نسخه چاپی

معافیت مالیاتی تولید نرم‌افزار در گروی موافقت سازمان امور مالیاتی

به گزارش نما- ایسنا نوشت: رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به لزوم برخورداری کسانی که پروانه بهره‌برداری تولید نرم‌افزار دارند از قوانین و مزایای تولیدکنندگان صنعتی، معافیت مالیاتی تولیدکنندگان نرم‌افزار را منوط به موافقت سازمان امور مالیاتی با این موضوع دانست.

آزاده داننده در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر طولانی بودن روند معافیت مالیاتی تولیدکنندگان نرم‌افزار، گفت: اخیرا شنیدم که تصمیم به اجرای این قانون گرفته شده و این جای خوشحالی دارد و امیدوارم این قانون در سال جاری عملی شود؛ اما تا به حال علی‌رغم همه قول‌هایی که برای حمایت از تولید در بخش نرم‌افزار دادند، هنوز در نقاطی که باید این اقدامات عملی شود، زیر بار نرفته و انجام ندادند.

وی که مدیرعامل یک شرکت نرم‌افزاری است، با بیان اینکه بحث مربوط به معافیت مالیاتی تولیدکنندگان نرم‌افزار به سال‌ها قبل برمی‌گردد، افزود: از ابتدا بحث بر سر این بوده که تولید نرم‌افزار هم یک حوزه صنعتی محسوب شود و کسانی که پروانه بهره‌برداری تولید نرم‌افزار دارند مانند سایر تولیدکنندگان در شاخه‌های دیگر صنعت از مزایای تولیدکنندگان برخوردار باشند و از همان قوانین استفاده کنند.

رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه بیان کرد: سابقه این موضوع شاید به ۱۰ سال پیش هم برگردد و به دنبال آن، وزارت صنایع به صدور پروانه بهره‌برداری برای تولیدکنندگان نرم‌افزار اقدام کرد که آنها نیز بتوانند از معافیت‌های مالیاتی و مزایایی که همه تولیدکنندگان در گرفتن تسهیلات دارند، استفاده کنند، اما شبکه بانکی و سازمان امور مالیاتی کشور این مساله را نپدیرفتند و همراهی نکردند و این موضوع همین‌طور جزو مطالبات مانده بود.

داننده با بیان اینکه برای معافیت مالیاتی تولیدکنندگان نرم‌افزار، از طریق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت‌های زیادی صورت گرفت، گفت: سازمان امور مالیاتی نمی‌پذیرفت که پروانه بهره‌برداری را برای این معافیت‌ها استفاده کند. در نهایت حدود چهار سال پیش از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این مورد استعلام شد و آنها تایید کردند تولیدکنندگان نرم‌افزار هم اگر پروانه بهره‌بردای داشته باشند باید از این قانون بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: پس از آن ما در سازمان نظام صنفی و از طریق سازمان امور مالیاتی و معاونت مربوطه موضوع را پیگیری کردیم، اما آنها اعلام کردند که این مساله باید حتما از طریق وزارت اقتصاد و دارایی به سازمان ابلاغ شود، در غیر این صورت آن را نمی‌پذیرند و در این باره همکاری نمی‌کنند.

رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به لزوم موافقت سازمان امور مالیاتی با قانون معافیت اظهار کرد: در صورتی که سازمان امور مالیاتی اعلام کند این قانون اجرا می‌شود قابل قبول است، زیرا تا به حال وضعیت به همین صورت بوده که سایر دستگاه‌ها این قانون را اعلام و به سازمان امور مالیاتی تکلیف می‌کردند، اما سازمان امور مالیاتی به هیچ وجه زیر بار این مساله نمی‌رفت.

داننده در پایان خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مدت‌هاست این قانون را اعلام و در این مورد اقدام و همکاری کرده و پروانه بهره‌برداری صادر کردند، ولی سازمان امور مالیاتی موافقت نکرده و در حال حاضر نیز تنها در شرایطی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده باشد این قانون عملی می‌شود، قابل قبول است و می‌توان به آن امید بست.

۱۳۹۵/۴/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...