نسخه چاپی

حجت الاسلام میرقسمت موسوی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش امری ضروری است

عکس خبري -تحقق سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش امري ضروري است

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: چنانچه ما به سند تحول آموزش و پرورش عمل كنیم و راهكاری های آن را به كار گرفته شود، می تواند تحول جدیدی را در حیطه آموزش و پرورش ایجاد كند.

حجت الاسلام میرقسمت موسوی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص ضرورت تدوین نظام نوین آموزشی که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت گفت: دغدغه ها و رهنمودهای حضرت آقا در دهه اخیر، در همه موارد مخصوصاً در حیطه علم و فناوری راهگشا بوده است؛ ایشان حساسیت خاصی هم نسبت به مسائل تربیتی دارند و اخیراً در دیدار معلمان نیز به شکل جزئی تر به مسائل پرداختند.

وی ادامه داد: چنانچه ما به سند تحول آموزش و پرورش که موجود است، عمل کنیم و راهکاری های آن را- که حضرت آقا هم قبلاً درباره آن نظر داده اند و از لحاظ آموزشی و تربیتی کارشناسی شده است- به کار گرفته شود، می تواند تحول جدیدی را در حیطه آموزش و پرورش ایجاد کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه مقداری از این سند پیاده شده ولی بخش های زیادی از آن هنوز عملی نشده است، اظهار داشت: جامعه در این خصوص دارای انتظاراتی است و دولت باید این سند را پیاده کند؛ بخشی از این قضیه هم ممکن است به کمبود امکانات دولت برگردد و بخشی دیگر به همت و اراده. از طرفی دیگر، باید زمینه های اجرایی شدن این سند هم فراهم شود، که شاید هنوز در برخی قسمت ها فراهم نشده باشد. اگر این سند پیاده شود، بخش اعظم انتظارات رهبر انقلاب در این خصوص برآورده می شود.

موسوی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ایجاد روحیه استقلال طلبی در دانش آموزان گفت: این موضوع در سند بنبادین هم آمده است، و این یک پیامی برای دبیران و معلمان عزیز ما دارد؛ بدین صورت که آنها در کلاس درس، طوری باید دانش آموزان را تربیت کنند که از ابتدای شکل گیری شخصیت آنها-به عنوان افرادی که قرار است آیندۀ مملکت در دست بگیرند- این روحیه استقامت، استقلال طلبی و مستقل بودن، در او شکل بگیرد. این روحیه، از کودکی باید شکل بگیرد؛ اگر این اتفاق رخ دهد، دیگر هیچوقت احساس وابستگی نخواهد کرد. علاوه بر اینها، تعلیم و تربیت دانش آموزان باید به گونه ای باشد که صرف مشق نوشتن و مدرک گرفتن در کار نباشد، بلکه مقداری کارهای عمیق تری انجام داد. باید کاری کرد که دانش آموزان، خودشان به مسائل عبادی چون نماز و روزه گرایش پیدا کنند، نه اینکه چون معلم اجبار کرده است، در نمازجماعت حاضر شوند؛ این امر حساسی است، که اگر به درستی به کار گرفته شود به ایجاد روحیه استقلال دانش آموز کمک می کند.

نماینده گرمی، در خصوص سهم نهادهای مختلف در تربیت دانش آموزان گفت: خانواده به عنوان شکل دهنده بنیۀ فرد، سهم مهمی دارد، مدرسه، فضای عمومی جامعه، فضای ارتباطات و... هر کدام سهمی دارند. صداوسیما که حضرت امام(ره) تعبیر عجیبی در خصوص آن دارند و فرمودند که باید یک دانشگاه باشد، نقشی اساسی بر عهده دارد. در این میان، فضای مجازی به عنوان فضایی که کنترل آن از دست همه خارج است و برخلاف صدا وسیما و مدرسه، مدیریت آن دست فرد خاصی نیست، نقش تعیین کننده ای در ارتباط با تربیت دانش آموزان دارد. مراکز فرهنگی تأثیرگذار، باید به گونه ای عمل کنند و اثرگذاری داشته باشند که نوجوانان و دانش آموزان در دریای بیکران فضای مجازی غرق نشوند. فضای مجازی، فضای تأثیرگذاری است و برداشت بنده به عنوان یک کارشناس این است که بیشتر تأثیرات آن هم منفی است.

۱۳۹۵/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...