نسخه چاپی

اختصاصی نما

دست برتر توان سایبری ایران بر منطقه

عکس خبري -دست برتر توان سايبري ايران بر منطقه

ایران در حال تبدیل شدن به قدرتی است كه با توجه به توانمندی های بالقوه كه در طول سالهای اخیر آن توانمندی ها را افزایش داده اند، و تهدید بالقوه ای كه به آمریكا نشان خواهند داد، باید به حساب آید. به عبارت دیگر، دیگر فقط هكرهای چینی نیستند كه آمریكا باید نگران آنها باشد


در این روزها خبرهای زیادی در مورد هک سایت‌های گوناگون به گوش می رسد، اخیرا هم درباره هک قسمتی از گوگل که مدیر آن یک فرد هندی بوده خبر رسیده است. با انتشار اخباری از این قسم مروری داشته باشیم به تاریخچه هک و قدرت ارتش سایبری کشور:
تاریخچه
از زمانی که کامپیوتر اختراع شد، چند صباح بعد از آن مسئله هک مطرح شد. این رویداد به سال های 1950-1960 برمی گردد که اولین هکرها در ماساچوست آمریکا شروع به کار کردند. معنی اصلی هک سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل مشکلی تکنیکی است. این واژه همراه با واژه‌ایی دیگر مشتق شده وهکر به دست آمده، هکر به معنی کسی است که توانایی پیاده سازی و ساخت هک‌های جدید را دارد.
دنیای امروز دارای هکرهای مختلفی است که به 4 دسته تقسیم می شوند:
هکرهای کلاه سفید: که کارهای مفیدی انجام می‌دهند، مثل یافتن نقص در سیستم امنیتی و جلوگیری از ورود رخنه‌گرهای کلاه سیاه.
هکرهای کلاه سیاه: کار خرابکاری و صدمه زدن به اطلاعات مردم را دارند و اگر بخواهید از صدمات آنها جلوگیری کنید باید از رخنه‌گرهای کلاه سفید ورژن جدید استفاده کنید، رخنه‌گران کلاه سفید در انتی ویروس‌ها هستند.
هکرهای کلاه خاکستری: هدف این هکرها بیشتر تفریح است و برای خود کار می‌کنند. هدف دزدی اطلاعات دیگر رایانه‌ها است و صدمه‌ای به خود کامپیوترهای مقصد وارد نمی‌کنند تنها اطلاعات سازمان دهی شده پنهان را در اختیار عموم مردم قرار می دهند.
رخنه‌گرهای کلاه صورتی: کسانی هستند به صورت غیر حرفه‌ای اغلب بدون هدف خاص یا علم برنامه نویسی و عموماً با برنامه های مربوطه که خریداری کرده‌اند دست به هک می زنند.
مسئله هک در این دوره از زندگی بشریت یک مسئله جهانی است. تقریبا تمام کشورها برای خود ارتش سایبری دارند که از اطلاعات مردم کشورشان و اطلاعات سازمان های مهم محافظت کنند. در این دوره از فناوری، جنگ هایی به نام جنگ های سایبری داریم که کشور ما هم از این نوع جنگ ها بی نصیب نبوده است. در خرداد ماه سال 95 کشمکش سایبری بین ایران و عربستان رخ داد که اول بار عربستان با هک تعدادی از سایت‌های متعلق به وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در جهان، این جنگ را شروع کرد که بعد از آن ارتش سایبری ایران وارد عمل شد و بسیاری از سایت‌های دولتی و غیردولتی عربستان سعودی من‌جمله سایت وزارت امور شهری و روستایی عربستان، سایت دانشگاه ملک عبدالعزیز و ده‌ها سایت دیگر این کشور را هک کرد.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال 89 مدعی شد که دومین ارتش سایبری دنیا را سپاه تشکیل داده است و تاکید کرد که سپاه آماده مقابله با هرگونه جنگ سایبری و اینترنتی است.
یکی از موسسات نظامی – امنیتی آمریکا نیز در اوائل سال 88 و پس از انهدام شبکه سایت‌های مستهجن از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ایران را یکی از 5 کشور دارای ارتش سایبری نامیده بود. موسسه دیفنس تک، با استناد به آمار دریافتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گزارش کرده بود که ارتش سایبری ایران که زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در زمره قوی‌ترین ارتش‌های سایبری است. یک مقام دفاعی ارشد آمریکایی هم در مصاحبه با وال‌استریت‌ژورنال از قدرت سایبری ایران صحبت کرده و گفته است: هکرهای ایرانی می‌توانند به همه جا نفوذ کنند؛ از بخش‌های مالی گرفته تا حتی نفوذ به وال‌استریت.
سه سال پیش هم ژنرال ویلیام شلتون، فرماندهی سایبری نیروی هوایی آمریکا هشدار داد ایران در حال تبدیل شدن به قدرتی است که با توجه به توانمندی های بالقوه که در طول سالهای اخیر آن توانمندی ها را افزایش داده اند، و تهدید بالقوه ای که به آمریکا نشان خواهند داد، باید به حساب آید. به عبارت دیگر، دیگر فقط هکرهای چینی نیستند که آمریکا باید نگران آنها باشد..
این آمار و گفته ها موقعیت خوب و قوی ارتش سایبری کشور را اثبات می کند و حداقل حرفی که می توان زد این است که از لحاظ مجازی تقریبا در امنیت کامل به سر می بریم.

۱۳۹۵/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...