نسخه چاپی

جمال شورجه در گفتگو با نما تشریح كرد:

پروژه "حضرت موسی" به دست انداز افتاده است/ نهاد های ذی ربط به دغدغه امام خامنه ای پاسخ دهند

عکس خبري -پروژه "حضرت موسي" به دست انداز افتاده است/ نهاد هاي ذي ربط به  دغدغه امام خامنه اي پاسخ دهند

میراث مرحوم سلحشور به گردن ما افتاده و در دستور كار ما هست و ما 24 ساعته در حال كار روی این پروژه هستیم اما تا نهاد سفارش دهنده سازمان صدا و سیما اقدامی برای ساخت این اثر بزرگ نكند كاری از ما ساخته نیست .

جمال شورجه در گفتگو با پایگاه خبری نما در خصوص سخنان مقام معظم رهبری كه فرمودند "بعد از گذشت 35 سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره حادثه هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم گفت: مقام معظم رهبری بارها این موضوع را تذکر دادند و تاکید کردند، اما نه تنها در سینما بلکه به این موضوعات در شاخه های دیگر هم باید پرداخت و انقلابی گری را یادآور شد. ایشان در آخرین سخنرانی خود هم به این موضوع اشاره کردند و تاکید کردند که تنها این روحیه انقلابی می تواند ایران را از گزند آسیب های فرهنگی و تربیتی و سیاسی و اقتصادی نجات دهد. نداشتن فیلم ها و مجموعه هایی در راستای وقایع انقلاب متاسفانه در سینما و سیمای ما وجود دارد، یک بخشی از این مسئله به عدم سیاست گذاری های اصولی و درست و نداشتن اجبار فرهنگی برمی گردد به همین دلیل ما دچار کمبود این آثار هستیم. نپرداختن به این موضوعات ارزشمند و مضامین انقلابی کم کم روحیه انقلابی را در مردم کم و کمتر می کند و مردم آن راه اصلی انقلاب را نمی بینند که از آن یاد بگیرند.
وی افزود: من فکر می کنم پرداختن به مضامین انقلاب و انقلابی گری باید از دستگاه های دولتی و نظارتی شروع شود تا با درخواست این دستگاه ها کمبود این مضمون ها در فیلم ها رفع شود. باید این پرسش را از مسئولین فرهنگی چه در دولت و چه در دیگر نهادها پرسيد که چرا در این زمینه ها تولید اثر نداریم؟ البته یک بخشی از این مسئله به بودجه و امکاناتی که می بایست هر ساله برای این اوامر اختصاص داده شود، برمیگردد. هدف این نیست که ما با صرف هزینه های زیاد به ساختن فیلم های انقلابی بپردازیم بلکه با سرمایه گذاری مکفی حتی در بخش خصوصی هم می شود این برنامه ها را خیلی بهتر و زیباتر پیاده کرد. این کار در حوزه انقلاب است و به اشاعه فرهنگ انقلاب ربط دارد پس بهتر است یک نهادهای انقلابی این کار را به گردن بگیرد باید فیلم جایی تولید شود که ریشه های فرهنگی قوی داشته باشد تا بتواند مفهوم مورد نظر انقلاب را به خوبی و درستی اشاعه دهد از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز علوم تحقیقات اسلامی، صدا و سیما، سپاه و بسیج و ... .
کارگردان پیشکسوت انقلاب اظهار داشت: اگر واقعا ما هرساله بودجه کافی و مکفی صرفا برای تولید این آثار انقلاب و مقاومت را به یک نهاد خاص ارائه دهیم تنیجه خوبی خواهیم گرفت، نه اینکه یک بودجه را بین چند نهاد تقسیم کنند و بعد منتظر باشیم ببینیم مدیر آن نهاد این کار خواسته شده را انجام می دهد یا خیر؟ باید سازمان هایی مثل حوزه هنری و سپاه و بسیج خود را مکلف کنند و به طور مثال سالی ده فیلم از این نوع را تولید کنند و به عرصه ظهور برسانند. این یک طرف، طرف دیگر قضیه هم اینکه مسئولین هم از این نهادها و فیلم سازان درباره عملکردشان پاسخ بخواهند و آن فیلم سازان هم پاسخ گو باشند. به نظر بنده ما می توانیم ساماندهی داشته باشیم و نمایی از انقلاب و شهدای انقلابی و ارزش های انقلابی را به نمایش بگذاریم و یا به زوایای انقلاب بعد از نزدیک 40 سال بپردازیم که آبستن داستانهای زیاد، جذاب، پرمخاطب وعبرت آموز خواهد بود. در غیر این صورت این معضل فراموشی ارزشی حل شدنی نیست و بی توجهی دولت و عدم پیگیری سازمانها به دغدغه های جامعه و رهبری گران تمام می شود. متاسفانه این بی توجهی اکنون به نحوی در حال رخ دادن است دولت ما و وزارت ارشاد اسلامی خودش زایش نمیکند، اثر تولید نمی کند، نهایتش ده جلد کتاب بیرون بدهد و یک بودجه ناچیز که بین سینماگران پخش می کند که آیا فیلم بسازند یا خیر!
جمال شورجه در نقد نگاه دولت گفت: نگاه به فیلم سازی نگاه رو به پایین است یعنی دولت سفارش ساخت نمی دهد هیچگاه یک فیلم با نگاه از پایین به سرعت به نتیجه نمی رسد یعنی وقتی ایده از نویسنده باشد آن را بنویسد بعد به دنبال کارگردان و تیم فیلم برداری و بودجه و حامی بگردد تا فیلمی شکل بگیرد در آخر هم آیا پخش بشود یا نشود یک پروسه طولانی است اگر نگاه دولت یک نگاه رو به بالا باشد و سفارش کار بدهد مثلا فیلم راجع به شهید همت راجع به واقعه هفتم تیر و خیلی چیزهای دیگر اگر سفارش بدهد و بودجه را تامین کند و نظارت داشته باشد ما در سال می توانیم ده اثر از این دست را به مرحله تولید و تماشا برسانیم.
کارگردان انقلابی با اشاره به فیلم ایستاده در غبار افزود: فیلم ایستاده در غبار نمونه ایی تازه و موفق از فیلم هایی از این دست است این فیلم یک فیلم فاخر، دارای ویژگی های انقلابی است. این فیلم به سفارش سپاه و با پشتیبانی آن به تولید رسید و بسیار خوب هم پاسخ داد. باید متذکر شوم هر چه فیلم در این عرصه ها ساخته شده از سوی نهادهای انقلابی ما بوده است و خوب هم جواب داده است بنابراین این نهادها باید بیش از پیش تلاش کنند و تولید این گونه آثار را با همین کیفیت عالی بالا ببرند. می توانم این مژده را بدهم که این عوامل سازنده ایستاده در غبار هم اکنون پروژه جدیدی را در دست دارند که آن هم درباره زندگی یک شهید است.
شورجه با اشاره به نبوغ جوانان گفت: ما خصوصا جوانان فیلم ساز ما در این دوره بسیار به چشم آمدند و باید پشت آنها را گرفت تا بیشتر خودشان را شکوفا کنند این بچه ها از ذخایر سینمای ما هستند اینها با نوآوری در عرصه سینما و با پشتیبانی مسئولین می توانند به قله هایی برسند که تا به حال سینمای ایران به خود ندیده است . با حمایت از این جوانان و دادن بدوجه به انها باید راه رسیدن به هدف های بزرگ را برایشان باز کرد. رویه ایی که هم اکنون سپاه کلید زده رویه بسیار خوبی است باید این کارکرد ها افزایش پیدا کند. این سازمان ها هستند که می توانند به جوانان بال و پر دهند و آنها را از ولنگاری دور کنند.
وي افزود: میراث مرحوم سلحشور به گردن ما افتاده و در دستور کار ما هست و ما 24 ساعته در حال کار روی این پروژه هستیم اما تا نهاد سفارش دهنده سازمان صدا و سیما اقدامی برای ساخت این اثر بزرگ نکند کاری از ما ساخته نیست . بعد از تشریف فرمایی مدیریت جدید اهمیت رسیدگی به این موضوع هنوز در دستور کارشان نبوده و هنوز با درخواست های مکرر ما وقت نداشته اند که ملاقاتی با ما داشته باشند وببینند ما کجای کار هستيم تا به حال جه کرده ایم؟ چه برنامه ها و نیازهایي داريم؟
شورجه با اشاره به حجيم بودن پروزه افزود: کار زیاد است پروژه سنگین است و حمایت عظیمی می خواهد و نیاز است صدا و سیما در سطح جدی از این طرح پشتیبانی کند و با بودجه مناسب ما اقدام به شروع این کار کنیم و با عمل درست چیزی را به دست بیاوریم که مثال زدنی باشد. ان‌شاءالله که بتوانیم با توکل به خداوند کاری را پیاده کنیم که مورد پسند همگان باشد. هم اکنون کار دارد بر روی فیلمنامه انجام میگیرد به جاهای خوبی رسیده اینم به امید خدا به زودی قسمتی از این فیلمنامه را به مرحله تولید در می آوریم و اگر خدا بخواهد با دعای مردم پشتیبانی زیاد باشد تا این میراث مرحوم سلحشور به سلامت به مقصد برسد.

۱۳۹۵/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...