نسخه چاپی

اهداف آشكار و پنهان انفجار تروریستی لبنان

مدیر روابط عمومی حزب قومی اجتماعی سوریه در مقاله‌ای به بررسی اهداف آشكار و پنهان انفجار تروریستی اخیر در منطقه بقاع لبنان پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، معن حمیه مدیر روابط عمومی حزب قومی اجتماعی سوریه در لبنان در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان نوشت: بعد از یک صبح خونین که در نتیجه انفجارهای تروریستی دوشنبه شب گذشته از طریق چهار عامل انتحاری آغاز شد، چهار عامل انتحاری دیگر حملات مشابهی را در منطفه القاع لبنان انجام دادند. این حملات تروریستی به کشته شدن پنج غیر نظامی و زخمی شدن ده‌ها تن از اهالی منطقه منجر شد.

به‌ کار گیری این تعداد از عوامل انتحاری برای اجرای حملات گسترده در یک منطقه واحد نشان می‌دهد که موجودیت تروریسم در چارچوب برنامه‌ریزی و اجرای حملات خود به دنبال تحقق یک یا چند هدف مهم و حیاتی است، هدفی که البته تاکنون سرنخ‌های آن به صورت کامل مشخص نشده است.

روایت کامل از اتفاقات بوجود آمده جز در صورت رسیدن به هدف واقعی و پشت‌پرده اجرای این مقدار از اقدامات تروریستی در یک منطقه مشخص به دست نمی‌آید. برخی اعتقاد دارند که گروه‌های تروریستی منطقه القاع را یک هدف به شمار نمی‌آورند ، بلکه آن را گذرگاهی برای رسیدن به اهداف دیگر می‌دانند، البته این اعتقاد اشتباه و گمراه‌ کننده است، چرا که موج دوم حملات تروریستی نشان داد که این منطقه به صورت مستقیم هدف قرار گرفته است.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که برنامه‌های تروریست‌ها در پشت پرده انفجارها چیست و چرا به صورت مشخص منطقه القاع در کانون این اقدامات تروریستی قرار گرفته است. آیا این اقدامات برای ایجاد ارتباط جغرافیایی در مناطق تحت سلطه گروه‌های تروریستی است ؟ یا اینکه یک انگیزه بین‌المللی و منطقه‌ای و عربی برای استفاده از برگه آوارگان سوریه در مسیر تشکیل اردوگاه‌های آوارگان در چارچوب برنامه‌های کاری کشورهای حامی تروریسم وجود دارد؟

این سوال‌ها نیازمند بررسی و تحلیل جدی است و مسئولیت آن بر عهده عناصر امنیتی و نظامی و رسانه‌های خبری است، اما چیزی که مشخص است اینکه اگر سناریوی ارتباط جغرافیایی برای دستیابی گروه‌های تروریستی به گذرگاه دریایی یا سناریوی مرتبط با آوارگان سوری درست باشد، می‌توان گفت اتفاقاتی که در القاع رخ داد، تهدید امنیتی بزرگی و چالشی سرنوشت‌ساز برای تمام لبنان به شمار می‌رود.

نکته مهم این است که طرح این مسئله بسیار اندک و در حد صفر بوده و برخی رسانه‌های لبنانی سعی کردند موضوع حمل سلاح از طریق اهالی القاع را مطرح کنند. این در حالی بود که حملات تروریستی انجام شده سازماندهی شده و کاملاً با برنامه‌ریزی بود که از سوی هشت عامل تروریستی در مراحل مختلف به اجرا گذاشته شده بود. دقت در تمامی جزئیات مرتبط با این حوادث این موضوع را نشان می‌دهد. بنابراین در اختیار گرفتن سلاح از سوی تعدادی از جوانان منطقه برای دفاع از کشور در برابر گروه‌های تروریستی، در چارچوب حمایت از ارتش و تحت مجموعه آن به شمار رفته و ارتباطی با این حوادث ندارد.

مهم‌ترین مسئله در پیگیری انفجارهای تروریستی اخیر این است که خطر تروریسم محدود به مرزهای منطقه القاع یا بقاع و حتی مرزهای لبنان و منطقه نمی شود، این خطری است که تمام جهان را تهدید می‌کند ، حتی کشورهایی که در شیوع این پدیده سهیم بوده‌اند.

از آنجایی که لبنان در دایره این خطر قرار دارد ، باید برای مبارزه با تروریسم از طریق راهکارهای موفق موجود تلاش کند. اگر موضوع ارتباط بین لبنان و سرزمین سوریه به دریا عامل فشاری بر امنیت دو کشور بوده و اگرموضوع آوارگان سوری مسئولیت امنیتی بزرگی را بر دوش مردم قرار داده، چرا دولت لبنان مسئولیت خود را بر عهده نگرفته و در چارچوب یک تصمیم سیاسی در راستای منافع لبنانی‌ها ضمن هم‌گرایی با دولت سوریه این تهدیدات امنیتی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و برای حل و فصل آن اقدام نمی‌کند ؟ این در حالی است که دولت سوریه بارها اعلام کرده که قادر است راه‌حل‌هایی برای موضوع آوارگان ارائه کند.

دولت لبنان باید مسئولیت خود را برای رفع اتهام نژادپرستی از لبنانی ها را برعهده بگیرد، به‌ویژه اینکه پرونده آوارگان که در نتیجه سیاست انزوای لبنان از تحولات منطقه ای پدیدآمده ، و برخی سیاست‌مداران لبنان از جمله شخصیت‌های وابسته به 14 مارس با هدف تشدید فشارها بر دولت سوریه روند خروج آوارگان از این کشور را تسهیل و تشویق کردند، از کنترل خارج شده است.

واقعیت این است که جمعیت‌های زیادی از آوارگان در پروژه‌های مستقر در القاع و دیگر مناطق لبنان حضور دارند که تحت کنترل مقام‌های امنیتی لبنان نیستند. برخی از این تجمعات مانند اطراف شهر عرسال وابسته به گروه‌های تروریستی هستند. نمایندگان و مسئولان لبنانی از وجود تعداد بالایی از عناصر وابسته به داعش در مناطق مختلف لبنان خبر می‌دهند و سرویس‌های امنیتی لبنان نیز به صورت تقریباً روزانه شبکه‌های متعدد تروریستی را منهدم کردند. این موضوع نشان می‌دهد که لبنان در دایره خطر قرار دارد و راه حل ارائه شده در این زمینه باید جدی و سریع باشد.

پیام‌های هرج و مرج و تروریسم با امضای داعش یا جبهه النصره یا هر گروه تروریستی دیگری، به دنبال ایجاد شکاف در دیوار امنیتی و دفاعی کشور است که مردم منطقه القاع و سایر مناطق بقاع‌ آن را ایجاد کرده‌اند ، البته تروریسم حتی اگر نتواند رخنه‌ای در این دیوار امنیتی ایجاد کند، اما با این وجود بخشی از اهداف خود را محقق کرده است، بنابراین مقامات لبنان باید دستاوردهای تحقق ‌یافته برای تروریست‌ها از حملات اخیر تروریستی را ناکام بگذارند.

۱۳۹۵/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...