نسخه چاپی

تاثیرات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بر بخش فناوری این كشور

به گزارش نما - ایران نوشت: پس از روزها بحث و جدل، سرانجام روز تاریخی بریتانیا از راه رسید و مردم این کشور در قالب یک رفراندوم ، روزی سرنوشت ساز را برای خود رقم زدند و بالاخره بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شد؛رویدادی که به اعتقاد بسیاری،روزهایی پرچالش را برای این کشور رقم خواهد زد.

صرفنظر از این که حضور در اتحادیه اروپا چه مزایا و یا دردسرهایی در حوزه اقتصاد، سیاست و... برای این کشور به همراه آورده بود، پیش از این فعالان عرصه فناوری بریتانیا اعتقاد داشتند این وضعیت برای آنها بهترین حالت ممکن است و در این حوزه، نمی‌توان بریتانیا را از اتحادیه اروپا مجزا تصور کرد و حتی بسیاری، این جدایی را کابوسی بزرگ می‌دانستند؛ کابوسی بزرگ که حالا به‌واقعیت پیوسته و واکنش فعالان این عرصه را به‌دنبال داشته است.


اتکای فناوری به اتحادیه اروپا
به دنبال برگزاری رفراندوم، مجله خبری cnet در مقاله‌ای به پیامدهای این اتفاق در حوزه تکنولوژی پرداخته و آورده است: انتخابات بریتانیا برگزار شد و پس از بحث‌های فراوان بر سر اینکه بریتانیا باید در اتحادیه اروپا باقی بماند یا از عضویت آن خارج شود، حالا بریتانیایی‌ها گزینه خروج از این اتحادیه را انتخاب کرده‌اند. این، یک لحظه تاریخی است و هرچند نمی‌توان گفت ازاین پس چه اتفاقی خواهد افتاد، این موضوع برای صنعت فناوری بریتانیا که بشدت به اتحادیه اروپا وابسته بوده، نگران‌کننده‌تر شده است.


شهروندان بریتانیا بی‌شک حداقل در زمینه تکنولوژی، دلایلی ویژه دارند که سپاسگزار اتحادیه اروپا باشند. اولویت‌بندی اتحادیه اروپا برای بریتانیا و رساندن پهنای باند به همه خانه‌ها و نیز تصویب قوانین حفاظت از اطلاعات و داده‌ها و تلاش برای مشارکت چند کشور در زمینه مبارزه با جرایم سایبری و افزایش امنیت فضای مجازی، بخشی از دلایلی است که مخالفان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا پیش ازاین عنوان کرده بودند و هنوز هم بر آن پافشاری می‌کنند.


در این گزارش همچنین آمده ست که اتحادیه اروپا برای داشتن یک بازار دیجیتال واحد و بازار امن آنلاین تلاش می‌کند تا به این ترتیب سرویس‌های دیجیتالی بتوانند رونق یابند و در نتیجه، صنعت، اشتغال و اقتصاد از این دیجیتالی شدن تأثیر گرفته و سود ببرند که یکی از ملموس‌ترین این موارد، دسترسی یکسان مردم به سرویس نتفلیکس بود و حالا با لغو این عضویت، باید منتظر پس لرزه‌هایی بزرگ باشیم.


اتحادیه اروپا همچنین تلاشی وسواس گونه داشته تا هزینه رومینگ برای مسافرانی که بین کشورهای عضو این اتحادیه جابه جا می‌شوند به صفر برسد و با اتخاذ تدابیر مناسب، هیچ یک از این مسافران مجبور به پرداخت هزینه رومینگ نباشند.چنین سیاست‌هایی نه تنها برای مصرف‌کنندگان حوزه تکنولوژی یا کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار بود بلکه همه اپراتورهای شبکه‌های تلفن همراه فعال در این اتحادیه نیز از آن استقبال کرده و معتقد بوده و هستند که عضویت در اتحادیه اروپا، به نفع تجارت آنهاست به همین دلیل اپراتورهای بریتانیا بشدت با خروج از اتحادیه اروپا مخالف بودند و ترجیح می‌دادند این کشور همچنان به عضویت خود ادامه دهد هرچند آرزوی آنها محقق نشد.


نگرانی‌ها از اقتصاد بریتانیا
نگرانی از جدایی بریتانیا پیش از این نیز در مجلات و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت طوری که «رونا دونه»مدیرعامل اپراتور Telefonica در بریتانیا، با گذاشتن پستی در شبکه اجتماعی لینکدین در ماه مه نوشته بود: «مردم بریتانیا به دسترسی‌های نامحدود به بازارهای اروپایی نیاز دارند تا بتوانند رقابتی مؤثر داشته باشند و بیشترین بهره را در این میان ببرند به همین دلیل با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بشدت مخالف هستم و معتقدم که با خروج از عضویت این اتحادیه، درواقع اقتصاد کشورمان را در کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت با ریسک و خطرهای متعددی مواجه خواهیم کرد.»


بریتانیا درحال حاضر پیشگام بخش تکنولوژی اروپاست و 18کمپانی خصوصی فناوری که ارزش مجموع آنها به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد و آنها را unicornمی نامند، گواهی بر این ادعاست. یکی از کمپانی‌های برتر حوزه تکنولوژی در بریتانیا، BT است.سخنگوی این هلدینگ مخابراتی که شعبه اصلی آن در لندن قرار دارد و حدود یک پنجم درآمد سالانه خود را از کشورهای دیگر به دست می‌آورد، پیش از این اعلام کرده بود از طریق بازارهایی که در اثر عضویت در اتحادیه اروپا ایجاد شده توانسته ارزش هلدینگ خود را به این سرعت بالا ببرد.هیأت مدیره و مدیریت ارشد هلدینگ BT همگی بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که اگر بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند، چشم‌انداز آینده این کمپانی بهتر خواهد بود و حالا هم از اتفاق جدید اصلاً راضی نیستند.


مؤسسه Juniper نیز در روزهای منتهی به برگزاری رفراندوم جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، با نظرسنجی از کسانی که در بخش‌های مختلف حوزه تکنولوژی اشتغال دارند اعلام کردند 65درصد از این افراد معتقدند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیراتی منفی بر صنعت فناوری جهانی خواهد داشت و 7نفر از هر 10 نفری که پیش‌بینی تأثیر منفی این جدایی برای درآمد صنعت‌آی تی را داشتند اعلام کردند که با این اتفاق، کمپانی‌های بریتانیایی برای جذب نیرو از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه سختی در پیش خواهند داشت.
حدود دوسوم پاسخ دهندگان به این نظرسنجی نیز گفتند که با خروج از اتحادیه اروپا، صنعت فناوری و کمپانی‌های بریتانیا از کاهش سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا رنج خواهند برد و لندن به عنوان یک هاب تکنولوژی، از جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران برخوردار می‌شود.


غول‌های فناوری امریکا، نگران بریتانیا
موضوع جالب اینکه بسیاری از مردم بیرون ازاتحادیه اروپا نیز با خروج بریتانیا از این چرخه، مخالف بوده و هستند به عنوان مثال حتی غول‌های فناوری امریکایی که هیچ ارتباطی با رگولاتوری اتحادیه اروپا ندارند نیز به این امر واقف بوده و مخالف سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا محسوب می‌شدند. به گونه‌ای که کمپانی مایکروسافت در ماه مه طی نامه ای سرگشاده اعلام کرده بود: ما به موافقان و مخالفان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و دلایل آنها احترام می‌گذاریم ولی به عنوان یک کمپانی فناوری که خود را متعهد به این کشور می‌دانیم اعتقاد داریم که بهتر است بریتانیا در عضویت اتحادیه اروپا باقی بماند.اگرچه کمپانی‌های متعدد فناوری جهان، دغدغه جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را داشتند ولی به نظر می‌رسد برخی کمپانی‌های بزرگ ازجمله گوگل و فیس بوک هیچ علاقه‌ای به حضور در این بحث نداشتند و دراین زمینه کاملاً خنثی عمل کردند البته این بدان معنا نیست که از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود برای استفاده کاربران بهره نگرفته باشند.


این دو کمپانی پلتفرم‌هایی ویژه را برای بحث بین طرفداران و مخالفان و نیــز نظــرسنجی، طـراحــی و در اختیارعلاقه مندان قرار داده بودند.فیس بوک برای دومین بار در سال‌ جاری میلادی دکمه«I'm a voter» به معنای «من یک رأی دهنده هستم» را در بریتانیا فعال کرد. این غول دنیای فناوری همچنین با همکاری کمپانی Buzzfeed، پلتفرمی برای مناظره زنده و آنلاین طرفداران خروج یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا ارائه دادند که از جنجالی‌ترین و شاخص‌ترین چهره‌های حاضر در این مناظره، می‌توان به «دیوید کامرون» نخست‌وزیر بریتانیا به عنوان مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نیز «نایجل فاراژ» رئیس حزب استقلال بریتانیا(موافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) اشاره کرد.


گوگل نیز روزهای منتهی به برگزاری رفراندوم تاریخی جدایی بریتانیا از اتحادیه جهانی مخابرات، آمار و نقشه‌هایی از پرسشنامه‌های مختلف و نتایج نظرسنجی‌ها ارائه داد .این کمپانی ها نیز هرچند مخالفت علنی خود را با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام نکردند ولی به هرحال باقی ماندن بریتانیا برای آنها منافع متعددی داشت چرا که هر دو کمپانی از لندن به عنوان قطب منطقه برای فعالیت در اروپا بهره می‌بردند و بی‌شک این خروج، برای آنها نیز پیامدهایی خواهد داشت.

۱۳۹۵/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...