نسخه چاپی

آمریكا فروش بمب‌ خوشه‌ای به عربستان را متوقف كرد

كاخ سفید با ادامه افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن به صورت محرمانه فروش و انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش نما به نقل از ابنا، پس از انتقادهای بین‌المللی از به کارگیری بمب‌های خوشه‌ای توسط عربستان در جنگ یمن، منابع آمریکایی می‌گویند واشنگتن بالاخره تصمیم‌ گرفته تا فروش و ارسال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کند.

مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با پایگاه فارن پالسی گفته‌اند، کاخ سفید با ادامه افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن به صورت محرمانه فروش و انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را به حالت تعلیق درآورده است.

این اولین اقدام قاطع ایالات متحده آمریکا در ابراز نارضایتی از ائتلاف متجاوز سعودی‌ها در بمباران یمن محسوب می‌شود؛ بمباران‌هایی که به گفته فعالان حقوق بشر تاکنون صدها غیر نظامی از جمله کودکان را کشته و زخمی کرده است.

اقدام مذکور همچنین به دنبال افزایش انتقادهای قانونگذاران آمریکایی از حمایت واشنگتن از این پادشاهی غنی از نفت در جریان حملات یکساله به یمن صورت گرفت. واشنگتن به ائتلاف تحت امر عربستان که در یمن می‌جنگند، سلاح فروخته و برنامه‌های آموزشی، دستیابی به اطلاعات و سوخت‌رسانی هوایی برای آنها فراهم کرده است.

براساس گزارش‌ها، کمپین تحت امر عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی غیرنظامی و یا در نزدیکی مناطق غیرنظامی استفاده می‌کند. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما چنین نگرانی‌هایی را جدی می‌گیریم و به دنبال اطلاعات بیشتر هستیم.

ممنوعیت فروش بمب‌های خوشه‌ای شامل بمب‌های سی بی یو 105 (CBU-105) ساخت شرکت آمریکایی تکسترون سیستمز می‌شود. به گفته عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای تحت امر ریاض این نوع بمب را در مناطق بسیاری در یمن مورد استفاده قرار داده‌اند.

سفارت عربستان در واشنگتن در این رابطه اظهارنظر نکرده است.

مهمات خوشه‌ای به انواع بمب‌های انفجاری گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی بمب کوچک‌تر را در منطقه انفجار پخش می‌کنند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند. هدف اصلی از کاربرد مهمات خوشه‌ای که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شدند افزودن به شعاع تأثیر بمب و جلوگیری از پیشروی نظامی است. در بمب معمولی فقط ناحیه نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند.

کشورهایی که سازنده اصلی و بزرگترین تولید کنندگان بمب‌های خوشه‌ای هستند مانند آمریکا و چین پیمان منع گسترش و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند. با این حال، همین پیمان هم استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را کاملا ممنوع نکرده و اجازه تولید بمب‌هایی با دقت بیشتر را می‌دهد.

از مارس 2015 عربستان کمپین نظامی خود علیه حوثی‌ها در یمن را آغاز کرده و دست‌کم 6200 تن را کشته و قریب به سه میلیون تن را بی‌خانمان کرده است. نیروهای امدادی مکررا به وضعیت وخیم حقوق بشری یمن اشاره می‌کنند و کارشناسان ضد تروریسم هم می‌گویند که آشوب و هرج و مرج به شاخه القاعده در شبه‌جزیره عرب اجازه می‌دهد موضع‌اش را در این کشور مستحکم کند.

۱۳۹۵/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...