نسخه چاپی

عدم خوشبینی 70 درصد مردم تهران به انجام تعهدات آمریكا در برجام

موسسه افكارسنجی دانش نوین ایرانیان (دانا) هفت ماه پس از اجرایی شدن برجام، در تازه ترین نظرسنجی برای بررسی نظرات شهروندان تهرانی درباره پیامدهای دوران پسابرجام ، اقدام به نظرسنجی از قشرهای مختلف مردم پایتخت كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، موسسه افکارسنجی دانش نوین ایرانیان (دانا) هفت ماه پس از اجرایی شدن برجام، در تازه ترین نظرسنجی برای بررسی نظرات شهروندان تهرانی درباره پیامدهای دوران پسابرجام ، اقدام به نظرسنجی از قشرهای مختلف مردم پایتخت کرده است.

649 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال به صورت تلفنی در این نظرسنجی مورد سوال قرار گرفته اند تا نظرات آنها پیرامون دوران پسابرجام مورد پایش قرار گیرد.

گفتنی است در این نمونه آماری حدود 50 درصد از شرکت کنندگان دارای تحصیلات کارشناسی به بالا بوده و همچنین 53 درصد شرکت کنندگان زنان خانه دار و 70 درصد پاسخ دهندگان شاغلان در بخش خصوصی بوده اند.

بر اساس آمارهای استخراج شده از این نظرسنجی، پاسخ دهندگان در برابر این سوال که “تاچه حد پیگیر اخبار مربوط به برجام هستید؟” پاسخ های مختلفی را ارائه کرده اند که در این میان 48٫5 درصد از پاسخ دهندگان اظهار کرده اند که در حد «زیاد» یا «تا حدودی» پی گیر اخبار برجام هستند و نزدیک 19% نیز اعلام کرده اند که در حد «کم» این اخبار را پیگیری می کنند . نکته قابل توجه این است که حدود 30 درصد از شرکت کنندگان عنوان کرده اند اصلا پیگیر اخبار برجام نیستند.

سوال بعدی که شرکت کنندگان به آن پاسخ داده اند درباره” تاثیر برجام بر رونق اقتصادی کشور است ” ؛ بر اساس این نظرسنجی 22 درصد پاسخ دهندگان بر این نظر بوده اند که برجام در رونق صنعت و اقتصاد کشور در حد” زیاد ” یا ” نسبتا ” موثر بوده است. همچنین 34 درصد در پاسخ به این سوال ، عقیده داشته اند که برجام تاثیر چندانی در رونق اقتصادی کشور نداشته و 23 درصد بر این باور بوده اند که این توافق اصلا تاثیر نداشته است. البته 21 درصد از شرکت کنندگان نظرخاصی دراین باره نداشته اند.

در مورد “تاثیر برجام بر معیشت و کسب و کار مردم” ، نتایج نشان می دهد حدود 14 درصد پاسخگویان عقیده داشته اند که اجرای برجام تاثیر مثبت بر معیشت وکسب کار آنان داشته است و در مقابل 39 درصد بر این نظر بوده اند که توافق هسته ای تاثیر منفی بر معیشت و کسب و کار آنان داشته است. ضمن اینکه حدود 57 درصد افراد عقیده داشته که اجرای برجام تاثیری در کسب و کار و معیشت آنان نداشته است.

در بخش دیگر این نظرسنجی مخاطبان به سوالی در باره ” میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش در برجام ” پاسخ داده اند که بر این اساس 30 درصد شرکت کنندگان آمریکا را در اجرای تعهدات خود نسبت به برجام «تا حدودی» پایبند می دانند و در مقابل 29 درصد به آمریکا در این خصوص چندان اطمینان نداشته و 39 درصد اصلا اطمینان ندارند؛ در نتیجه می توان گفت که حدود 70 درصد شرکت کنندگان نسبت به انجام تعهدات آمریکا در برجام چندان خوشبین نیستند.

نکته قابل توجه در پاسخ شرکت کنندگان درباره “آینده برجام” است که در این میان 50 درصد پاسخگویان نسبت به اجرایی شدن برجام در آینده ابراز امیدواری کرده اند و در مقابل 48 درصد آنان امیدواری کمی در این خصوص دارند.

میزان تامین منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام از دیگر مواردی بود که شرکت کنندگان به آن پاسخ داده اند. بر اساس نتایچج ، حدود 20 درصد پاسخگویان بر این نظر بوده اند که منافع جمهوری اسلامی در برجام در حد «زیاد» تامین شده و 38 درصد نیز عنوان کرده اند «تاحدودی» تامین شده است.در مقابل 22 درصد عقیده داشته اند که منافع ایران در برجام «چندان تامین نشده» است و 19 درصد اظهار کرده اند که «اصلا تامین نشده» است.

در این نظرسنجی شرکت کنندگان در پاسخ به این سوال که «آیا می دانید برجام در چه مرحله ای است؟» پاسخ های متنوعی ارائه کرده اند که بر این اساس حدود 60 درصد پاسخگویان جواب «نمی دانم» داده اند و بقیه نیز با دیدگاه های مختلف به این سوال پاسخ داده اند که در بین آنها پاسخ هایی نظیر «توافق کرده اند ولی تا الان به تعهدات عمل نکرده اند» ، «در مرحله اجرای توافق»، «در مرحله ای اجرای توافق و عملیاتی شدن» ، «ایران همه تعهدات را انجام داده است ولی کشورهای مقابل به تعهداتشان عمل نکرده اند»، «امریکا به قول خود پایبند نبوده است» ، «قرار شده تحریم ها برداشته شود» وجود دارد.البته با در نظر گرفتن اینکه تقربیا نیمی از پاسخگویان پیگیر اخبار مربوط به برجام نبوده اند ، پاسخ های عنوان شده دور از انتظار نیست .

حدود 23 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی عملکرد دولت را در زمینه برجام در حد «عالی» یا «خیلی خوب» دانسته و 25 درصد آن را در سطح “خوب” ارزیابی کرده اند.همچنین از نگاه 27 درصد شرکت کنندگان عملکرد دولت در زمینه برجام در حد «متوسط» و از نظر 25 درصد در سطح «ضعیف» بوده است. بر این مبنا نمره ارزیابی عملکرد دولت در خصوص برجام از نظر پاسخگویان معدل 14٫8 (در مقیایس 10 تا 20 ) است.

۱۳۹۵/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...