نسخه چاپی

اصرار برای بازكردن پای تركیه در صنعت سدسازی ایران چیست؟

ما در گذشته روی بعضی از بخشها سرمایه‌گذاری كرده‌ایم؛ از آنها بهره‌برداری بشود و استفاده بشود. ما در زمینه‌ی نیروگاه‌سازی در كشور سرمایه‌گذاری خوبی كردیم؛ در زمینه‌ی پتروشیمی سرمایه‌گذاری خوبی كردیم. امروز كشور به نیروگاه احتیاج دارد، كشورهای دیگر هم به نیروگاه ارزانی كه ما میسازیم احتیاج دارند. ما دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم وارد كنیم، یا افرادی بیاوریم برای ما نیروگاه درست كنند. این قسمتهایی كه سرمایه‌گذاری شده است، برایش تلاش شده است و زحمت كشیده شده است، احیاء بشود و از آنها استفاده بشود.

به گزارش نما به نقل از رجانیوزف فعلا اقتصاد در دوره رکود کمر شکن بسر میبرد و خبری از گشایش بانکی و سرمایه گذاری خارجی نیست. مسئولان دولتی نیز همگی اذعان دارند که خبر گشایش 1000 ال سی در روز اول برجام یک ادعای رسانه‎ای عجیب بود که بدون بررسی بر زبان رئیس جمهور آمد. اما در این دوره رکود، جناب چیت چیان که چهره ای نسبتا غیر سیاسی از خود نشان می‎داد به تکاپو برای جذب سرمایه گذاری خارجی افتاده است. تحرکاتی که البته بیشتر ضدمقاومتی است.

به گزارش رجانیوز، وزیر نیرو به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی برای احداث نیروگاه در کشور است. در تنها بخشی که کاملا به خودکفایی رسیده و دارای بخش خصوصی قدرتمند و دارای توان رقابت با خارجی هاست. اما وزارت نیرو که از پرداخت بدهی 12000 میلیارد تومانی خود به نیروگاههای داخلی و شرکت مپنا خودداری می‎کند، تصمیم دارد تیر دیگری بر پیکر معدود بخش‎های کارا اقتصاد ایران بزند[1].

قرار است احداث نیروگاه بدون مناقصه و با تضمین پرداخت به یک شرکت ترکیه ای واگذار شود. ایشان مصرا به دنبال باز کردن پای شرکت یونیت اینترنشنال[ Unit International] ترکیه (در پشت صحنه چند شرکت خارجی دیگر) برای احداث نیروگاه ۵ هزار مگاواتی به ارزش ۳ میلیارد دلار ( به روایت رویترز 4.2 میلیارد دلار[3] ) در ایران است.

جذب سرمایه گذاری خارجی خوب است اما چرا بدون مناقصه و با شرایط رانتی و تبعیض آمیز؟! چرا در بخشی که دارای مزیت تولید داخل هستیم؟! جالب اینجاست که مقام معظم رهبری در ابتدای سال تصریح کردند در زمینه هایی مثل نیروگاه سازی که دارای توان داخلی کافی هست، بجای واگذاری کار به خارجیها، از ظرفیت داخلی استفاده شود:

«ما در گذشته روی بعضی از بخشها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ از آنها بهره‌برداری بشود و استفاده بشود. ما در زمینه‌ی نیروگاه‌سازی در کشور سرمایه‌گذاری خوبی کردیم؛ در زمینه‌ی پتروشیمی سرمایه‌گذاری خوبی کردیم. امروز کشور به نیروگاه احتیاج دارد، کشورهای دیگر هم به نیروگاه ارزانی که ما میسازیم احتیاج دارند. ما دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم وارد کنیم، یا افرادی بیاوریم برای ما نیروگاه درست کنند. این قسمتهایی که سرمایه‌گذاری شده است، برایش تلاش شده است و زحمت کشیده شده است، احیاء بشود و از آنها استفاده بشود.» مقام معظم رهبری 95/1/1

جناب چیت چیان تحت فشار بیرونی قرار دارد. به عنوان مثال ایشان مجبور شده تا عنان حوزه آب وزارتخانه متبوعش را به عیسی کلانتری معلوم الحال بدهد. محتمل است امتیاز اعطایی به شرکت یونیت اینترنشنال هم تحت فشار بالادستی انجام شده باشد. به هر حال در شرایطی که دست دولت برای گشایش اقتصادی خالی است، وظیفه نمایش آن بر عهده جناب چیت چیان، آخوندی و زنگنه است. آخوندی خرید هواپیما می‎کند، زنگنه افزایش خام فروشی نفت و چیت چیان جذب سرمایه گذاری خارجی مضر!! هدف هم مشخص است گشایش در سبد رای روحانی در انتخابات! این لابی فشار پیش از این نیز وعده تامین مالی انتخابات را از برخی گرفته بود! با این وجود، تمسک به فشار بیرونی توجیه گر انجام چنین خطاهای راهبردی نمی‎شود

۱۳۹۵/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...