نسخه چاپی

حجت الاسلام وحید احمدی در گفتگو با نما:

سایه جنگی وجود نداشته كه با برجام رفع شده باشد/ به جای توجیه عملكرد زشت غربی ها، واقعیت ها را به ملت بگوییم

عکس خبري -سايه جنگي وجود نداشته که با برجام رفع شده باشد/ به جاي توجيه عملکرد زشت غربي ها، واقعيت ها را به ملت بگوييم

عضو كمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم گفت: موضوع برداشته شدن سایه جنگ از سر كشور، اصلاً به عنوان هدف مذاكرات مطرح نبوده است. شما اگر بندهای ابتدایی قرارداد ژنو را بخوانید، می بینید كه در آن متن، دقیقاً عنوان شده است كه مذاكرات با این هدف صورت می گیرد كه دو طرف به این نتیجه برسند كه تحریم های ایران، در قبال پذیرش برخی تعهدات از سوی این كشور، لغو شوند.

حجت الاسلام وحید احمدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص هدف اصلی مذاکرات ایران و 1+5 و میزان دست یابی به آن گفت: آنچه که در گام اول و در مذاکرات وین دو طرف روی آن به توافق رسیدند، بحث لغو کلیه تحریم های مرتبط با هسته ای بود و در لوزان و در ادامه آن در وین، توافق نامه ای صورت گرفت که فارغ از اینکه بخواهیم وارد ماهیت آن بشویم، یکسری تعهدات را برای جمهوری اسلامی و 1+5 الزام آور کرده است. وقتی که به اجرای این تعهدات نگاه می کنیم، می بینیم که جمهوری اسلامی تعهدات خود را عملی کرده است، اما متأسفانه طرف مقابل، بخصوص آمریکایی ها به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده اند. البته برخی از اتفاقات صورت پذیرفته، اما به صورت عملی و اجرایی نبوده است و بخش های اقتصادی آن که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، هنوز به دلیل کارشکنی آمریکایی ها عملی نشده است.

وی با بیان اینکه ما مذاکرات را حداقل با هدف از بین بردن تمام محرومیت ها و تحریم های مرتبط با هسته ای انجام دادیم، اظهار داشت: اما این اتفاق، تا کنون از ناحیه آمریکایی ها رخ نداده است و بر اثر برخی موضع گیری های آنان، سایر کشورها جرأت نمی کنند در حوزه اقتصادی و بانکی با ما همکاری داشته باشند. بنابراین باید گفت که ما نتیجه لازمی که در برجام باید می گرفتیم را نتوانسته ایم بگیریم و در این شرایط، جا دارد که گروهی که برای نظارت بر برجام تشکیل شده است، با رصد اقدامات طرف مقابل، به اطلاع ملت عزیز ایران برساند که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است و تصمیم مقتضی را بگیرند.

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم، در پاسخ به این سؤال خبرنگار نما ، که چرا در حالی که هدف از مذاکرات لغو تحریم ها بوده است، رئیس جمهور، از برداشته شدن سایه جنگ به عنوان دستاورد مهم برجام یاد می کنند، گفت: در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه بر این باور است که جنگ کشور را تهدید می کرد و ما توانستیم که از این موضوع جلوگیری کنیم. در مقابل، بسیاری دیگر این باور را ندارند. استدلالی هم که مطرح می کنند این است که اساساً سایه جنگی وجود نداشته است و بر فرض که سایه ای هم وجود داشته است، مگر الان هم تهدیدات وجود ندارد؟ همان تهدیدات اکنون نیز وجود دارد. اگر نگاهی به عملکرد غربی ها، بخصوص آمریکایی ها از بعد از امضای برجام داشته باشیم، تقریباً می توانیم بگوییم که این خصومت ها به اشکال مختلف استمرار پیدا کرده و در موردی کوتاه نیامده اند.

نماینده سابق کنگاور و هرسین افزود: موضوع برداشته شدن سایه جنگ از سر کشور، اصلاً به عنوان هدف مذاکرات مطرح نبوده است. شما اگر بندهای ابتدایی قرارداد ژنو را بخوانید، می بینید که در آن متن، دقیقاً عنوان شده است که مذاکرات با این هدف صورت می گیرد که دو طرف به این نتیجه برسند که تحریم های ایران، در قبال پذیرش برخی تعهدات از سوی این کشور، لغو شوند. ما باید شهامت این را داشته باشیم که آنچه که واقعیت دارد را به ملت بگوییم و آنها حتماً حمایت خواهند کرد. و این بهتر است از اینکه بخواهیم عملکرد زشت غربی ها را توجیه کنیم.

۱۳۹۵/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...