نسخه چاپی

عسگراولادی: تجار ایرانی كه نمی‌توانند با چمدان پول ببرند!

رئیس اتاق مشترك ایران و چین گفت: اجرای برجام تأثیری در روابط اقتصادی بین ایران و چین ندارد، ما تجارت ۶۰ میلیارد دلاری خود را با چین از دست نمی‌دهیم اگرچه هیأت‌های تجاری اروپایی دسته دسته به ایران می‌آیند.

به گزارش نما به نقل از دانشجو، اسدالله عسگر اولادی در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و چین که در سازمان توسعه تجارت برگزار شد به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور چین در سال 2013 پیشنهاد یک کمربند و جاده برای توسعه همکاری داده بود که دولتمردان ایران و چین برای تحقق آن در تلاش هستند.

وی افزود: البته چابهار ایران موقعیت مناسبی برای استفاده به عنوان جایگزین دریایی جاده‌ابریشم در قرن بیست و یکم است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در صحبت‌های خود خیال فعالان اقتصادی چینی را راحت کرد و گفت: میخ روابط اقتصادی دو کشور محکم کوبیده شده و اگر چه هیأت‌های اقتصادی اروپایی دسته دسته به ایران می‌آید اما این کشور جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد و تجارت 50-60 میلیاردی خود را با چین از دست نمی‌دهیم.

وی اضافه کرد: ما نیازمند آن هستیم که از چین کالا بخریم و به چین کالا بفروشیم، فقط به ما بگویید که چگونه می‌توان پرداخت‌ها را انجام داد چرا که نمی‌توانیم به کارآفرینان خود بگوییم که پول خود را داخل چمدان بگذارند و برای توسعه روابط تجاری به چین بیایند.

عسگر اولادی از طرف چینی خواست تا رفع مسائل بانکی را در اولویت خود قرار دهد و افزود: ما خیلی به پول احتیاج نداریم بلکه به سهم بازار و تکنولوژی چینی‌ها نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه این اولین بار است که پس از 7 سال بزرگترین هیأت تجاری چینی به ایران می‌آید، افزود: اتاق ایران و چین 17 سال است که فعالیت رسمی دارد و توانسته است فعالیت اقتصادی و تجاری دو کشور را به حد مطلوبی برساند،چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا 10 سال آینده حجم روابط تجاری ایران و چین می‌تواند به 80 میلیارد دلار برسد.

عسگر اولادی در ادامه به سخنان رئیس جمهور کشورمان با طرف چینی اشاره کرد که گفته بود امکان افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و چین طی 20 سال تا 100 میلیارد دلار هم وجود دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اذعان داشت که برای توسعه روابط، برنامه‌ریزی 50 ساله شده است. ما چین را شریک اول تجاری خود می‌دانیم و شرایط بعد از اجرای برجام تاثیری بر روابط اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.

وی با انتقاد از حضور گردشگران چینی در ایران نیز گفت: گردشگران این کشور ایران را به عنوان مقصد گردشگری نمی‌شناسند و تنها چینی‌هایی که از ایران به عنوان محل ترانزیت عبور می‌کنند چند روزی در ایران به گردشگری می‌پردازند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین به تناقض در آمار تجاری دو کشور ایران و چین اشاره کرد و دلیل آن را این مسئله دانست که آمار در گمرکات دو کشور متفاوت است چرا که گمرک چین اطلاعات تجاری ترانزیت کالاهای افغانستان و پاکستان را نیز در تجارت با ایران محاسبه می‌کند.

وی در پایان خطاب به طرف چینی گفت: انرژی ارزان، کارگر تحصیل‌کرده و محصل در ایران فراوان است و با استفاده از این زمینه‌ها شرایطی برای سرمایه‌گذاری با اولویت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط وجود دارد.

۱۳۹۵/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...