نسخه چاپی

بهره وری كلید رشد بلندمدت در اقتصاد

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: با افزایش بهره وری و تولید رقابتی می‌توان در مسیر پیشرفت و رقابت باقی ماند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، خانم رویا طباطبایی یزدی افزود: واحدهای تولیدی اگر به ارتقای بهره وری توجهی نداشته باشند به یقین در شرایط رقابتی بازار داخلی و خارجی از گردونه تولید و تجارت خارج می‌شوند.

وی همچنین اظهارداشت: در بازار رقابتی کیفیت کالا افزایش، قیمت‌ها عادلانه‌تر، خدمات پس از فروش مطلوب‌تر و در نهایت رضایت و وفاداری مشتری هم حاصل می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران بهره وری را کلید رشد بلند مدت در اقتصاد دانست و گفت: بهره وری برای هر کشور و سازمانی ضروری بوده و اساس رشد اقتصادی است.

وی افزود: بهره وری تولید ناخالص داخلی را افزایش داده، رقابت پذیری را بیشتر و در نهایت باعث زندگی بهتر می‌شود.

طباطبایی یزدی بیان داشت: در عرصه بهره وری باید به کار گیری منابع انسانی، کیفیت، تکنولوژی، هزینه‌ها و تجهیزات نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که مجموع این موارد به بازدهی و بهره وری ختم خواهد شد.

وی همچنین بهره وری، کیفیت و استاندارد را سه رکن توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته دنیا دانست و گفت: بدون توجه به این سه رکن نمی‌توان چشم انداز روشنی برای اقتصاد کشور متصور بود.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به این جمله که رقابت‌پذیری از ادبیات کسب و کار وارد اقتصاد شده است، افزود: در ادبیات کسب و کار این واژه تعابیر ملموسی از جمله رشد تولید، افزایش سهم بازار و افزایش سودآوری دارد.

وی با تاکید بر اینکه بهره وری از ملزومات لاینفک توسعه اقتصادی در هر کشوری است، اذعان داشت: بهره وری فزاینده و تولید کیفی رمز ماندگاری کالاهای ایرانی در کورس رقابت است.

طباطبایی یزدی با اشاره به اینکه رقابت پذیری از عوامل اصلی تاثیرگذار بر نرخ بهره وری است، گفت: تولید کنندگان در بازارهای جهانی و هم در بازار داخلی باید به دنبال رقابت پذیری باشند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی از پایه‌های اصلی بهره وری است، افزود: تلاش برای بهبود و استفاده موثر و کارآمد از منابع گوناگون چون نیروی کار سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازمانهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی است.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در مصاحبه با رادیو اقتصاد بیان داشت: وجود ساختار سازمانی مناسب، روش‌های اجرایی کارآمد، تجهیزات و ابزار کار سالم، فضای کار متعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی هستند که برای دستیابی به بهره وری مطلوب باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه روح فرهنگ بهبود بهره وری باید در کالبد واحدهای تولیدی دمیده شود، گفت: از مهمترین اهداف هر سیستم تولیدی باید ارتقای سطح بهره وری باشد.

طباطبایی یزدی افزود: انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد و در عین حال بهره وری سرمایه انسانی از مولفه‌های اصلی پیشرفت است.

وی کارآفرینی را دیگر مولفه مهم در رشد بهره وری عنوان کرد و گفت: شرایط کارآفرینی باید در کشور بصورت مناسب و منطقی فراهم شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران بیان داشت: رقابت پذیری، کیفیت نیروی انسانی و کارآفرینی که همگی بر بهره وری تأثیر دارند در کشور دارای مشکلات زیادی هستند.

وی در ادامه با اعلام اینکه بهره‌وری در کاهش هزینه تولید کالای داخلی نقش چشمگیری دارد، گفت: افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده کالاهای داخلی باید در صدر برنامه‌های اقتصادی کشور باشد تا از این رهگذر زمینه ارتقای کیفی کالاهای تولید داخلی و همچنین افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای بیشتر فراهم شود.
طباطبایی یزدی بر ضرورت رقابت‌پذیر بودن صنعت و تولید داخلی تاکید کرد و افزود: تنها راه ممکن برای رونق بخشی به تولید داخلی افزایش بهره‌وری و حرکت در مسیر بهره‌ور کردن سیستم تولید در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ بهره‌وری باید جایگزین فرهنگ اشتباه تولید به هر قیمت و شرایطی شود، افزود: با ارتقا و بهره‌ور شدن تولید می‌توان مسیر توسعه پایدار را پیمود چراکه بی‌تردید بهره‌وری مزیت رقابتی در مسیر توسعه پایدار صنعتی هر جامعه‌ای است.

رئیس سازمان ملی بهره وری با اذعان اینکه تنها مسیر فرهنگ‌سازی نگاه به بهره‌وری را هموار می‌سازد، گفت: مسئولان در جهت رقابتی کردن بازار و اجرای اصولی و درست اصل 44 قانون اساسی باید گام‌های بلندی بردارند.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از منابع کشور و اولویت گذاری فعالیت‌ها باید منطبق با اصول بهره وری صورت گیرد.

طباطبایی یزدی تصریح کرد: تمام کشورهایی که بهره وری بالایی دارند به عنوان کشوری پیشرفته از استانداردهای بالا هم بهره مند هستند.

وی اظهارداشت: طی چند سال اخیر در بسیاری از سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مقوله بهره وری و ضرورت ارتقای این مهم مورد تاکید قرار گرفته است از جمله این موارد می‌توان به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، نظام اداری، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد.

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: با توجه به تعریف بهره وری باید برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع کشور و اولویت گذاری فعالیت‌ها مطابق با اصول بهره وری باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش از مولفه‌های اثرگذار بر بهره وری است که باید از سطوح پیش دبستانی آغاز شود، افزود: همچنین تکنولوژی بالا، رقابت پذیری، نوآوری، شفافیت و دوری از فساد از اصلی‌ترین سیاست‌های بهره وری است.

بی‌تردید دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تحلیلگران اقتصادی بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سهم بهره‌وری را جهت نیل به این مقصود ضروری می‌دانند اقدامی که تا به امروز مغفول مانده است و این در حالیکه بهره‌وری مهمترین عامل تاثیرگذار در کاهش قیمت تولید بوده و می‌تواند نقش اساسی در توسعه کشور بازی کند.


به هر حال منابع انسانی، کمبود نقدینگی، ماشین‌آلات، اقتصاد دولتی، آموزش و پژوهش از جمله عوامل موثر بر افزایش سهم بهره‌وری اقتصاد است که با بهبود این شاخص‌ها توسعه اقتصادی تسریع می‌شود.

اقتصاد دولتی یکی از مهمترین علل پائین بودن رقم بهره‌وری در کشور است چرا که جهت رسیدن به نرخ بهره‌وری مطلوب باید آزادسازی اقتصادی در کشور محقق شود.

به یقین در هر شرایطی باید سه عامل بقا، رشد و سودآوری همواره در بنگاه اقتصادی حفظ و مسیر پیش رو بر مبنای ارتقای این مهم انتخاب شود.

بدون شک حفظ این مهم همیشه از مسیر افزایش سرمایه اعم از سرمایه فیزیکی یا نیروی انسانی به دلیل محدودیت منابع امکان‌پذیر نخواهد بود و تنها راه تداوم بقا، رشد و سودآوری حرکت در مسیر بهره‌ور کردن سرمایه و سیستم کار و تولید (کالا و خدمات) است.

بنابراین اگر تولید کنندگان ارتقای بهره‌وری را به عنوان اصلی‌ترین خط‌مشی و مأموریت دنبال نکند در طول زمان محکوم به شکست و نابودی خواهند شد.

تولید بدون توجه به قیمت تمام شده یا مقایسه کیفیت محصول تولید شده با مشابه خارجی از شاخص‌ترین نمادهای عدم توجه به بهره‌وری در کشور است.

در حال حاضر همه کشورهایی که اقتصاد آزاد دارند از شاخص‌های بهره‌وری قابل توجهی نیز برخوردارند.

۱۳۹۵/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...