نسخه چاپی

جیره‌بندی آب از جنوب شرق ایران آغاز شد

در حال حاضر از تعداد ۶هزار و ۵۵۳ روستای سیستان و بلوچستان ۳هزار و ۸۸۰ روستا فاقد هرگونه شبكه آبرسانی هستند. در ۱۰۲۰ روستای این استان آبرسانی به‌صورت سیار و با تانكر انجام می‌شود و جیره‌بندی آب در ۳۶۲ روستا آغاز شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، استان سیستان و بلوچستان با مساحت 187 هزار و 502 کیلومترمربع، معادل 11.4 درصد مساحت کشور را به‌عنوان پهناورترین استان ایران به خود اختصاص داده است. این استان جمعیتی 2 میلیون و 534 هزار و 327 نفری دارد که از این جمعیت، یک میلیون و 288 هزار و 160 نفر معادل 51 درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

در حال حاضر از تعداد 6 هزار و 553 روستای این استان، 2 هزار و 673 روستا دارای شبکه آبرسانی و تعداد 3 هزار و 880 روستا فاقد هرگونه شبکه آبرسانی هستند. آمار بالای جمعیت روستایی، پراکندگی روستاها، بارندگی بسیار کم در این استان، فقر طبیعی منابع آبی، تداوم خشکسالی‌ها و نیز عقب‌ماندگی تاریخی در زمینه ایجاد زیرساختهای آبرسانی روستایی موجب شده این استان تابستان امسال را نیز همچون فصل‌های گرم سالهای گذشته با مشکل در تأمین آب شرب آغاز کند.

جیره‌بندی آب در سیستان و بلوچستان از روزهای ابتدایی تابستان آغاز شده به‌طوری که برنامه جیره‌بندی در 362 روستای این استان اعلام شده است. در حال حاضر در این روستاها مقدار جیره روزانه آب مشخص است و مردم در ساعات مشخصی برای دریافت جیره روزانه خود که با تانکر و به‌صورت سقایی تأمین می‌شود، در محلهای مشخص حضور می‌یابند. اما تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند بیش از این است. در پهنه استان سیستان و بلوچستان از مجموع 6 هزار و 553 روستای این استان، در حال حاضر به 1020 روستا با تانکر و به‌صورت سیار آبرسانی صورت می‌گیرد.

* لایروبی چشمه‌ها و قناتها هنوز انجام نشده/ کمبود تانکر برای آبرسانی سیار

«باقر کُرد» معاون استاندار سیستان و بلوچستان چند روز پیش در نشست شورای مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: بحران بی‌آبی تا اواسط شهریور امسال در استان ادامه دارد و اوج این وضعیت در ماه تیر است که باید این موضوع به بهترین شکل مدیریت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه باید از تمام ظرفیتهای استان برای رفع مشکل بی‌آبی استفاده کرد تا مردم بیشتر از این دچار مشکل نشوند، اذعان داشت: "362 روستای سیستان و بلوچستان در حال جیره‌بندی آب قرار دارند و آب مورد نیاز روستاهای فاقد سامانه آبرسانی در سیستان و بلوچستان باید با تانکر از طریق منابع آبی شهری تأمین تا مشکل مردم رفع شود".

وی افزود: "میانگین فاصله روستاهای فاقد سامانه آبرسانی در سیستان و بلوچستان 55 کیلومتر است که برای تأمین آب آشامیدنی آنها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که در این رابطه 42 دستگاه تانکر برای آبرسانی به 1020 روستای دچار بحران بی‌آبی در استان نیاز است که دستگاه‌های دولتی باید اقدامات لازم برای تأمین این تعداد تانکر را انجام دهند".

این مقام مسئول تصریح کرد: "لایروبی قناتها و چاه‌هایی که آب آشامیدنی مردم استان را تأمین می‌کنند باید در اولین فرصت ممکن انجام شود".

۱۳۹۵/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...