نسخه چاپی

ورود گرد و غبار قره قوم به ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرد و غبار از عراق، افغانستان و اخیرا از صحرای قره‌قوم به ایران وارد می شود و پدیده گرد و غبار مرز نمی شناسد.

به گزارش نما به نقل از مهر، معصومه ابتکار در آستانه هفته محیط زیست در نشستی خبری گفت: یکی از بحران‌های متعددی که از سال ۹۲ با آن روبه‌رو بودیم، محیط‌بان‌های در حال اعدام بودند که در آستانه سال ۹۵، دو تن از آنان آزاد شدند و مجموعا هفت نفر از آنها از طریق فرایند قضایی و یا با گذشت خانواده ها آزاد شدند.

وی با اشاره به آموزش های بسیار پیشرفته از جمله آموزش حقوقی، آموزش استفاده از سلاح، نظامی و همینطور آموزش هایی درباره اکوسیستم ها، تنوع زیستی، همکاری با جوامع محلی و... افزود: ۱۶۰ محیط‌بان امروز در کرج دوره آموزشی بسیار پیشرفته ای را از سر گذرانده اند.

ابتکار تاکید کرد: افزایش چشمگیر جریمه شکار حیوانات یکی از مواردی بود که خیلی کمک کرد. همچنین احیای تالاب ها و توجه به موضوع تالاب ها به ویژه دریاچه ارومیه که در صدر کارهای دولت است از موارد دیگر بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حذف بنزین پتروشیمی، ارتقاء سوخت به استاندارد یورو ۴ و یورو ۵، تغییر سوخت نیروگاه های مهم کشور از مازوت همچون نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه نکا را از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست اعلام کرد و گفت: اینها اتفاقی رخ نداده و حاصل تلاش و رایزنی است. دولت روی این موضوع کار می کند و تعداد روزهای پاک در سال ۹۴، سه برابر شده است.

وی با اشاره به آلودگی هوا در اصفهان توضیح داد: با اینکه سال گذشته در اصفهان میانگین بارندگی از میانگین کشوری کمتر بود و جابجایی هوا نیز مثل سال قبل بود، اما تعداد روزهای سالم و پاک، سه برابر شد.

ابتکار با تاکید بر اینکه هنوز در موضوع آلودگی هوا کار، بسیار و راه خیلی زیادی در پیش داریم، گفت: همکاری رسانه ها، تشویق مردم و کمپین هایی مثل سه شنبه های بدون خودرو بسیار مهم است. دولت هم یک برش مهمی را برای سال ۱۳۹۵ در نظر دارد از جمله طرح خروج تاکسی های فرسوده و همینطور طرح مشابهی برای مینی بوس ها و اتوبوس ها در حال انجام است.

تاکنون ۱۲ تفاهم نامه امضا کرده ایم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقویت صندوق ملی محیط زیست ایران را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و اظهار کرد: این صندوق، دوره ای تعطیل شده بود، اما از آغاز دولت آن را احیا کردیم و اکنون کار می کند. امضاء تفاهم نامه با بانک اتریشی RBI برای حمایت از پروژه های مدیریت پسماند، آب و فاضلاب، سنجش از دور، اندازه گیری آلودگی ها و فیلترهای کاهش آلودگی هوا بخشی از اقدامات ما در این زمینه بوده است. با چین و ایتالیا نیز تفاهم نامه هایی داشته ایم و کمک هایی از این کشورها دریافت کرده ایم. تاکنون حدود ۱۲ تفاهم نامه امضا کرده ایم که همه آنها به طور قاطع اجرا شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با اتریش و برگزاری دوره آموزشی برای محیط بانان ایرانی در این کشور خاطرنشان کرد: دوره ای هم در راستای آلودگی های نفتی در بوشهر بر اساس همین تفاهم نامه برگزار شد.

ابتکار با اشاره به برگزاری اجلاس محیط زیست، دین و فرهنگ گفت: اجلاس مهمی در تهران داشتیم که در یکی از برنامه های جانبی اجلاس اخیر کنیا گزارش کار اجلاس تهران را ارائه کرده بودند و آخیم اشتاینر، رئیس یونب می گفت اجلاس تهران یکی از بهترین اجلاس های یونب و یونسکو بوده است و خیلی از شرکت کنندگان با ناباوری از آن یاد می کردند. با یونب توافق کردیم که دبیرخانه دائمی این اجلاس را در تهران داشته باشیم.

منشأ مهم گرد و غبار ما خارجی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه منشأ مهم گرد و غبار ما خارجی است، ادامه داد: گرد و غبار از عراق، افغانستان و اخیرا از صحرای قره‌قوم به ایران وارد می شود و پدیده گرد و غبار مرز نمی شناسد. در سطح منطقه کارهایی شده بود، اما متاسفانه کشورهای منطقه با این موضوع برخورد سیاسی کرده بودند. سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار قطعنامه ای به مجمع عمومی سازمان ملل متحد بردیم و قرار شد دبیرکل سازمان ملل متحد بان‌کی‌مون گزارشی در این راستا تهیه کند که در حال نهایی شدن است. علاوه بر این، در اجلاس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حضور پررنگی داشتیم.

وی تصریح کرد: قطع نامه پیشنهادی ایران با همکاری پاکستان و عراق دو شب گذشته در نایروبی در یو نه آ ۲ با رأی قاطع و با اجماع کشورها تصویب شد و بر همکاری اجرایی کشورها تاکید کردند. همچنین در نایروبی نشست فنی خوبی با حضور رئیس ستاد ملی گرد و غبار داشته ایم و تاکید کردیم که باید برای مقابله با گرد و غبار راهکارهای فنی ارائه کنیم.

ابتکار با اشاره به سفرهای استانی به سمنان، منطقه دماوند، چهارمحال بختیاری، لرستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان گفت: موارد مختلفی در این سفرها مطرح و رسیدگی شد که از جمله این موارد، احیای تالاب ها بوده است.

صدا و سیما برنامه های مهم محیط زیست را پوشش نمی دهد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن گلایه از صدا و سیما به دلیل پوشش ندادن برنامه های مهم محیط زیست گفت: در کره جنوبی برنامه های متعددی از جمله امضای تفاهم نامه با کشور کره داشتیم که ابعاد مهمی از همکاری های فنی را خواهد داشت و از جمله دوره آموزشی فنی برای کارشناسان محیط زیست در خود دارد.

وی با اشاره به حذف خبرهای سازمان حفاظت از محیط زیست در صدا و سیما تصریح کرد: علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسئله محیط زیست حضور فعال ما در جمع ۱۳۲ وزیر محیط زیست کشورها در کنار رئیس جمهور کنیا و همینطور شخص آخیم اشتاینر از دید رسانه ملی اتفاق مهمی نبود. فکر نمی کنم یک رسانه به لحاظ تکلیف قانونی حق داشته باشد فعالیت های یک دستگاه به عنوان نماینده مردم ایران را حذف کند.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که با تغییر در مدیریت صدا و سیما، پوشش خبری منطقی از محیط زیست اتفاق بیفتد و گفت: وقتی من با عالی ترین مقام کشور یعنی خانم پارک رئیس جمهور کره دیدار می کنم، چرا باید این موضوع از خبرها حذف شود.

۱۳۹۵/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...