نسخه چاپی

صالح اسكندری در گفتگو با نما:

واردات خودروهای آمریكایی برخلاف مبانی اقتصاد مقاومتی/ چرا عدم واردات كالا از آمریكا برای ما مهم است؟

عکس خبري -واردات خودروهاي آمريکايي برخلاف مباني اقتصاد مقاومتي/ چرا عدم واردات کالا از آمريکا براي ما مهم است؟

اخیرا دولت قراردادی با شركت های خودرو سازی امریكایی بسته است كه نه تنها شامل شورولت بلكه فراتر از واردات شورولت است و حتی قراردادهایی بسته شده كه شامل برخی اغلام مصرفی هم می شود، اغلامی كه در كشور بستر تولیدش وجود دارد.

صالح اسكندري در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما، در خصوص اینکه چرا دولت این روزها به واردات کالاهای آمریکایی ازجمله شورولت، روغن، اغلام خوراکی و دارویی روی آورده که کاملا بر خلاف توصیه رهبری در 29 مهر 94 مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای آمریکایی است گفت: در رابطه با واردات کالاهای آمریکایی آن چیزی که باعث نگرانی می شود مسائل فرهنگی است. ما با تمام کشورهایی که روابط سیاسی داریم به طبع روابط تجاری هم داریم و می توانیم داشته باشیم، اما در خصوص امریکا نگرانی های فرهنگی در خصوص استفاده از کالاهای این کشور وجود دارد که باعث این مخالفت عمومی هم از سوی مردم و هم از جانب مقام معظم رهبری می شود.
وي افزود: اخیرا دولت قراردادی با شرکت های خودرو سازی امریکایی بسته است که نه تنها شامل شورولت بلکه فراتر از واردات شورولت است و حتی قراردادهایی بسته شده که شامل برخی اغلام مصرفی هم می شود، اغلامی که در کشور بستر تولیدش وجود دارد.
رئیس مرکز مطالعات ژرفا گفت: این مسئله که ورود کالای امریکایی منتهی به زمینه سازی برای نفوذ اقتصادی و نفوذ فرهنگی برای کشور نشود، مهم است. همین دست نگرانی ها در خصوص شرکت مک دونالد یا کی‌اف‌سی هم مطرح بود، به هر حال وقتی این شرکت ها وارد کشور شوند زمینه فرهنگی خاص خودشان را هم به همراه می آورند و این واردات اجناس آمریکایی زمینه تغییر فرهنگ و عوض شدن فرهنگ را هم به دنبال دارد. به طور مثال طبیعی است که وقتی خودرو امریکایی وارد کشور می شود حتما نمایندگی ها و خدمات پس از فروش هم به همراه آن وارد کشور شوند و به مردم خدمات رسانی کند و حتما بعد از چندی مهندسین آن کشور هم در زمینه تعمیر و نگهداری این خودروها وارد می شوند. با این اوصاف آمریکایی‌ها هم مسلما از این مراودات استقبال می کنند چون هر چه بیشتر بتوانند در کشور ما حضور داشته باشند راحت تر به اهداف خود می رسند حالا چه از طریق واردات کالاهایشان و یا چه از طریق توریست باشد. وقتی اجازه حضور مستقیم ندارند با گزینه های دیگر سعی می کنند پای خود را در کشور ما محکم کنند. نکته جالب این است که عمده این گردشگران امریکایی تمرکز ویژه ایی روی روستاها و نقاط محروم کشور ما دارند. طبق اطلاعاتی که به ما رسیده در میان این گردشگران، جاسوسان و پژوهش گرانی وجود دارند که روی اقیلم ایران در حال مطالعه هستند،. مانند خبری که اخیرا به دست ما رسیده، مبنی بر سوالات عجیب گردشگران از راهنمایان تورهای گردشگری مثل این نمونه ها که که چرا فرهنگ سیاسی در انتخابات ایران در کلان‌شهر تهران با بقیه استانها و شهرستان ها متفاوت است؟ یا اینکه چرا مردم در شهر تهران به یک گرایش خاص سیاسی متمایل می شوند ولی شهرستانها و روستاهای دیگر گرایش های متفاوتی دارند؟
صالح اسكندري افزود: پیش روی در این زمینه ها تا این اندازه از طرف گردشگران به وجود آمده است و ما هم به دلیل بد بینی که به امریکا و بدعهدی های او در طی این سالها داریم به او اعتماد نداریم. از قرار داد الجزایر گرفته تا به امروز که هر گاه قراردادی بست به آن عمل نکرد و سنت بد عهدی را همیشه پیاده کرده است و همین بد بینی ها مانع از آن می شود که بخواهیم روابط سیاسی اقتصادیمان را افزایش دهیم و زمینه را فراهم کنیم تا مستشاران اقتصادی امریکا به همان سبک و سیاقی که در دوره پهلوی رسوخ کرد و جا خشک کرد مجدادا بخواهد روی کشورمان پیاده شود و بخواهند دوباره به این اشکال حضور پیدا کند.
وی در پایان گفت: مطمئن باشید این روشی که آقایان در پیش گرفتند و حضور آمریکایی ها را به انواع مختلف، فراهم می کنند، نتیجه اش همان می شود که کم کم در کشور پاگیر شوند و همان جریانات قدیم اجرایی شود تا جایی که کار دوباره به مسئله کاپتالاسیون برسد. آمریکایی ها حاضرند با ده ها هزار کارمند در قالب های مختلف سیاسی یا اقتصادی در کشور ما حضور داشته باشند تا بتوانند، این پایگاه مهم را که در هارتلند دنیا و قلب کره زمین قرار گرفته است مال خود کنند و روی منابع عظیم انرژی نفت ، گاز، منابع معدنی و ... آن سرمایه گذاری کنند. کشوری که 8 درصد از منابع معدنی و طبیعی دنیا را در اختیار دارد در حالیکه تنها یک درصد از جمعیت دنیا را داراست و بهتر از این هم جایی در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود. مشخص است که کشور قدرتمندی مثل آمریکا که به دنبال پول و قدرت بیشتر است دندان تیز می کند. اگر ما نخواهیم از تاریخ درس بگیریم، محکوم به فشار غرب می شویم.

۱۳۹۵/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...