نسخه چاپی

اختصاصی نما

فارغ‌التحصیلان بیكار در پیچ و خم آزمون های استخدامی

عکس خبري -فارغ‌التحصيلان بيکار در پيچ و خم آزمون هاي استخدامي

بالابودن غیرمنطقی هزینه‌های ثبت‌نام آزمون‌های استخدامی شائبه درآمدزایی برای این دستگاه‌ها را به وجود آورده است

هر ساله در کشور آزمون هایی از طرف ادارات و آموزش و پرورش در حال برگزاری اند که بیشتر جوان ها به امید استخدام در یک اداره دولتی در این آزمون ها شرکت می کنند و درس می خوانند و هزینه می کنند اما در آخر هیچ چیز عایدشان نمی شود تنها دست آورد این جوانان بعد از حدود 50 تومان خرج کردن و حداقل چند هفته درس خواندن یک آبمیوه و یک کیک است.
مثلا همین آزمون استخدام آموزش و پرورش سال گذشته، آزمونی که خواهان جذب 5000 نیرو بود اما 178 هزار و62 نفر در آن شرکت کردند یعنی از هر 49 نفر یک نفر استخدام می شد، که 1300 تن از آنها را فرزندان شهدا و ایثارگران تشکیل می دادند و در صورت مساوی بودن نمرات داوطلبین با هم، حق اولویت با کسانی است که فرزندان فرهنگیان و یا مربی های کودک بودند. با این تفاسیر مگر چند نفر جذب این وزارت می شوند؟ در اطرافیان من که هیچکدام قبول نشدند و قابل ذکر است که افراد کثیری بودند.
این بذر امیدهای واهی چیست که سازمان استخدامی کشور و دولت در دل جوانها میکارند و هنوز سر از خاک بیرون نزده آن را می خشکانند؟ اگر دولت توان استخدام و ایجاد شغل را برای جوانان ندارد این مسئله را مطرح و جوان جامعه را یکدل کند تا چاره دیگری برای زندگیشان بیاندیشند، نه اینکه هر چند ماه یکبار آزمونی بدهد به امید استخدام که در آخرهم ناامید به جای اولش باز گردند. سرمایه جوان کشور امروز بین زمین و هوا معلق است . درسش را خوانده سربازیش را رفته ولی هنوز به او کار نمیدهند یا اگر بدهند اینقدر حقوق و مزایای کمی دارد و بی پشتوانه است که نرفتن را به رفتن ترجیح می دهند. همین بی کاری علت اصلی شدت افسردگی در این چندسال اخیر است. حال عوارض دیگرش در جای خود.
طبق آمارها تنها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، درآمد این سازمان و سازمان سنجش تنها از این یک آزمون 8 میلیارد و خورده ایی بوده است. و ما می دانیم که این تنها آزمون در سال نیست و تعداد آزمون ها خیلی بیشتر از اینهاست. با این تفاسیر این سوال پیش می آی که نکند این آزمون ها منبع درآمد سازمان سنجش باشد؟
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، حسن حسینی، در گفتگو با تسنیم گفته بود: از هر نفر 48 هزار تومان برای برگزاری آزمون دریافت کردیم که 34 هزار تومان آن برای سازمان سنجش و 14 هزار تومان برای آموزش و پرورش است. از آنجایی که تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش زیاد بود، سازمان سنجش این مبلغ را اعلام کرد و اگر تعداد شرکت کنندگان کمتر بود میزان مبلغ دریافتی بالاتر بود.
او افزود: 6 میلیارد این پول به حساب سازمان سنجش برای برگزاری آزمون واریز شده است و دو میلیارد آن سهم آموزش و پرورش است که به حساب خزانه واریز می‌شود؛ آموزش و پرورش باید این درآمد را به حساب خزانه وارد کند بنابراین درآمدی از این محل ندارد و این پول از خزانه به حساب ما بازنمی‌گردد.
با این تفاسیر درآمد سازمان سنجش نسبت به بقیه آزمون هایی هم که اجرای آنها را بر عهده دارد بسیار زیاد می شود. حال که، این درآمد به کجا می رود و دولت با آن چه می کند دیگر پاسخی است که باید مسئولان پاسخ گو باشند!
اگر در این وضع کنونی کشور که جوانان از بیکاری رنج می برند نصف این مبلغ دریافتی برای آزمون ها هم صرف ایجاد شغل شود بسیاری از این جوانان جویای کار بر سر کار می روند و باری از دوش جامعه به زمین می نشیند.

۱۳۹۵/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...