نسخه چاپی

پایه های اقتدار و توانمندی نظام

حمیدرضا ترقی

درسهای رمضان برای مسئولان
مسئولان و صاحب منصبان هر جامعه ای علاوه بر گناهان شخصی در معرض گناهانی هستند که آثار و تبعات آن جامعه را فرا میگیرد, حرکتی را انجام میدهند, سخنی را میگویند , یا راهی را میروند که جامعه ضرر میکند , کشور ضرر میکند این جور گناهان , گناهان مهمی است . گاه فتنه ای بپا می شود که آثارش جامعه را فراگرفته و خشک و تر پای هم می سوزندو متقابلا بعض صوابها و کارهای خوب فرد مسئول یک جامعه را سعادتمند میکند.
به تعبیر مقام معظم رهبری مستند به تفسیر علامه طباطبائی؛ جوامع هویت مستقلی دارند و مانند یک انسان واحد هستند که : همانطور که بقول سعدی ؛ چوعضوی بدردآورد روزگار دگر عضوهارا نماند قرار. گاهی گناه و فعل اشتباه و غلط یک عضو جامعه میتواند موجب بلائی برای کل جامعه شود و کل جامعه را دچار مشکل کند . لذا مسئولین و کارگزاران در نظام اسلامی باید مراقبت ویژه ای از خود بنمایند.
این گناهان و ضعفها که باید از آنها پرهیز کرد در دعای هرروز ماه مبارک رمضان این چنین بر شمرده شده است :
1-احساس خستگی
2-احساس بی انگیزگی
3-احساس سخت دلی
4-احساس بی خیالی
5-احساس غروروخود خواهی
6-بدی وفحشاء
7-توجه به چشمک های شیطان
8-فریب خدعه و نیرنگ شیطان را خوردن
9-دردام فتنه های شیطان افتادن
10-پیرو حزب وتابعین شیطان شدن
آثار این گناهان
الف)- کم آوردن در بزنگاهها و از دست دادن مقاومت و ایستادگی در راه حق
ب)- دچار نفاق شدن و اختلاف بین زبان و عمل پدید آمدن
ج)- مبتلاء به تکذیب ما انزل الله شدن
بنابر این مسئولین باید با مراقبت و تقوا و استغفار و توبه بویژه در ماه رمضان با استعانت از خداونداز این گناهان خودرا مصونیت ببخشند.
موقعیت حساس کشور
رهبر معظم انقلاب اسلامی موقعیت کشور را از ابعاد گوناگون حساس دانسته فرمودند:
1- چشمها به ظرفیت های بی پایان کشور باز شده است
2- دشمنان ویژه ای داریم که هیچ کشور دیگری ندارد ( آمریکا – انگلیس و صهیونیسم )
3- نظام اسلامی ای بوجود آورده ایم که ضد استکبار و استبداد و ظلم وتبعیض و رباخواری و رفتار ابرقدرتهاست.
اهداف دشمن وراهکارهای مقابله با آن
دشمن میخواهد پایه های قدرت و اقتدار ملی را تضعیف کند
پایه های قدرت کدامند؟
الف)-ایمان اسلامی مردم و مسئولین .
اسلام ناب محمدی (ص) که امام آنرا تبیین کرده و مبنای حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی است , از پایه های مهم قدرت و توانمندی نظام ماست . قدرتی که جنگ تحمیلی را به پیروزی رساند . ومقاومت در برابر فشار ها و تهدیدات دشمن را میسر ساخت وشهامت و شجاعت را در روحیه ملت و جوانان دمیده و37 سال از دستاوردهای انقلاب نگهبانی و پاسداری کرده است .ولذا دشمن تمام امکانات رسانه ای و مادی خود را برای از بین بردن این ایمان و باور و اعتقاد در مردم و مسئولین بکار گرفته تا بلکه بتواند نسل جوان را از آن دور کند و از تقویت ایمان مردم جلوگیری کرده و آنرا دچار شک و شبهه و تردید وتزلزل نماید.
ب)-توانمندی و رشد علمی
ظرفیت علمی شکوفا شده در بین جوانان کشور ما که دستاوردهای عظیمی در فناوری هسته ای و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و هواو فضا و مقالات علمی و پزشکی پدید آمده و ما را به رتبه اول منطقه ارتقاء و رشد آنرا در سالهای گذشته به رتبه اول در جهان ارتقاء داد, نشان دادکه ملت ایران از قابلیت بالائی در علم برخوردار است و رسیدن به خودکفائی در تولید پیچیده ترین تسلیحات دفاعی و موشک های دور برد دلیل صحت این ادعاست . لذا دشمن کمر به ترور دانشمندان کشور بست تا هزینه این توانمندی علمی را بالا ببرد ومارا از ارتقاء علمی باز دارد.
ج)-توانمندی اقتصادی.
ما یک صدم جمعیت دنیا هستیم و یک صدم مساحت دنیا وسعت داریم . اما امکانات وذخائرزیرزمینی ما شش یا هفت برابر متوسط ظرفیت دنیا ست .منابع گاز و نفت ایران در رتبه اول جهان است .
کشاورزی ظرفیت خود کفا شدن را بخوبی دارد. شرکتهای دانش بنیان در حال شکل گیری است و منابع خومبی میتواند برای اقتصاد کشور باشد .
این توانمندی مورد هجوم همه جانبه دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنهاست تا با بلوکه کردن پولهای ایران در خارج و تحمیل واردات و ایجاد مانع برای صادرات وتشدید وابستگی بعضی کالاهای مورد نیاز مثل چادر مشکی به خارج مانع اقتدار و توانمندسازی اقتصاد کشور شده وجلو مقاوم سازی اقتصاد ما را بگیرند تا در برابر تکانه های بیرونی تعادل خود را از دست بدهد.و نتواند به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل شود.
د)-توانمندی سیاسی؛یعنی وحدت و انسجام ملی
قدرت دیگری که ملت ایرا ن همیشه بدان ملتزم و پایبند بوده حفظ وحدت و انسجام ملی در برابر تهدیدات بیگانگان و حرکت در مسیر و خط ولایت و رهبری جامعه بوده .
اگر چه گاهی اوقات اختلاف سلیقه های سیاسی به نزاع و درگیری و فتنه انجامیده ولی در کل کشور با محوریت رهبری انقلاب در مسایل مهم اتحاد و همبستگی خود را حفظ و پشت سر رهبری حرکت کرده است .
دشمن با استفاده از ابزارهای متنوع خود سعی بر تعمیق و تشدید گسل های قومی و مذهبی و سیاسی داشته و داردو با استفاده از فضاهای باز و انتخابات ها سعی بر دامن زدن به آن بوده ولی هنوز موفق نشده که این انسجام ملی را بهم بزند.
این توانمندی سیاسی مرهون نقش ولایت فقیه و مدیریت بحرانزا و مقتدرانه وهوشمندانه و آینده نگر ایشان بوده است .
ه)- توانمندی ناشی از جوانی جمعیت کشور
علی رغم اشتباهی که در گذشته در خصوص تحدید نسل صورت گرفت ونرخ رشد جمعیت ,کاهش خطرناکی پیداکرد
ولی هرم سنی جمعیت کشور همچنان بیانگر وجود قشر جوان و توانمند و با استعداد کشور است . این پدیده مثبت یک نعمت برای کشور در حال رشد است و استعدادهای درون این قشر منشاء توسعه و رشد و تعالی کشور خواهد شد.
وظیفه چیست ؟
باید این توانمندیها در برابر هرگونه تهاجم دشمن مصونیت پیدا کرده و تقویت شوند .
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان کشور فرمودند : آیه و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل شامل همه این توانمندیها اعم از نظامی و اقتصادی و علمی و سیاسی واخلاقی میشود بنابر این باید :
1- دولت وحوزه های علمیه وارشاد و شازمان تبلیغات و دیگر دستگاههای تبلیغی موجبات تقویت ایمانی مردم را فراهم و بویژه ایمان جوانان را در آموزش و پرورش و دانشگاه ارتقاآ دهند.
2- وزارت علوم و دستگاههای تحقیقاتی از حواشی کاری دور شده و توانمندی علمی کشور را تقویت کنند
3- دستگاههای دفاعی و سپاه و ارتش توانمندیهای دفاعی خودرا تقویت کنند .
4- دستگاهها نرخ رشد جمعیت را باسیاستهای تشویقی و حمایتی بالا برده و جوانان پر انگیزه و انقلابی را تقویت و میدان و مسئولیت بدهند .
5- اقتصاد کشور را با برنامهء درست وتجربه شده ومنطبق بر سیاستهای بالا دستی بویژه اقتصاد مقاومتی اداره کردواولویت را به رونق و حمایت از صنایع کوچک و متوسط ومدیریت منطقی درآمدها وتطبیق قراردادهای خارجی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تکیه به ظرفیتهای داخلی و جلو گیری ازقاچاق و واردات مضر به تولید داخلی وکالای لوکس و اشرافی گری وپرهیز از خام فروشی نفت وواردات بنزین و تقویت و توسعه فراورده ها ی ناشی از پتروشیمی ونفت و گاز و هدایت نقدینگی مردم در مسیر تولید و خروج از رکودو رونق کسب و کارمی توان تقویت و توانمند کرد.


۱۳۹۵/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...