نسخه چاپی

جعفر قنادباشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

بیانیه سردار سلیمانی، یادآوری یك فرمول به ارتجاع عرب بود/ بركناری امیرعبداللهیان در شرایط فعلی، معنای خوبی ندارد

عکس خبري -بيانيه سردار سليماني، يادآوري يک فرمول به ارتجاع عرب بود/ برکناري اميرعبداللهيان در شرايط فعلي، معناي خوبي ندارد

كارشناس مسائل غرب آسیا گفت: انقلاب ها زمانی كه همه راه های بر رویشان بسته شود و آزادی خواهان نتوانند به خواسته های خود برسند، مجبور می شوند دست به سلاح ببرند. آقای سلیمانی درواقع این فرمول را به سران ارتجاع عرب و حكام بحرین كه حقوق بشر را نادیده می گیرند، یادآوری كرد.

جعفر قنادباشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص لغو تابعیت از رهبر شیعیان بحرین توسط آل خلیفه و متعاقب آن، بیانیه هشدارآمیز سردار سلیمانی گفت: در بحرین پنج سال است که یک انقلاب آغاز شده است و هنوز به ثمر نرسیده است، اما هر چه به جلو می رویم رژیم پادشاهی ضعیف تر می شود؛ از ابتدا هم اگر عربستان به آل خلیفه کمک نمی کرد و نیروهایش را به بحرین اعزام نمی کرد، این انقلاب که در کوچک ترین و کم جمعیت ترین کشور خاورمیانه کلید خورده است، حتماً پیروز شده بود. علاوه بر کمک عربستانی ها، آمریکایی ها هم در این کشور پایگاه دارند و انگلیسی ها هم از سال گذشته، ساخت پایگاه در بحرین را شروع کرده اند و قصد بازگشت مجدد به خلیج فارس و بحرین را دارند که مسئله بسیار مهمی است.

وی افزود: درواقع این انقلاب پنج ساله، اکنون نه تنها ابعاد ضد استبدادی؛ بلکه ابعاد ضد استعماری و ضدارتجاع منطقه هم به خود گرفته است؛ درواقع مردم بحرین و رهبرانشان با مسئله ای بسیار بزرگ روبرو هستند که شاید هیچ انقلابی در دنیا چنین تجربه ای را نداشته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا، سلب تابعیت از شیخ عیسی را ترس رژیم آل خلیفه از قدرتمندشدن مردم و اعتراف به ضعف خود عنوان کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی، دولت های منطقه باید به یاری مردم بحرین بیایند؛ مخصوصاً کشور ما که طبق قانون اساسی مؤظف به کمک رساندن به مستضعفین جهان است و در راستای تشکیل امت واحده باید به همه مسلمانان یاری رساند. بنابراین ما باید با توجه به اهرم های دیپلماتیکی که در اختیار داریم، از جمله جایگاهی که در عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی داریم، به رایزنی می پرداختیم و در شرایطی که مردم بحرین تا این حد تحت فشار هستند موضع گیری متناسب با شرایط را انجام می دادیم که دولت این کار را نکرد و جناب سردار سلیمانی بیانیه هشدارگونه ای را صادر کرد و درواقع یک فرمولی را از انقلاب بیان کرد.

قنادباشی ادامه داد: انقلاب ها زمانی که همه راه های بر رویشان بسته شود و آزادی خواهان نتوانند به خواسته های خود برسند، مجبور می شوند دست به سلاح ببرند. آقای سلیمانی درواقع این فرمول را به سران ارتجاع عرب و حکام بحرین که حقوق بشر را نادیده می گیرند، یادآوری کرد؛ این یک واقعیت است و واکنشی هم که مردم بحرین انجام دادند و در مقابل منزل شیخ عیسی تجمع کردند، نشان دهنده این است که اگر همه راه ها به روی آنها بسته شود، آنها حاضر هستند دست به سلاح ببرند و مقصر این امر هم رژیم وابسته بحرین و حامیان آن هستند.

وی انفعال وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور در قبال حوادث بحرین را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وزارت خارجه باید به این نکته توجه می کرد که ما طبق قانون اساسی مؤظف به حمایت از مستضعفین جهان هستیم و باید از همه ابزارهای دیپلماتیک برای فشار به دولت بحرین استفاده می شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص برکناری امیرعبداللهیان از سمت معاونت عربی آفریقایی وزارت خارجه گفت: وزیر خارجه یا هر مدیر دیگری می تواند به سلیقه خود، افرادی را برکنار و افراد دیگری را جایگزین کند؛ اما اقدام آقای ظریف در خصوص آقای امیرعبداللهیان، در این مقطع معنای خارجی پیدا می کرد و به عنوان یک سیگنال مثبت به غربی ها مبنی بر همسویی با آنها تلقی می شد و این زیبنده وزارت خارجه نبود. برای اینکه این اقدام، نشان دادن چراغ سبز به غربی ها قلمداد نشود، خوب بود آقای ظریف در کنار این اقدام، یکسری اقدامات دیگر انجام میداد که یکی از آنها موضوع گیری در خصوص اتفاقات بحرین بود؛ اگر ایشان به جای آقای سلیمانی موضع گیری می کرد، این ذهنیت ایجاد نمی شد. غربی ها هم از تغییر امیرعبداللهیان اظهار خرسندی کردند و این برای وزارت خارجه ما و آقای ظریف مناسب نیست.

۱۳۹۵/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...