نسخه چاپی

ممانعت از واردات بی رویه برنج با تعیین تعرفه

مدیركل دفتر ساماندهی و توسعه تجارت وزارت جهاد و كشاورزی گفت:با وجود اینكه سالانه بیش از یك میلیون تن برنج باید وارد شود اما با تعیین تعرفه مناسب ،اجازه واردات بی رویه این محصول را نمی دهیم.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز،جمال مدرسی مدیرکل دفتر ساماندهی و توسعه تجارت وزارت جهاد و کشاورزی در ارتباط تلفنی با خبر شبکه یک سیما با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن برنج باید به کشور وارد شود گفت: با این وجود واردات بی رویه نداریم.

وی افزود:این امر در سال های 91 و 92 تجربه شد اما در سال های اخیر تعرفه واردات برنج از 10 درصد به 40 درصد رسیده است و به ازای هر کیلوگرم واردات برنج 500 تومان برای اجرای برنامه های تولید داخل دریافت می شود.

مدرسی افزود: به جز چهار ماه که فصل برداشت برنج داخلی است، واردات برنج ممنوعیتی ندارد اما در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم که تکیه بر تولید داخل افزایش یابد و اجازه واردات بی رویه نمی دهیم و با معرفی بذرهای پربازده و به نژادی و به زراعی زراعت برنج، عملکرد در واحد سطح را بیشتر خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، معلم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران هم در ارتباط تلفنی گفت: سالانه حدود دو میلیون تن برنج در داخل کشور تولید می شود.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد که سالانه به حدود 1.2 میلیون تن واردات برنج نیاز است.

معلم درباره اینکه آیا امکان خودکفایی در تولید برنج وجود دارد، هم گفت: باید ابتدا آمارهای دقیقی از میزان تولید و مصرف داخلی و همچنین میزان نیاز به واردات مشخص شود و پس از آن می توان با بهبود عملکرد و به زراعی برای افزایش تولید اقدام کرد.

وی افزود: با توجه به تغییر کاربری اراضی کشاورزی به نظر می رسد میزان تولید کمتر از آمار اعلام شده باشد چون سطح زیر کشت برنج با تغییر کاربری ها کاهش می یابد.

۱۳۹۵/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...