نسخه چاپی

حمله معارضان سوری با پشتیبانی تركیه به سمت منبج

براساس گزارش‌ها در حالی كه شش روز از حضور نظامیِ تانك‌ها و نیروهای ویژۀ تركیه در خاك سوریه می‌گذرد، شبه‌نظامیانِ معارض دولتِ سوریه با پشتیبانیِ آنكارا در حال پیشروی به شهر كُردنشینِ منبج در شمال استان حلب هستند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، شبکۀ تلویزیونیِ الجزیره روز دوشنبه اعلام کرد شبه‌نظامیانِ گروه معارضِ موسوم به «ارتش آزاد سوریه» با پشتیبانی هوایی و زمینی ترکیه، 18 روستا را در جنوب و غرب شهر جرابلس، در استان حلب، از حضور تروریست‌های داعش پاکسازی کردند و در حال حرکت به سمت منبج هستند.



شهر جرابلس پیش از ورود شبه‌نظامیانِ سوری و تانک‌های ترکیه، در اختیار تروریست‌های داعش بود، اما شهر منبج در اختیار نیروهای کُردی قرار دارد که تحت حمایت ائتلاف موسوم به «ضد داعشِ» امریکا پیشتر داعش را از این شهر بیرون راندند.



ائتلاف نیروهای کُرد و عرب موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه شهر منبج را اواسط مردادماه سال جاری آزاد کردند. منبج که از سال 2014 در اشغال تروریست‌های داعش بود، مسیر تدارکاتی اصلی داعش بین ترکیه و رقه، پایتخت خود خواندۀ این گروه تروریستی در سوریه محسوب می‌شد.



از سوی دیگر الهام احمد، رئیس شورای نیروهای دموکراتیکِ سوریه، روز دوشنبه اعلام کرد وظیفۀ تأمینِ امنیتِ شهر منبج به شورای نظامیِ این شهر واگذار شده است.



روسیه الیوم به نقل از وی نوشت این نیروها در حال کسب آمادگی برای مقابله با گروه‎‏های مسلحی هستند که با حمایت آنکارا قصد ورود به شهر الباب و حلب در شمال سوریه را دارند.



الهام احمد همچنین گفت 50 خودروی زرهی ترکیه با حمایت جنگنده‎های ارتش آنکارا در شهر جرابلس مستقر شده‎اند.



خودروهای نظامیِ ترکیه پس از اجرای عملیات در خاک سوریه در حال بازگشت به پایگاه خود در شهر کارکامیس در استان غازی عینتاب در جنوب ترکیه هستند. (6 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)



وی با اشاره به عقب‌نشینیِ نیروهای کُرد به شرق رود فرات نیز گفت این عقب‌‎نشینی با هماهنگیِ ائتلافِ موسوم به ضد داعش صورت گرفته است.



این مقام کرد ترکیه را به حمایت از گروه‏‎های تروریستی، تسهیل ورود تروریست‌ها به داخل خاک سوریه و شعله ور کردن دامنۀ جنگ در این کشور متهم کرد.



این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی منطقۀ کردستانِ سوریه نوشت شوراهای نظامیِ محلی در شهرهای منبج و جرابلس در حال مسلح شدن هستند، اما یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) شاخۀ نظامیِ حزب اتحاد دموکراتیکِ کردستان (پی.وای.دی) نقشی در این مورد ندارند.



ابراهیم ابراهیم در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد شبه‌نظامیانِ وای.پی.جی در شرق فرات مستقر هستند و به این شهرها دسترسی ندارند.



نیروهای ویژۀ ترکیه با همراهیِ تانک‌های ارتشِ این کشور با پشتیبانیِ جنگنده‌های ائتلاف تحتِ امرِ امریکا از روز چهارشنبه (3 شهریور) عملیاتی را برای پاکسازیِ مناطق مرزی از آن‌چه رئیس جمهور این کشور، «تروریست‌‎های داعش و پیکارجویان کُردِ پی.وای.دی» می‌نامد، آغاز کردند.



دمشق مداخلۀ نظامیِ ترکیه را محکوم کرد و آن را نقض آشکارِ حاکمیتِ سوریه نامید. وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد هدف ترکیه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنکارا می‌خواهد گروه‎های تروریستیِ دیگر را جایگزین داعش در این کشور کند.



رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حال سخنرانی در جمع هوادارانش در شهر غازی عینتاب در جنوبِ کشور (7 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)



رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، شامگاه یکشنبه (7 شهریور) در جمع هوادارانش در شهر غازی عینتاب در جنوب ترکیه، گفت آنکارا با همان توانی با شبه‌نظامیان کُرد سوریه مبارزه خواهد کرد که با تروریست‌های گروه داعش می‌جنگند.



روز یکشنبه گروه موسوم به دیده‎بان حقوق بشر سوریه، در پنجمین روز از عملیات نظامیِ آنکارا در خاک سوریه، اعلام کرد در حملات هواییِ ترکیه دست‌کم 40 غیرنظامی کشته شدند.



پس از انتشار این گزارش، ارتش ترکیه اعلام کرد در حملات هواییِ این کشور به شمال سوریه 25 «تروریستِ» کُرد کشته شدند.



انتقاد امریکا از درگیری میان نیروهای تُرک با معارضان سوری

در همین حال برت مک گورک، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور امریکا در ائتلافِ موسوم به ضد داعش با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی توییتر، درگیری میان نیروهای تُرک و برخی از گروه‌های معارضِ دولت سوریه در شمال این کشور را «غیرقابل قبول» دانست.



وی در پیام خود به نقل از بیانیۀ وزارت دفاع نوشت: «می‌خواهیم روشن کنیم که ما این درگیری‌ها را که در مناطقی که داعش در آن‎ها حضور ندارد، رخ می‎دهند، غیرقابل قبول دانسته و آن‌ها را مایۀ نگرانیِ عمیق تلقی می‌کنیم.»



گورک همچنین از تمام گروه‌‎های درگیر در شمال سوریه خواست، دست از مبارزه با یکدیگر بردارند و بر روی شکست دادنِ گروه تروریستی داعش متمرکز شوند.



هدف قرار گرفتن وای.پی.جی در سوریه از موضوعات مورد اختلاف میان ترکیه و امریکا به عنوان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.



واشنگتن این گروه را نیرویی مهم برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلقی می‎کند، اما ترکیه معتقد است که این گروه شاخه‌ای از پیکارجویانِ جدایی‌طلبِ حزب کارگرانِ کردستان است که طی ماه‌های اخیر مسئول چندین بمب‌گذاری و حمله علیه نیروهای امنیتی در ترکیه بوده‌اند.

۱۳۹۵/۶/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...