قصد داشت طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در مردادماه سال 92 تعرفه مکالمه‌های تلفنی را افزایش دهد ولی وزیر ارتباطات تنها تغییر تعرفه‌ها برای اجرای طرح یکسان‌سازی کدهای استانی از سوی شرکت مخابرات را صادر کرد. (نرخ به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی از 30 به 33 ریال افزایش یافت)

در این طرح مقرر شد که اگر شرکت مخابرات دچار ضرر و زیان شود در تعرفه‌ها بازبینی صورت گیرد ولی وزیر ارتباطات با اعلام اینکه با تغییر تعرفه ها، نرخ آبونمان 300برابر افزایش داشته و مخابرات برنامه توسعه‌ای خوب و جدیدی ارائه نداده است اعلام کرد تا این شرکت برنامه توسعه خوبی ارائه ندهد، تغییر تعرفه‌ها را بررسی نمی‌کند.

از سوی دیگر شرکت مخابرات مدعی شد که همکدسازی تلفن‌ها طرح توسعه‌ای بوده و با میلیاردها هزینه‌ای که برای آن شده مخابرات با کاهش 10 تا 30درصدی درآمد مواجه شده و تغییر تعرفه‌ها نیز کاهش درآمد را جبران نکرده است. از آنجایی که وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات بر بحث توسعه تأکید می‌کرد از این رو روی حرف خود پافشاری کرد و مانع از افزایش تعرفه تلفن شد.


۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...