نسخه چاپی

اختصاصی نما

روز آغاز به كار خبرگان پنجم

عکس خبري -حرف روز آغاز به کار خبرگان پنجم

آقایان هاشمی‌رفسنجانی، جنتی، امینی، هاشمی‌شاهرودی، مؤمن و امامی‌كاشانی گزینه‌هایی هستند كه ممكن است برای ریاست مجلس خبرگان انتخاب شوند.

مراسم افتتاحيه پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در حالي ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه، چهارم خرداد ماه در محل مجلس قديم برگزار مي‌شود که مطابق ماده چهاردهم آیين‌نامه داخلي مجلس خبرگان، هيئت‌رئيسه سني اداره مراسم و انتخاب رياست دائم اين مجلس را برعهده خواهد داشت.
ترکيب چهار نفره هيئت‌رئيسه سني پنجمين دوره مجلس خبرگان، برابر با آيين‌نامه متشکل از کهن‌سال‌ترين اعضاي اين مجلس در مقام رئيس و نايب‌رئيس و دو تن از جوان‌ترين اعضاي آن در جایگاه منشي است؛ به اين ترتيب آيت‌الله سيدابوالفضل ميرمحمدي در مقام رئيس، آيت‌الله ابراهيم حاج‌‌اميني به عنوان نایب‌رئيس و حجت‌الاسلام سيد‌روح‌الله صدرالساداتي، نماينده مردم هرمزگان متولد سال ۱۳۶۳ به همراه حجت‌الاسلام احمد پروايي، نماينده مردم گيلان با ۳۴ سال سن در سِمت منشي، هيئت‌رئيسه سني مجلس خبرگان را تشکيل مي‌دهند.
پس از مراسم تحليف و سخنراني رئیس سني مجلس،‌ جلسه به صورت غيرعلني ادامه خواهد يافت و هيئت‌رئيسه سني بلافاصله شرايط را براي انتخاب هيئت‌رئيسه دائم (متشکل از رئيس، دو نايب‌رئيس، دو منشي و دو کارپرداز اجرايي و فرهنگي) فراهم مي‌کنند. انتخاب رئيس با رأي اکثريت مطلق حاضران و انتخاب نايب‌رئيسان، منشيان و کارپردازان، هر کدام جداگانه و با اکثريت نسبي و به صورت مخفي انجام خواهد شد و اگر در انتخاب رئيس در مرحله نخست، اکثريت مطلق حاصل نشود، از بين دو نفري که بيشترين رأي را کسب کرده‌اند، با رأي‌گيري مجدد و اکثريت نسبي، رئيس انتخاب مي‌شود.
در اين بين آقايان هاشمي‌رفسنجاني، جنتي، اميني، هاشمي‌شاهرودي، مؤمن و امامي‌کاشاني گزينه‌هايي هستند که ممکن است برای رياست مجلس خبرگان انتخاب شوند. نکته قابل توجه آنکه تلاش براي رقابتي کردن فضاي انتخاب هيئت‌رئيسه مجلس خبرگان نه‌تنها کمکی به تقويت اين جايگاه نخواهد کرد؛ بلکه در مجموع مي‌تواند به ضرر اين مرکز مهم تصميم‌گيري تمام شود؛ از این رو انتظار آن است که در فضايي به دور از ملاحظه‌کاري فردي برگزيده شود که از بيشترين شايستگي برخوردار باشد.

۱۳۹۵/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...