نسخه چاپی

مشروح سخنرانی دبیر كل حزب الله لبنان

سید حسن نصرالله بر اهمیت اشاره به دستاوردهای پیروزی جنگ سال 2000 و دلایل شكست رژیم صهیونیستی تاكید كرد.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از المیادین نوشت: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت شانزدهمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان با عنوان عید مقاومت و آزادسازی گفت: به همه شما این مناسبت عظیم را تبریک می گویم. این روز، روز پیروزی الهی و تاریخی در ماه مه سال 2000 و عید مقاومت و آزادسازی است. همچنین در این روزهای بزرگ سالگرد ولادت امام زمان (عج) نوه پیامبر را تبریک می گویم. من به این مناسبت و در این فرصت موجود درباره شماری از موضوعات سخن می گویم. موضوع اول درباره انتخابات شهرداری ها، موضوع دوم درباره انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لبنان و موضوع سوم درباره اوضاع منطقه است. امروز دوست داشتیم این مناسبت در کنار زادگاه عباس الموسوی دبیر کل شهید حزب الله لبنان در شهرک نبی شیط و همسر و فرزند شهید وی برگزار شود. دوست داشتیم بار دیگر به سرزمین بقاع بازگردیم و این مناسبت را گرامی بداریم. ارتباط تنگاتنگ و عمیقی میان این مناسبت و سید عباس و شهدا و اهل بقاع وجود دارد. ما بر این مسئله اصرار داریم که این مناسبت هر سال و در این روز برگزار شود چرا که برگزاری این مراسم این پیام را می دهد که ما ملت سرزنده ای هستیم. ملت سرزنده و حاضر در صحنه به تاریخ و فرهنگ و دستاوردها،پیروزی،شهدا و فداکاری های خود پایبند است و به این دستاوردها افتخار می کند و فرزندان خود و همه نسل های حال و آینده را بر اساس این فرهنگ، معرفت و افتخار تربیت می کند. چند روز پیش در نهم ماه مه در روسیه، مراسمی با عنوان هفتاد و یکمین سالگرد عید پیروزی در جنگ ملی بزرگ علیه ارتش نازی برگزار شود. این وضع برای دیگر ملت ها و دولت های دیگر جهان صادق است. زمانی که در تاریخ آن یک پیروزی ملی و تاریخی و بزرگ وجود دارد، این پیروزی را در عرصه ملی جشن می گیرند و این پیروزی را در وجدان و احساسات خود ریشه دار می کنند و تلاش این پیروزی توسط همه درک شود.

وی افزود: ما زمانی که بر برگزاری این مراسم تاکید داریم به این دلیل است که این مراسم بخشی از فرهنگ،تاریخ و شخصیت کشورها و امت ما، روحیه ما و قدرت ما در حال و آینده است. برگزاری این مراسم تنها برای ستایش از گذشته نیست چرا که این دستاوردها، پیروزی ها و فداکاری ها یک مدرسه بسیار بزرگی است و ما با یادگیری در این مدرسه بر علم خود می افزاییم و فرزندان و نوادگان ما در این مدرسه می آموزند که چگونه با خطرات و چالش ها و تهدیدات مقابله، از فرصت ها استفاده و دستاورهایی را محقق کنند. ما هر سال در عید مقاومت و آزادسازی از همه لبنانی ها می خواهیم با این مناسبت بر این اساس تعامل داشته باشند که یک روز ملی است و با این پیروزی بدین گونه تعامل داشته باشند که پیروزی همه آنان است. در چنین روزی در شهرک بنت جبیل در سال 2000 ما فرزندان مقاومت این پیروزی را تقدیم همه لبنانی ها و ملت فلسطین مجاهد و امت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان کردیم و هیچ روزی این پیروزی و دستاورد را مختص خود ندانستیم و می خواهیم این پیروزی به یک پیروزی ملی کامل و فراگیر تبدیل شود.

وی بیان داشت: من از اقدام نخست وزیر لبنان برای تعطیل ادارات و موسسات و مدارس در این روز تشکر می کنم. در این بخشنامه، وی از مدارس و نهادها و مراکز اموزشی خواسته است که بخش نخست روز درسی روز فردای خود را به عید مقاومت و آزادسازی تخصیص دهند و من از مدیران مدارس و مراکز آموزشی می خواهم که به این مهم بپردازند. دیروز و امروز وزرا، نمایندگان پارلمان، شخصیت ها، روسای گروه ها و احزاب و نخبگان و بخش های مختلف اقشار لبنان بیانیه ها و موضع گیری هایی درباره این مناسبت صادر کردند و از همه آنان تشکر می کنیم. خطاب ما به به شماری از لبنانی هاست که همچنان این روز و این عید را فراموش و عظمیت و اهمیت آن را نادیده می گیرند این است که دست از تعصب حزبی، مذهبی و فرقه ای بردارند و توجهی به رقابت های سیاسی نداشته باشند و در نظرات و مواضع خود درباره این مناسبت بزرگ بازنگری کنند. این مناسبت یک عید ملی و ماند گاری در تاریخ ملت فداکار لبنان است.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت: اما چرا بر احیای این مراسم تاکید داریم. اول این که این مناسبت قبل از اهمیت سیاسی و نظامی دارای ارزش معنوی،فرهنگی و تمدنی است. ما در شانزدهمین سالگرد عید آزادسازی قرار داریم. یعنی این که پس از این پیروزی نسل جدیدی از جوانان چهارده تا شانزده سال تربیت پیدا کرده اند و در کشور حضور دارند و مسائل سیاسی و منطقه را دنبال می کنند و نظرات خود را دارند و همه در لبنان درباره مسائل سیاسی سخن می گویند. زمانی که این پیروزی رخ داد برخی ها کودک و چند ساله بودند و در حال حاضر از هفده تا بیست و چند ساله هستند. نسل جوان ما هم عصر این پیروزی نبوده یا به خوبی حقیقت این جنگ و پیروزی را در آن زمان درک نکرده است. در آن دوران مشکلات و دردها، دشواری ها و خطراتی برای ملت لبنان به ویژه سکنه جنوب این کشور و منطقه بقاع وجود داشت. در آن زمان فداکاری های گسترده و اقدامات قهرمانانه ای صورت گرفت و باید هر سال و در طول این سال این دستاوردها را برای نسل جوان خود که مسئول حال و آینده هستند، بیان کنیم. نباید این جوانان را از این ثروت ملی محروم کنیم.

ما که در آن دوره حضور داشتیم همیشه به بازنگری در مواضع و استفاده از درس های آن دوره برای حال و آینده خود نیازمندیم چرا که در حال حاضر با چالش ها، تهدیدات،خطراتی روبرو هستیم و این وضع در آینده نیز بدین گونه است و باید مسلح به علم و معرفت و تجربه و اعتماد،ایمان، توکل، شجاعت و اراده برای مقابله با این چالش ها باشیم تا بتوانیم از این چالش ها عبور کنیم. در چنین روزی باید در رسانه ها و نشست ها و دیدارهای خود آن دوران را یادآور شویم و دلایل شکست بزرگ اسرائیل را توضیح دهیم و بر این مسئله تاکید کنیم چگونه ارتش به اصطلاح شکست ناپذیر اسرائیل به یک ارتش شکست پذیر تبدیل شد وبا ذلت و خواری از جنوب لبنان فرار کرد. باید دلایل اسرائیلی ها را برای بیان این شکست و دلایل مقاومت لبنانی بیان کنیم و این که این پیروزی تاریخی و بزرگ الهی چه نتایج و پیامدی برای لبنان، فلسطین، منطقه و عرصه درگیری عربی-اسرائیلی و درگیری های موجود در منطقه به ویژه سیاست های رژیم صهیونیستی در منطقه داشته است. باید به این مسائل بپردازیم تا از آن عبرت بگیریم. این پیروزی را ملت ما بر توکل بر خداوند رقم زدند و شایسته است که این پیروزی همیشه در دل و ذهن ما باشد و هر لحظه ای از آن استفاده کنیم.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: باید به برخی از مسائل این مناسبت به صورت گذرا اشاره کنم. نخست این که باید به اقدامات رژیم اشغالگر فلسطین اشغالی از زمان تاسیس خود تا این روز و مشخصا تا سال 2000 سال پیروزی اشاره کنم. این رژیم از سال 1948 تا جنگ سال 2006 جنایات زیادی مرتکب شد و اراضی لبنان را اشغال کرد. مردم ما را آواره، خانه های آنان را ویران کرد و شمار زیادی را کشت و امنیت را از بین برد و مردم را تحقیر کرد و ده ها هزار نفر از زن و مردم را به زندان های خود فرستاد. این رژیم جنگ های زیادی را علیه کشور ما تحمیل کرد. زیرساخت های ما را هدف قرار داد و شهرک های ما را به صورت کامل ویران کرد. در هر جنگی شمار زیادی از لبنانی ها آواره شدند. شمار زیادی از لبنانی ها شاهد این حادثه هستند که مقاومت کردند و آواره شدند. اسامی شهدای ما معروف هستند و خانواده های آنان حضور دارند. هنوز زخمی های این جنایات با درد و رنج به زندگی خود ادامه می دهند. هنوز درد زندان های اسرائیل در اسرای آزاده ما وجود دارد. همه این اقدامات بیانگر خوی تجاوزطلبانه و وحشی گری و تروریسم اسرائیل است.

۱۳۹۵/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...