نسخه چاپی

10 چالشی كه دنیا در سال ۲۰۱۵ با آن دست و پنجه نرم كرد را بشناسید

رهبران اتاق فكر شورای روابط خارجی آمریكا مسائلی را كه جهان در سال 2016 با آنها دست و پنجه نرم كرده را رتبه بندی كرده اند. نتایج به این شرح است.

به گزارش نما، ایسکانیوز نوشت: ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

مبارزه با تروریسم بین المللی: بحران تروریسم در سال 2015 در رتبه سوم قرار داشت اما با افزایش حملات تروریستی و تعداد قربانیان حوادث تروریستی این بحران در صدر جدول چالش های جهانی قرار گرفته است. آمارها نشان می دهد قربانیان حملات تروریستی در سال 2014، 80 درصد نسبت به سال 2013 افزایش داشته است. هزینه های اقتصادی تروریسم چیزی بالغ بر 52.9 میلیارد دلار برآورد شده است و در نهایت تاکنون 31 هزار جنگجوی خارجی برای مبارزه با تروریسم وارد سوریه و عراق شده اند.
پیشگیری و مدیریت کردن درگیری های خشونت آمیز بین ایالات و کشورها: این چالش در رتبه بندی مشابه در سال 2015 اولین بحران معرفی شده بود. یکی از مصادیق بارز این چالش درگیری های موجود میان 6 مدعی در جنوب دریای چین است. 5.3 بیلیون دلار از تجارت کل جهان سالانه از جنوب دریای چین می گذرد. درگیری های صورت گرفته در اوکراین هم بیش از یک میلیون نفر را در این کشور بی خانمان کرد و در نهایت بیش از 42 کشور برای حل و فصل بحران در افغانستان به این کشور نیروی نظامی صادر کرده اند.

پیشگیری و حل و فصل درگیری های داخلی: دومین چالش در سال 2015، با یک پله سقوط امسال در جایگاه سوم قرار گرفته است. بیش از 50 کشور متعهد به پاسداری از صلح بر طبق قوانین سازمان ملل هستند. با این حال آمارها نشان می دهد بیش از 60 میلیون نفر به دلیل درگیری های داخلی آواره شده اند. بیش از 125 هزار نفر از پرسنل سازمان ملل در راستای برقراری صلح در کشورها در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند و در نهایت طبق آمارها هزینه جنگ در سوریه در سال 2014 چیزی در حدود 42 درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

مدیریت سیستم اقتصاد جهانی: این چالش امسال هم در رتبه چهارم قرار گرفته است. صندوق بین المللی پول به دنبال افزایش ظریفیت وام دهی است آن هم چیزی در حدود 2 برابر رقم سال گذشته. قرار است این میزان از 329 میلیارد دلار به 659 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یابد. نرخ بهره بانکی در ایالات متحده 0.25 درصد افزایش یافته است. قیمت نفت در سال 2015، 47 درصد افت کرده و در نهایت یونان به عنوان کشوری که با سخت ترین بحران مالی در دنیا مواجه است در طی سه سال آینده 95 میلیارد دلار کمک مالی دریافت خواهد کرد.

کند کردن روند تغییر آب و هوای جهان و منطبق شدن با آن: این چالش هم مانند سال گذشته پنجمین چالشی است که دنیا با آن دست به گریبان است. کشورهای جهان توافق کرده اند که دمای هوا در سال جاری بیش از 2.7 درجه گرمتر نشود، البته اگر تمامی کشورها به این توافق متعهد باقی بمانند. همچنین کشورهای جهان متعهد شده اند که حدود 100 میلیارد دلار برای داشتن زمینی سبزتر تا سال 2020 سرمایه گذاری کنند.

جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی: این چالش هم کماکان در رتبه پیشین خود باقی مانده است. یکی از مهترین اتفاقات اتمی دنیا توافق ایران و گروه 5+1 بود که بر اساس آن ایران موظف شد ذخایر ارانیوم غنی شده اش را تا 98 درصد کاهش دهد. تمامی کشورهای دنیا حداقل یک کیلوگرم از موادی که برای سلاح های هسته ای استفاده میشود را در اختیار دارند. چهار کشور خارج از تعهد ان پی تی، سلاح هسته ای در اختیار دارند و در نهایت تعداد سلاح های هسته ای از 16300 در سال 2015 به 15800 در سال 2016 کاهش یافته است.

پیشبرد و توسعه: این چالش از اهمیت بیشتری نسبت به سال گذشته برخوردار است و از رتبه دهم به رتبه هفتم اهمیت رسیده است. برای اولین بار، کمتر از 10 درصد مردم دنیا در فقر شدید زندگی می کنند. بیش از 500 شهر در دنیا وجود دارد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر دارد که 100 شهر آن در چین است. آمارها نشان می دهد 7 میلیارد نفر از جمعیت 7.4 میلیاردی دنیا از تلفن همراه استفاده می کنند و در نهایت بر اساس برآوردها بودجه لازم برای تحقق طرح های توسعه انسانی در دنیا باید بالغ بر 4.5 بیلیون دلار باشد.

مدیریت نظام سایبری: این چالش در سال 2015 در جایگاه هفتم رتبه بندی شده بود. آمارهای سال 2016 نشان می دهد که همانند سال گذشته در حدود 3.2 میلیارد نفر در سراسر دنیا به اینترنت دسترسی دارند. تعداد نفراتی که در سال 2015 به اینترنت دسترسی داشتند 8 برابر تعداد نفرات در سال 2000 بوده است. تعداد افرادی که در کشورهای در حال توسعه به اینترنت دسترسی دارند دو برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و در نهایت بالغ بر 4 میلیارد دستگاه برای استفاده از دنیای مجازی ر سراسر جهان به اینترنت متصل شده است.

ترویج بهداشت جهانی: با حفظ جایگاه سال گذشته، تا پایان سال 2015 11 هزار و 300 نفر بر اثر ابتلا به بیماری ابولا جان خود را از دست دادند. ابتلا به ویروس اچ آی وی نسبت به سال 2000 ، 35 درصد کاهش یافته است. بیماری های ناشناخته مناطق گرمسیری، بیش از 1 میلیارد نفر در دنیا در معرض خطر قرار داده است و در نهایت در سال 2015 بیش از 5.9 میلیون کودک از مرگ ناشی از بیماری های قابل پیشگیری نجات یافتند.

گسترش تجارت جهانی: سال گذشته در رتبه هشتم جدول چالش ها قرار گرفته بود. از 21 دسامبر سال 2015 تا به حال 277 تواقفنامه تجاری منطقه ای به امضا رسیده است. تجارت و سرمایه گذاری های مشترک اروپا و آمریکا بیش از 40 درصد تجارت دنیا را در اختیار دارد و در نهایت تا سال 2015 دنیا در سه سال متوالی رشد تجاری کمتر از سه درصد را تجربه کرده است.

۱۳۹۵/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...