نسخه چاپی

فرستادۀ سازمان ملل، هیئت انصارالله را تهدید كرد

به گزارش نما - ایسنا نوشت: فرستاده سازمان ملل به یمن با هیات دولت مستعفی یمن در کویت دیدار و با این هیات راه‌های حل و فصل بحران این کشور را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، هیات دولت مستعفی یمن در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در کویت اعلام کرد که به بندهای پنج گانه شامل آتش‌بس، تحویل سلاح و عقب‌نشینی از منطقه "الف" طی ۳۰ روز، آزادی تمامی اسرا و بازداشت شدگان، بازگشایی گذرگاه‌های امن و تشویق به ورود کشتی‌های تجاری پایبند است.

این هیات به دوره زمانی مشخص دو هفته برای مذاکرات پایبند است.

قرار است الشیخ احمد بعدا دیداری با دیپلمات‌های کویتی برای بررسی تحولات یمن و روند مذاکرات و دیداری با کمیته زندانیان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ داشته باشد.

همچنین قرار است وی برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب که روز دوشنبه در نواکشوت آغاز می‌شود، راهی موریتانی شود.

یکی از محورهای این نشست بحران یمن خواهد بود.

نشست‌های الشیخ احمد با طرف‌های یمن در حالی ادامه دارد که هنوز هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است. اکنون مهلت دو هفته‌ای که هیات دولت مستعفی به عنوان شرط حضور در مذاکرات اعلام کرده بود در حال به پایان رسیدن است.

طی روزهای گذشته محمد عبدالسلام، سخنگوی هیات انصارالله یمن در مذاکرات کویت گفته بود که الشیخ احمد مواضعی همسو با مواضع دولت مستعفی اتخاذ می‌کند و هیچ مانعی وجود ندارد اگر مذاکرات تا زمان رسیدن به توافق فراگیر ادامه داشته باشد. اما خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت تأکید کرده که این کشور تنها همین دو هفته میزبان مذاکرات خواهد بود.

این مسائل مذاکرات و رسیدن به راهکار فراگیر را پیچیده‌تر خواهد کرد. در حالی که انصارالله همچنان بر تشکیل دولت ائتلافی تأکید دارد هیات دولت مستعفی دنبال اقدامات مربوط به اعتمادسازی است و از مذاکراه درباره تشکیل چنین دولتی طفره می‌رود.

در این راستا هیات دولت مستعفی یمن هیات انصارالله را به کارشکنی در مذاکرات متهم می‌کند.

برخی منابع نیز می‌گویند، الشیخ احمد به هیات صنعا هشدار داده که در صورتی که همچنان به خروج از دستور کار مذاکرات و بندهای مشخص شده ادامه بدهد، مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده و گزارشی را به شورای امنیت می‌دهد و در آن انصارالله را به عنوان کارشکن مذاکرات به حساب خواهد آورد.

این هشدار الشیخ احمد پس از اظهارات اخیر محمد عبدالسلام صورت گرفته است.

این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای که شبکه العربیه آن را پخش کرد، گفت که هیات‌های یمنی در کویت با اقدامات و دیدگاه‌ها توافق کرده‌اند.

وی گفت: ما منتظر توافق نهایی هستیم که یمن را از اوضاع کنونی‌اش خارج کرده و به مرحله بازسازی وارد کند. هرچه طرف‌های یمنی بر سر میز مذاکرات بنشینند چه دو روز و چه ۲۰ روز برای یمن بهتر است.

از سوی دیگر، ائتلاف متجاوز سعودی روز شنبه اعلام کرد که پایگاه‌های القاعده در جنوب یمن را بمباران کرده که در جریان این حملات تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته شدند.

به گفته مسئولان دولت مستعفی یمن نیروهای وابسته به این دولت آماده حمله جدیدی هستند.

به گفته منابع نظامی، دو حمله هوایی تروریست‌های القاعده در ورودی‌های شهرک جعار در استان ابین را هدف قرار داد. این حملات پس از نشست‌های نیروهای یمنی در عدن برای بررسی حملات جدید علیه تروریست‌ها در ابین صورت گرفت.

۱۳۹۵/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...