نسخه چاپی

وزیر ارشاد: با بگیر و ببند و بخشنامه نمی توان با بی‌حجابی‌‌ها و بدحجابی مبارزه كرد

وزیر ارشاد در همایش تجلیل از فعالان اقامه نماز گفت: برای تلاش‌هایی كه در این شبكه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای كه آموزه‌های ناصحیح و بعضاً فساد در آنها زیاد است، بی‌حجابی‌‌ها، بدحجابی، فساد اخلاقی و زیر پوست شهر با آنها مواجه هستیم؛ با بگیر و ببند و بخشنامه و دستورالعمل نمی‌توانیم مبارزه كنیم. تنها راهمان تربیت افراد است كه باید از كودكی شروع شود و تا آخر ادامه یابد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین همایش تجلیل از فعالان اقامه نماز پیش از ظهر دیروز (یکشنبه ۹ خرداد ماه) با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام علوی، وزیر اطلاعات و حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور اقامه نماز وزارت ارشاد برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که با آنها مواجه هستیم به خاطر دور افتادن از فرهنگ اقامه نماز است.

جنتی در این مراسم گفت: این جلسه به منظور تقدیر و تشکر از همکارانی است که در جهت گسترش و توسعه فرهنگ اقامه نماز تلاش می‌کنند. در رابطه با اهمیت و نقش و تأثیر فردی و اجتماعی نماز، سخن‌ها بسیار گفته شده است. نیازی نیست که بنده در این باره سخنی بگویم اما به اجمال، نکاتی را عرض می‌نمایم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اصولاً بر پایه اقامه نماز و فرایض دینی و بستری برای گسترش ارزش‌های دین تأسیس شد و تداوم آن هم در این مسیر است. انتظار می‌رفت با توجه به الطاف قدسی امام راحل و همه کسانی که در جهت پیروزی انقلاب تلاش کردند، بتوانیم از این سه دهه‌ای که از انقلاب گذشته، فضایی برای گسترش فضایل اخلاقی و ارزش‌های دینی که در رأس آنها نماز است، برداریم. مواجه با نابسامانی‌های فردی و اجتماعی زیادی در جامعه خود هستیم. حتی در حوزه‌های دولتمردان و کارگزاران نظام و کسانی مدعیان گسترش فضایل اخلاقی هستند، شاهدیم که امروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که با آنها مواجه هستیم به خاطر دور افتادن از فرهنگ اقامه نماز است. امروزه در حاشیه شهرها و در درون کلانشهرها در کنار فعالیت‌های خوبی که در مساجد صورت می‌گیرد، به دلیل فضای بازی که در جامعه وجود دارد، گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات بین‌المللی بر اخلاق، رفتار و منش ما تأثیر گذاشته است و راهی به جز مصون‌بخشی و مصون‌سازی افراد نداریم.

وزیر ارشاد ادامه داد: برای تلاش‌هایی که در این شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای که آموزه‌های ناصحیح و بعضاً فساد در آنها زیاد است، بی‌حجابی‌‌ها، بدحجابی، فساد اخلاقی و زیر پوست شهر با آنها مواجه هستیم؛ با بگیر و ببند و بخشنامه و دستورالعمل نمی‌توانیم مبارزه کنیم. تنها راهمان تربیت افراد است که باید از کودکی شروع شود و تا آخر ادامه یابد.

جنتی تصریح کرد: تجربه نشان داده در جاهایی که مساجد آباد و ائمه جماعت خوش‌فکر و اهل دانش و اهل نظر و اهل تعامل با جوانان جامعه یا مردمی که در اطرافشان هستند، داریم؛ آنجاها موفق‌تر عمل کرده‌ایم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی برطرف شده است، برعکس آن هم صادق است. از نظر فردی خواندن روزانه پنج نوبت نماز اگر با حضور قلب همراه باشد، می‌تواند در زندگی فردی اجتماعی ما تأثیر بسزایی بگذارد. البته نماز ظاهری مانند نوک زدن کلاغ به دانه است. این نماز نمی‌تواند مانع فحشا و منکرها شود. دولتمردان هم که نسبت به خودشان و هم نسبت به دیگران وظیفه دارند قبل از اینکه به تأدیب دیگران بپردازند، باید به تأدیب خودشان بیشتر توجه کنند. آیت‌الله بهشتی یک بار می‌فرمود خیلی به نوافل نمی‌پردازم اما سعی می‌کنم نمازهای واجبم را با حضور قلب بخوانم. اگر انسان به نوافل و نماز شب برسد، می‌تواند به مقام محمود دست یابد و شفاعت دیگران را بکند.

وی افزود: نماز با خضوع و خشوع و با حضور قلب بر رفتار، منش و اخلاق انسان تأثیر می‌گذارد. مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته هر ساله برای همایش اقامه نماز پیام می‌فرستد و به نکات بسیار دقیقی اشاره می‌کند. در یکی از این پیام‌ها چند نکته را دست گذاشتند؛ یکی عزم راسخ همه کسانی که دست‌اندرکار نماز هستند و برای توسعه فرهنگ نماز تلاش می‌کنند. مقام معظم رهبری در همین شش ماهه گذشته سه جلسه با حضور همه قوا برای بررسی آسیب‌های اجتماعی گذاشته بودند. یکی از راه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها، جا انداختن فرهنگ اقامه نماز است. البته نمازی که با حضور قلب باشد. طبق قراری که هر ساله داریم، مواردی را به معاونت‌ها ابلاغ کرده‌ایم که برای گسترش اقامه نماز باز هم شفاهاً اعلام می‌کنیم که این مسئله را باید جدی‌تر بگیریم. خود کارمندان و ارباب رجوع‌ها باید سعی کنند نماز خواندن را با عمل خودشان نشان دهند و حتی‌الامکان در نماز جماعت پیشگام باشند. زیرا در نماز جماعت دستاوردهایی حاصل می‌شود که در نماز فرادا هرگز به آن نمی‌رسیم. باید در اقامه نماز فرهنگ‌سازی کنیم و با تمام ابزارهای هنری، با فیلم‌های سینمایی، کتاب و داستان به صورت غیرمستقیم ترویج اقامه نماز کنیم. نه تنها نماز خواندن را نشان دهیم، بلکه راستگویی، فضایل اخلاقی و راستگویی، امانتداری، وفای به عهد؛ اینها را بایستی ترویج کنیم و در کتاب‌ها، فیلم‌ها و هنرهای نمایشی و تجسمی نشان دهیم. نیروهای جوان ما مستعد و انعطاف‌پذیر هستند و به هر طرف بکشانیم، به آن کشیده می‌شوند. چه بهتر ما قبل از دیگران این گام را برداریم.

در این مراسم سید محمود علوی وزیر اطلاعات نیز گفت: امیدوارم همه ما توفیق این را داشته باشیم از فیوضات این ماه بهره‌مند شویم و با آمادگی کامل وارد ماه رمضان شویم تا نورانیت دل حاصل شود. بسیاری از گرفتاری‌های ما از زمانی شروع شد که از این اقیانوس الهی و معارف معصومین یعنی اقامه نماز فاصله گرفته‌ایم. تعالیم الهی و معصومین جاذبه دارد. امام رضا(ع) فرمود خدا آن کسی را که امر ما را احیاء کند و زنده نگاه دارد، مشمول رحمت و مهر و محبت خودش قرار می‌دهد. سؤال کردند کسی که بخواهد امر شما را احیا کند، راهکارش چیست؟ حضرت فرمود علوم ما را یاد بگیرند، یعنی قال الباقر قال الصادق و آن را به مردم آموزش دهد. اگر مردم با زیبایی‌های کلام ما آشنا شوند، خود به خود پشت سر ما راه می‌افتند. جاذبه منبرها با خواندن آیات قرآن و روایات است؛ منبرها را سیاسی نکنید. کلام خدا از یک درخشندگی ویژه‌ای مانند ماه و ستارگان برخوردار است؛ باید به اینها بچسبیم. وقتی به معارف الهی برسیم، دانش هم خودش می‌آید.

وی افزود: در قرآن به خواندن نماز بسیار تاکید شده. اصل تأسیس حکومت اسلامی هم فرهنگ اقامه نماز است. مومنان واقعی کسانی هستند وقعی توکل واقعی به آنها داده می‌شود و دستورهایشان عملی و اجرایی می‌شود، از این نفوذ برای برپایی نماز و امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کنند. در آیات داریم از صبر و نماز کمک بگیرید. ابزار توان و شکل‌گیری انسان، نماز و روزه و همراه با رفتار صحیح و خوش‌گفتاری با مردم باشید. نماز را به پا دارید، زکات را پرداخت کنید و آن را به عنوان توشه آخرت ذخیره نمایید و اعتنا به تمسخر دیگران نداشته باشیم. این نماز انسان را از پلیدی‌ها و پلشتی‌ها دور می‌کند. البته نماز با حضور قلب ارزش دارد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: انسان‌هایی که با یاد خدا دل‌هایشان به لرزه درمی‌آید اینها در جامعه تأثیرگذارند. نماز باعث یاد خدا می‌شود و یاد و ذکر خدا موجب آرامش دل‌ها می‌شود و در این فضا، معنویت شکوفا می‌شود و اوج می‌گیرد. خدا با نماز، دل مؤمنان را آرامش می‌بخشد تا ایمانی بر ایمان آنها افزوده شود. اگر بخواهیم در جامعه معنویت گسترش یابد، باید یاد خدا کنیم و با نماز این یاد میسر می‌شود. تنها امنیت لازم برای انسان‌ها کافی نیست، باید جامعه بانشاط و شاداب باشد؛ هم خطری مواجه‌شان نباشد و هم احساس خطر نکنند. لبخند بر لب‌هایشان باشد. لبخند بر لب مردم، رضایت خدا و امام زمان و نایبش را دربر دارد.

۱۳۹۵/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...