نسخه چاپی

آمریكا: تهدیدهای ایران را با تحریم پاسخ می‌دهیم

مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریكا در نشست استماع كمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت كه كشورش برنامه‌ای برای آزاد كردن مبادلات چرخه دلار برای ایران ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، آدام زوبین، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه گفت که کشورش هیچ برنامه‌ای برای آزاد کردن مبادله چرخه دلار برای ایران ندارد.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، ایران بدون دسترسی محدود به آنچه در اصطلاحات بانکداری «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود، امکان برخورداری از آثار رفع تحریم‌های هسته‌ای را نخواهد داشت.

منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است. تا قبل از سال ۲۰۰۸ بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) مجاز به استفاده از اینگونه مبادلات بودند، اما واشنگتن از نوامبر آن سال استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات را ممنوع اعلام کرد.

زوبین که در نشست استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با حضور «استفان مول»، هماهنگ‌کننده آمریکایی اجرای «برجام» صحبت می‌کرد، گفت: «ما درباره ماهیت تهدیدهای غیرهسته‌ای ایران آگاه هستیم. ما به این تهدیدها با استفاده از طیفی از ابزارهای در دسترسمان - از جمله اجرای تحریم‌های فعلی و قرار دادن نفرات و گروه‌های جدید در فهرست تحریم‌ها در مواقع مقتضی- پاسخ خواهیم داد.

زوبین همچنین به چالش‌های پیش روی ایران برای انجام مبادلات بانکی اشاره کرد و با نقل اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، تهران را به انجام اقداماتی که سرمایه‌گذاری را در این کشور غیرامن می‌کنند، متهم کرد.

ایران و گروه ۱+۵ تیرماه سال جاری به توافقی برای پایان دادن به یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسیدند که قرار است در ازای ایجاد برخی محدودیت‌ها در این برنامه، تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

ایران به تمامی تعهدات خود پایبند مانده، اما قوانین پیچیده تحریمی آمریکا موجب شده ایران نتواند اثرات رفع تحریم‌ها را احساس کند.

۱۳۹۵/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...