نسخه چاپی

نشریه روسی: برجام، توازن منطقه‌ای را به نفع ایران و روسیه تغییر داد

كارشناسان باشگاه مباحثه والدی كه یكی از معتبرترین مناظره ها و بحث های سیاسی ـ بین المللی را با حضور كارشناسان برگزار می كند اعلام كرد برجام نفوذ منطقه ای و توازن قوا را به نفع ایران و روسیه تغییر داده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، سایت باشگاه مباحثه والدای، تحلیل کارشناسان پیرامون عملیات نظامی روسيه در سوریه و موضع خوددار آمریکا به امکان تغییر توازن راهبردی قوا در خاورمیانه را مورد توجه و بررسی قرار دادند.

در این تحلیل آمده است: در شرایطی که مسکو برای ثبت موقعیت خود به عنوان "ابرقدرت" تلاش می‌کند، امکان حفظ نفوذ واشنگتن در منطقه باعث نگرانی فزاینده آمریکا و برخی متحدان آن مي‌شود.

به رغم این، حین بررسی مسئله، معمولاً برخی واقعیات مهم از قلم انداخته مي‌شود. این واقعیات نشان می‌دهد سرعت تحولات بنیادی در خاورمیانه پایین‌تر از آن است که برخی‌ها به آن امیدوارند (و یا نگران آن هستند). کارشناسان معمولاً از انفعال واشنگتن در خاورمیانه و اقدام فعال روسيه در منطقه یاد می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران ( برجام) عامل دیگری است که می‌تواند باعث تغییر توازن قوای منطقه شود. حتی اگر دیگر ملاحظات به کنار گذاشته شود، رفع مجازاتهای بين‌المللي ایران، احیای اقتصاد و راه یافتن کشور به گروه بازیگران "معمولی" در حوزۀ امنیتی، سیاسی و اقتصادی اثر محسوس خواهد گذاشت.

اما همکاری روسيه با ایران باعث مي‌شود کشورهای دیگر که مایل به مقابله با ایران هستند، غیر ممکن شود. لذا کشورهایی که معتقدند آمریکا به اندازه کافی فعال نیست می‌توانند بطور مستقل اقدام کنند.

عامل چهارم این است که خاورمیانه در هر حال در حالت بحران عمیق سیاسی قرار دارد. در نتیجه این بحران میلیونها آواره از خاورمیانه به سوی اروپا در حرکت هستند.

در این میان، احتمالات دیگری نیز مطرح است؛ اینکه نفوذ مسکو- که در گیر و دار درگیری تقویت مي‌شود - پس از حل و فصل درگیری می‌تواند تضعیف شود. از سویی دمشق و ناظران خارچی پس از حل شدن درگیری، موازین دیگری برای تعیین "ابرقدرت بودن یا نبودن" یک کشور بکار خواهند گرفت.

همزمان باید در نظر گرفته شود که امکان ایران برای تغییر توازن قوای خاورمیانه، حتی در صورت اتکا بر روسيه، محدود است. متحدان منطقه‌ای ایران ضعیف هستند اما مساعی آن برای شناخته شدن به عنوان قدرت برجسته منطقه‌ای باعث واکنش متقابل و تشکیل ائتلاف‌های ضد ایرانی مي‌شود.

۱۳۹۵/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...