نسخه چاپی

عربستان به‌دنبال كسب امتیاز از جنگهای منطقه است

كارشناس مسائل خاورمیانه گفت:عریستان نمی خواهد بدون امتیاز از جنگ خارج شود و به نوعی با دیپلماسی مخفی سعی به پیشبرد اهداف خود دارد.

به گزارش نما جواد منصوری، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص خبرهای پشت پرده مبنی بر درخواست وزیر دفاع برای رایزنی با مقامات حزب الله و ایران گفت: دولت سعودی در یک دهه گذشته با توجه به سیاست هایی که آمریکا برای خاورمیانه داشته خواسته است تبدیل به قدرت درجه یک منطقه شود و به این ترتیب جهان اسلام را به عنوان یک قدرت مذهبی با رهنمودهای آمریکا و اسرائیل هدایت کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در 10 سال اخیر این کشور سیاستی کاملا متفاوت از قبل را در پیش گرفت و اولین تغییر رفتار با لبنان بود که جنگ 33 روزه را با تصور اینکه یکی از پایگاه های ایران در منطقه غصب خواهد شد اطلاعات مربوط به این جنگ توسط سعودی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفت اما جنگ 33 روز با نتیجه ای متفاوت از آنچه طراحی شده بود به سود حزب الله به پایان رسید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این امر سبب نشد تا آنها دست از تداوم سیاست خود بردارند، افزود: منابع عظیم مالی سعودی پشتوانه اجرای برنامه های مختلف و تخریب کننده در منطقه است که همیشه به شکست می رسد.



منصوری تصریح کرد: لذا در طول 10 سال اخیر دولت سعودی با هزینه کرد ده ها میلیارد دلار و به کارگیری گروه های تکفیری در منطقه با این ذهنیت کار را ادامه داد که کلیه جریان هایی که در مقابل سعودی عمل می کنند را از بین ببرد.



وی تصریح کرد: دولت سوریه و عراق طبعا این برنامه را به دلیل همراهی با ایران اجرا نکردند و این سبب شد تا در سوریه جنگ نیابتی به راه افتد و در عراق نیز دست به اشغال این کشور توسط گروه های تکفیری دست ساخته خود گردد.



این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه کم کم عربستان به این نتیجه رسید که این اقدامات به نتیجه نمی رسد، یادآور شد: بنابراین عربستان سعودی فکر کرد ممکن است روزی یمن نیز جزو مخالفان این کشور شوند از این رو جنگ علیه این کشور را نیز آغاز کرد. آنها تصور کردند در یمن حزب الله و نیروهای انقلابی ایرانی وجود ندارند که در مقابل آنها بایستند و با این حساب به سرعت بر یمن مسلط خواهند شد.

منصوری با بیان اینکه این خواسته آل سعود نیز محقق نشد خاطرنشان کرد: جنگ با یمن سبب شد نیروهای داخلی و منطقه ای سعودی تضعیف شوند و در مقابل نیروهای مقاومت به راه های جدیدی از مقابله دست یافتند با این روند و به دنبال این تصور سعودی ها تلاش می کنند خود را از قضیه یمن در سوریه و عراق بیرون بکشند.

وی تصریح کرد: اصرار اسرائیل برای از بین بردن زیر ساخت این کشورها سبب شد سعودی همچنان بر مواضع خود پافشاری کنند اما در ماه های اخیر آمریکایی ها سعودی را برای تغییر روش در فشار قرار دادند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه به نظر می رسد عربستان به نوعی تمایل به قطع جنگ در منطقه داشته باشد، افزود: اما این کشور نمی خواهد بدون امتیاز نیز از جنگ خارج شود و به نوعی با دیپلماسی مخفی سعی به پیشبرد اهداف خود دارد اما به نظر می رسد این دیپلماسی نیز راه به جایی نخواهد برد.





منصوری در پایان خاطرنشان کرد: البته به نظر می رسد وزیر خارجه سعودی موافق با تغییر مواضع فعلی این کشور نیست و معتقد است تا نابودی کامل دشمنان سعودی جنگ باید ادامه یابد.

۱۳۹۵/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...