نسخه چاپی

جزئیات داوری هجدهمین جشن سینمای ایران

جشن خانه سینما هر ساله روز ۲۱ شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما و با هدف انتخاب آثار برتر سال توسط هنرمندان سینما برگزار و به بهترین‌های سینمای ایران تندیس اهدا می‌شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، هجدهمین جشن سینمای ایران با شیوه ای نوین و به شکل آکادمی برگزار می شود. حضور تخصصی داوران در رشته های مختلف و حضور اکثریتی اصناف که به معرفی بهترین آثار تولید شده در سال گذشته سینمای ایران می انجامد.

اساس داوری در این جشن این گونه است که اعضای هر صنف، داوران خود را انتخاب و در دو دوره بهترین‌های رشته خود را معرفی می کنند.

این شیوه از داوری نیازمند یک نظام و مدیریت با نگاهی تخصص گرا است و دست اندرکاران جشن هجدهم به دبیری کمال تبریزی این کار را انجام می دهند به این ترتیب جشن خانه سینما جشنواره نیست، بلکه مراسمی است شبیه اسکار که داوران، برترین های سینما را از میان تولیدات سال معرفی کرده و به آنها جایزه می دهد و از این دیدگاه اعتبار خاص خود را دارد.

در نشست خبری سال گذشته جشن خانه سینما همایون اسعدیان دبیر این جشن عنوان کرد که همه‌ ما می‌دانیم که آیین‌نامه‌ با اشکالات اساسی رو به رو است و امسال درصدد این هستیم که آکادمی جشن خانه سینما که سال‌های قبل وجود نداشت را راه‌اندازی کنیم و با طراحی آیین‌نامه‌ واقعی و اجرایی این آکادمی، از سال آینده به مرحله‌ اجرا بگذاریم.

شیوه آکادمی یکی از شیوه های برگزاری جشن های سینمایی در سراسر دنیا است که از اعتبار ویژه ای نیز برخوردار است.

این شیوه دقیق‌ترین شکل داوری و از نظر اجرا سخت‌ترین نوع داوری است. شیوه آکادمی روش متداول در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا است. در این شیوه بر عکس روند داوری مشورتی داوران که عضو آکادمی هستند همراه با تماشاگران فیلم ها را می‌بینند. این روند یک سال طول می‌کشد و شرط داوری فیلم‌ها اکران آنها است.

اعضای هیات داوری آکادمی از همه تخصص‌ها انتخاب می شوند و در پایان امتیازها جمع بندی می‌شود و بالاترین رأی برنده جایزه خواهد شد.

بسیاری از کشورهای جهان هر ساله یک جشن سینمایی به صورت آکادمی برگزار می کنند که از مشهورترین آنها جایزه اسکار است.

خانه سینمای ایران در هجدهمین جشن خود به شیوه ای نوین روی آورده است که بر اساس حضور اکثریت متخصص پایه گذاری شده است. شیوه ای که سعی در ساختار شکنی و تحولی بنیادین در نوع داوری تولیدات اصناف مختلف خانه سینما ایجاد خواهد کرد.

پایه گذاری این شیوه نوین در برگزاری نوعی اسکار ایرانی حرکتی دشوار و زمان بر خواهد بود که تنها به یاری اهالی سینما و متخصصین در رشته های گوناگون امکان پذیر است.

۱۳۹۵/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...