نسخه چاپی

آیا اتحادیه اروپا از هم می‌پاشد؟

عکس خبري -آيا اتحاديه اروپا از هم مي‌پاشد؟

این تصمیم به ظاهر تنها خروج یك عضو از اتحادیه اروپا به نظر برسد؛ اما درواقع تأثیرات آن بسیار فراتر از آن است. تغییر در روابط انگلیس با كشورهای عضو این اتحادیه، خدشه بر وجهه بین‌المللی و تأثیرگذاری اتحادیه اروپا و مهم‌تر از همه كاهش انگیزه دیگر كشورها برای ادامه حضور در این اتحادیه و كوك كردن ساز جدایی آنها را در پی خواهد داشت

آیا اتحادیه اروپا از هم می‌پاشد؟ این بزرگ‌ترین سؤال و نگرانی است که از زمان اعلام رأی مردم بریتانیا به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا در میان سیاستمداران و رهبران اروپا ایجاد شده است! دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که نتوانست مردم کشورش را برای ماندن در اتحادیه قانع کند، گفته است که کناره‌گیری خواهد کرد. وزیر خارجه آلمان از تصمیم مردم انگلیس ابراز تأسف کرده و وزیر خارجه فرانسه نیز رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا را مایه تأسف خوانده است؛ اما مردم انگلیس تصمیم خود را در این‌باره گرفته‌اند و ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیسی در همه‌پرسی درباره ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا، به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند، تا دولت انگلیس به کناره‌گیری از این اتحادیه ملزم شود؛ اما چرا سیاستمداران اروپایی تا این حد نگران این موضوع هستند؟
در این‌باره می‌توان گفت: شاید این تصمیم به ظاهر تنها خروج یک عضو از اتحادیه اروپا به نظر برسد؛ اما درواقع تأثیرات آن بسیار فراتر از آن است. تغییر در روابط انگلیس با کشورهای عضو این اتحادیه، خدشه بر وجهه بین‌المللی و تأثیرگذاری اتحادیه اروپا و مهم‌تر از همه کاهش انگیزه دیگر کشورها برای ادامه حضور در این اتحادیه و کوک کردن ساز جدایی آنها را در پی خواهد داشت؛ چنانچه هنوز این همه‌پرسی اجرا نشده است، برخی از احزاب و نیروهای کشورهای مختلف خواستار برگزاری همه‌پرسی‌های مشابه در کشورشان شده‌اند. مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، اقدام انگلیسی‌ها را یک پیروزی توصیف کرده و از دولت فرانسوا اولاند خواسته است ادامه عضویت در اتحادیه اروپا را به رأی عمومی بگذارد. رهبر حزب ضد مهاجرت هلند هم گفته است، این کشور نیز باید در این زمینه همه‌پرسی برگزار کند؛ سخنانی که از آغاز دومینوی خروج کشورها از اتحادیه اروپا و فروپاشی این اتحادیه خبر می‌دهد.

۱۳۹۵/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...