نسخه چاپی

شیب تند سقوط اتحادیه عرب در موریتانی

نشست سران اتحادیه عرب در «نواكشوت»، پایتخت موریتانی، زیر سایه اختلافات گسترده كشورهای عضو و دستور كار مفتضحانه‌ای كه افشای بندهای آن در رسانه‌های جهان اسلام موجی از انتقادها و تمسخر رهبران كشورهای مرتجع عربی را به دنبال داشته است، سیر نزولی و اضمحلال این اتحادیه فرمایشی و فشل را نشان می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین؛ بیانیه‌ و دستور کاری که ریاض برای این نشست انشا کرده، قرار است به موضوعات: فلسطین و حمایت از طرح سازش عربی و طرح فرانسه برای صلح اعراب و اسراییل، محکوم‌کردن دفاع مشروع ملت و دولت سوریه در مقابل گروه‌های تروریستی و سلفی دست‌پروده عربستان، محکومیت دفاع ملت یمن در برابر حملات ائتلاف عربستان و مزدورانش، تکرار اتهام واهی مداخله ایران در امور کشورهای منطقه و ترجیع‌بند همیشگی یعنی مسأله جزایر ایرانی بپردازد. اما اختلاف نظر و شکاف میان اعضا بدان حد عمیق و گسترده بوده که بعید است جز با فشار عربستان، اعضا بتوانند به اجماعی درباره این موضوعات دست یابند.
وضع اتحادیه عرب که سال‌هاست سایه تسلط عربستان بر آن سنگینی می‌کند و به ابزار دست آل‌سعود تبدیل شده و سیاست‌گذاری و حرکت آن از ریاض و به مدد دلارهای نفتی این کشور انجام می‌شود، بدان حد وخیم گشته و این اتحادیه آنقدر بی‌آبرو شده که امسال نه‌تنها مراکش حاضر نشد میزبانی آن را بپذیرد و اعلام کرد به این دلیل که مشکلات جهان عرب در چنین اجلاسی حل و فصل نمی‌شود از میزبانی آن انصراف می‌دهد بلکه بسیاری از سران کشورهای عربی حاضر نشدند در این نشست شرکت کنند و هیأت‌هایی سطح پایین را به نواکشوت اعزام کردند. لاجرم، این امر به کشور فقیر و کوچک موریتانی واگذار شد تا عربستان بتواند با خیال راحت سیاست‌های خود را بر آن دیکته کند. 13 تن از رهبران کشورهای عربی حاضر نشدند به نشست موریتانی بروند و خبرها حاکی است بسیاری از رهبرانی که به این اجلاس رفتند حتی حاضر نشدند شب را در هتل‌های کشور فقیر موریتانی سر کنند و در کشورهای همسایه اقامت کردند.

اجلاس غایبان
اجلاس نواکشوت در رسانه‌های عرب «نشست غایبان» نام گرفته زیرا حتی عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر که به لحاظ تاریخی حکم پدرخوانده اتحادیه عرب را دارد و در عمر 70 ساله این اتحادیه به جز 2 دوره همواره سِمت دبیرکلی این سازمان به‎طور سنتی به این کشور تعلق داشته، نیز حاضر نشد در نشست موریتانی شرکت کند و در شرایط بحرانی این روزهای مصر رسوایی دیگری را برای خود به وجود آورد.
عبدالله دوم پادشاه اردن، باجی
قاید السبسی رئیس‌جمهور تونس، تمام سلام نخست‌وزیر لبنان و عبدالقادر
بن صالح رئیس پارلمان الجزایر هم به دلیل اعتراض به محتوای بیانیه آماده‎شده برای این نشست و برگزاری آن در موریتانی از حضور در آن خودداری کرده‌اند.
فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، در اجلاس سران عرب شرکت نخواهد کرد و به جای وی ابراهیم الجعفری ریاست هیأت اعزامی عراق به نواکشوت را بر عهده خواهد داشت.
جالب آنکه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، هم ظاهراً دون شأن خود دانسته که در این نشست شرکت کند و در کنار دیگر سران و هیأت‌های حاضر در موریتانی قرار گیرد.

غایب خبرساز
تأکید این نشست بر از سرگیری مذاکرات سازش بر پایه طرح عربستان و حمایت آشکار از طرح فرانسه برای تشکیل 2 دولت فلسطینی و اسراییلی در سرزمین‌های اشغالی، نقض و نفی آشکار شعار و هدف اولیه این اتحادیه است.
جالب آنکه اگر خبرهای موجود درباره شرکت‌نکردن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، که گفته می‌شود به دلیل عزاداری برای برادرش از عزیمت به موریتانی خودداری کرده صحت داشته باشد، برای اولین بار در تاریخ 70 ساله این سازمان نماینده ارشد فلسطینی‌ها در نشست سران اتحادیه عرب غایب خواهد بود.

سایه تابوشکنی رابطه با اسراییل بر سر اتحادیه عرب
شوربختی کشورهای عرب عضو این اتحادیه تا بدانجا رسیده که حالا زمزمه‌هایی از بسترسازی برای تابوشکنی رابطه با رژیم صهیونیستی که روزی دشمنی با آن پایه شکل‌گیری اتحادیه عرب بود، در دستور کار قلدرهایی که رهبری جهان عرب را از آن خود می‌دانند قرار گرفته است. حالا نه‌تنها همه تصمیمات و موضع‌گیری‌های اتحادیه عرب درباره سوریه، لبنان، یمن، بحرین، عراق و ایران کاملاً هم‌جهت با منافع رژیم صهیونیستی است بلکه پروژه عادی‌سازی روابط با این رژیم از سوی عربستان و امارات -برای شکستن قبح آن- قرار است در دل اتحادیه عرب تزریق شود و به بهانه پیگیری موضوع صلح فلسطینی‌ها و اعراب و طرح عربستان که عادی‌سازی روابط را پاداش این سازش قرار داده، این موضوع علنی گردد. سیدرضا صدرالحسینی درباره این اجلاس می‌گوید: با نگاهی مختصر به تاریخچه تشکیل اتحادیه کشورهای عرب ناکارآمدی این اتحادیه برای هر کسی عریان خواهد شد. زیرا یکی از موضوعات اساسی و مهم اساسنامه این سازمان رسیدگی به مشکلات و عقب‌ماندگی کشورهای توسعه‌نیافته جهان عرب، مقابله با زیاده‌خواهی‏های رژیم صهیونیستی و یکپارچه‌کردن مواضع کشورهای عربی درباره مصایب جهان اسلام بوده که هیچ‌یک از این رویکردها در عملکرد این اتحادیه به چشم نمی‌خورد. وی می‌افزاید: نشست اتحادیه عرب تحت تأثیر قدرت مالی سعودی‌ها قرار گرفته و آنها برای این سازمان و دیگر کشورها تعیین خط می‌کنند. این امر به فاصله‌گرفتن و نارضایتی بسیاری از اعضا منجر شده که در خودداری سران آنها از حضور در نشست موریتانی نمایان است.
این کارشناس و تحلیلگر مسایل جهان اسلام تصریح می‌کند: باعث تأسف است که در اجلاس جاری این اتحادیه موضوعاتی در دستور کار قرار گرفته و بر اعضا تحمیل شده است که در پازل اهداف امنیتی و سیاسی و منافع رژیم صهیونیستی قرار دارد و از سوی آنها در منطقه دنبال می‌شود.
دکتر صدرالحسینی با اشاره به اینکه کشاندن موضوع رابطه با رژیم صهیونیستی و شکستن و موجه جلوه‌دادن این مسأله در حاشیه نشست موریتانی در دستور کار عربستان قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: اگر این موضوع را در کنار دیدارها و رایزنی‌های رسمی مقامات سعودی با مسؤولان رژیم صهیونیستی قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که حاشیه این اجلاس برای عربستان مهم‎تر از متن آن است.
بدین علت است که فرهیختگان جهان عرب این نشست را «اجلاس موش‌ها» توصیف کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه ملت‌های عرب باید به فکر تغییراتی اساسی برای حفظ منافع ملی کشورهایشان باشند، می‌افزاید: فضاحت سران رژیم های مرتجع عربی بدان حد رسیده که توصیه به سازش با رژیم صهیونیستی، در بیانیه اتحادیه عرب قرار می‌گیرد و متأسفانه واکنش‌های مناسبی هم به آن نشان داده نمی‌شود. وی می‌افزاید: اتفاق خطرناکِ در حال وقوع این است که تا چندی پیش ارتباط این رژیم‌ها با اسراییل در خفا و با واسطه افراد و دیپلمات‌های درجه 3 یا واسطه‌های غیررسمی انجام می‌گرفت اما در یک سال گذشته این ارتباطات، عریان و بدون ملاحظات سیاسی صورت می‌گیرد.
این زنگ خطری برای ملت‌های عرب مسلمان است که بازیچه این توطئه و معامله پشت پرده قرار نگیرند.

۱۳۹۵/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...