نسخه چاپی

ثبت روزی به نام «لالجین» در تقویم

شهردار لالجین گفت: تلاش می‌كنیم تا در تقویم ایران روزی را به نام روز لالجین نامگذاری كنیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، امیر پاک‌رقم پنجشنبه 4 شهریورماه در مراسم جهانی شدن شهر لالجین، اظهار کرد: طبق آمار یافت شده از حفاری‌های داخل شهر از سنگ قبرهای کشف شده قدمت سکونت لالجین فراتر از چند هزار سال است و یکی از سه قطب گردشگری استان همدان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: البته این شهر در دفاع از آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی 105 لاله خونین و 250 ایثارگر تقدیم کرده است.

وی افزود: سفالگری از اجداد ما نسل به نسل منتقل شده است و در حال حاضر بیش از 2 هزار استاد سفالگر از خرد و کلان در هزار کارگاه سنتی با حداقل امکانات و در گمنامی به خلق آثار هنری بی‌نظیر می‌پردازد.

پاک‌رقم با بیان اینکه در حال حاضر سفال لالجین به استان‌های مختلف و کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود، اظهار کرد: بیش از 80 درصد مردم این شهر مشغول به سفالگری هستند و تعداد فروشگاه‌های سفال به 20 مرکز کوچک و بزرگ می‌رسد.

شهردار لالجین افزود: سفال لالجین دومین محصول صادراتی استان همدان است و هر ساله صادرکننده لالجینی القاب استانی و کشوری را به عنوان صادر کننده برتر را کسب می‌کند.

وی با اظهار اینکه خوشحالیم این گنجینه گذشتگان کشف شد و لالجین در کنار شهرهای بزرگ قرار گرفت، تصریح کرد: هنر سفالگری با گوشت و خون مردم لالجین عجین شده است و خوشبختانه این شهر اشتغال 100 درصدی را برای مردم خود ایجاد کرده و در تمام طول سال فعالیت در این شهر به چشم می‌خورد و روزانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

شهردار لالجین عنوان کرد: با احداث و راه‌اندازی دهکده سفال در زمینی به مساحت 50 هکتار با 400 کارگاه سنتی و تعدادی فروشگاه و کمپین گردشگری در آینده شاهد معرفی بیشتر سفال لالجین و افزایش کمی و کیفی گردشگران در این شهر خواهیم بود.

پاک‌رقم ادامه داد: انتظار می‌رود با تأسیس شورای راهبردی دبیرخانه ویژه شهر جهانی سفال به ارتقاء بیشتر هنر سفال، برگزاری همایش‌های تخصصی در لالجین، تشکیل مرکز تحقیقاتی، پژوهشی و کنترل کیفی محصولات سفالی، تخصیص اعتبارات جهانی برای احداث زیر ساخت‌های شهری، ایجاد کمربندی شهر، احداث دهکده سفال و تکمیل موزه سفال به صورت بین‌المللی، تعیین روزی خاص به نام روز لالجین، سفال در تقویم کشوری و احداث سالن هزار نفری در شهر لالجین دست پیدا کنیم.

۱۳۹۵/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...